عصر خودرو

سه میدان نفتی در راس برنامه شکست فریز نفت

عصر بازار- ایران به طرح فریز نفتی نمی‌پیوندد و البته در همین راستا یکی از اولویت‌دارترین برنامه‌های وزارت نفت برای ماه‌های پیش‌رو، افزایش ظرفیت تولید از میادین نفتی غرب کارون است.

سه میدان نفتی در راس برنامه شکست فریز نفت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، افزایش تولید نفت از میادین نفتی غرب کارون جزو سرفصل‌های دستورکار وزارت نفت در سال جدید است، به این ترتیب که قرار است با افتتاح فازهای نخست یادآوران، آزادگان شمالی و یاران شمالی حجم تولید نفت از این حوزه 100هزار بشکه در روز افزایش یابد.

    البته برنامه‌های وزارت نفت برای افزایش تولید از این حوزه به برنامه یکساله 1395 ختم نمی‌شود، بلکه غرب کارون جزو برنامه‌های اصلی نفتی کشور در سیاست‌های برنامه ششم توسعه نیز قرار دارد.

    به گفته زنگنه قرار است تا پایان سال جاری تولید از میادین نفتی غرب کارون به 200 هزار بشکه در روز و پس از آن تا پایان عمر دولت یازدهم به 300 هزار بشکه در روز افزایش یابد، اما تا پایان زمان اجرای برنامه ششم توسعه مقدار تولید نفت خام از این میدان به 700 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

    برنامه شرکت مهندسی و توسعه نفت برای میادین نفتی غرب کارون این است که با توسعه آزداگان، یاران و یادآوران مجموع تولید از این میادین را تا پایان سال آینده به 500 هزار بشکه در روز برساند.

    بر اساس این برنامه‌ها قرار است با افتتاح رسمی آزادگان شمالی و یادآوران هر یک از این میادین به ترتیب با تولید 75 و 85 هزار بشکه در روز کار خود را آغاز کنند.

    افزایش 160 هزا بشکه‌ای تولید با افتتاح این دو میدان نفتی با در نظر داشتن تولید 50 هزار بشکه‌ای از آزادگان جنوبی تولید از غرب کارون را تا پایان امسال به 300 هزار بشکه در روز افزایش خواهد داد و البته در صورت تحقق این امر این میزان تولید معادل هدف‌گذاری دولت برای پایان عمر خود است.

    بنابراین پیش‌بینی تا سال 1396 تولید نفت از میادین نفتی غرب کارون به 550 هزار بشکه در روز می‌رسد و البته به گفته حاجی‌حسین‌نژاد با توسعه فازهای دوم آزادگان شمالی و یادآوران می‌توان به تولید 700 هزار بشکه در روز از این حوزه دست پیدا کرد یعنی مقداری نزدیک به هدف تعیین شده برای پایان برنامه ششم توسعه.

    یادآوران یکی از میادینی است که روی افتتاح و آغاز تولید آن در سال جاری حساب شده است، میدانی که پیش از شروع سال نیز اعلام شده بود که آماده افتتاح با ظرفیت تولید 85 هزار بشکه نفت خام در روز است که به ترتیب شامل 70 هزار بشکه نفت خام سبک و 15هزار بشکه نفت خام سنگین می‌شود.

    آزدگان شمالی دیگر میدانی است که تولید از فاز نخست آن طی سال جاری در راس برنامه‌های وزارت نفت قرار دارد که به گفته زنگنه کار فاز نخست این میدان نیز تقریبا به اتمام رسیده است و البته برای فاز دوم نیز چینی‌ها می‌توانند کار را به دست گیرند.

    این میدان نیز در روزهای پایانی سال گذشته با ظرفیت تولید 75 هزار بشکه در روز آماده افتتاح شده بود و قرار است با افتتاح فاز دوم این میدان تولید از این به طور کلی به 150 هزار بشکه در روز برسد.

    یاران شمالی نیز دیگر میدانی است که در راس برنامه‌های وزارت نفت برای شروع بهره‌برداری است میدان دیگری که آن هم آغاز بهره ‌برداری‌اش برای پایان سال گذشته برای تولید 15 هزار بشکه در روز آماده شده بود و البته به گفت مدیرعامل متن قرار است ظرفیت تولید از این میدان تا پایان امسال به 30 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

    افزایش تولید نفت در سال جاری و البته صادرات از جمله برنامه‌های وزارت نفت برای سال جاری به عنوان نخستین سال بدون تحریم است و به همین دلیل نیز ایران علاقه‌ای به پیوستن به طرح فریز تولید ندارد. بنابراین برنامه‌ریزی‌ها توسعه غرب کارون به منظور افزایش بهره‌برداری از برنامه‌های اصلی وزارت نفت است و افزایش 100 هزار بشکه‌ای از تولید این حوزه هدفی است که دولت می‌خواهد تا پایان امسال به آن دست پیدا کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها