عصر خودرو

رییس هیأت مدیره آرمان آتی:

رشد بازار با آهنگ حساب شده تر در سال ۹۵

عصر بازار- بعد از اجرایی شدن برجام و کاهش رفع ریسک های سیستماتیک بازار با رشد خوبی مواجه شد که با حذف صنعت خودرو متوسط رشد بازار در محدوده ۲۰ درصد بوده و برخی تک سهم ها باعث ایجاد رشد بیشتر از میانگین در بازار شدند.

رشد بازار با آهنگ حساب شده تر در سال ۹۵
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، علی اسلامی بیدگلی، رییس هیأت مدیره آرمان آتی با بیان مطلب فوق گفت: برخی شرکت های خودرویی در دوران بهبود بازار سرمایه بیش از 200 درصد رشد کردند و سهم بالایی از حجم معاملات را به خود اختصاص دادند که طبیعتاً اگر رشد شارپ این صنعت از بازدهی عمومی بازار حذف شود، بازار سرمایه نسبت به بهبود شرایط اقتصادی و اخبار مثبت یک رشد و واکنش نسبتاً منطقی داشته است.


    وی با تأکید بر رفتار عاقلانه و به دور از هیجان زدگی در اغلب صنایع پیش بینی کرد: در ماه های آتی نرخ رشد بازار در مقایسه با سه ماهه پایانی 94 کمتر نخواهد بود اما جهت حرکت بازار دچار تغییر می شود، به عبارتی بسیاری از صنایع که می توانستند با حذف ریسک های سیستماتیک دچار تحول شوند اما در این مدت با رکود نسبی مواجه بودند، وارد چرخه رشد بازار می شوند.
    این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: صنایعی که در این مدت دارای رشد کمتری بودند اما پتانسیل رشد داشتند مثل صنعت بانکداری، دارویی و کانی های فلزی و غیر فلزی که به دلیل گسیل منابع بازار سرمایه به سمت صنعت خودرو از سیکل سودآوری عقب ماندند و بهره ای از ورود پول های جدید نبردند در ماه های آتی می توانند به ادامه رشد بازار کمک کنند.

    اسلامی بیدگلی تصریح کرد: علاوه بر صنعت خودرو در صنعت بانکداری نیز انتظار می رفت که با بهبود شرایط و رفع اصلی ترین ریسک یعنی بازگشایی سوئیفت شاهد رشد قابل توجهی باشیم اما این صنعت رشد محسوسی نداشت و به رشد متوسط 20 درصدی اکتفا کرد بنابراین صنعت بانکداری از جمله صنایع پیشرو در سال جاری خواهد بود.

    وی در ادامه افزود: برخی صنایع کانی فلزی و غیر فلزی و دارویی نیز از جمله صنایع پیشرو هستند و چنانچه اوضاع بازارهای جهانی بهبود پیدا کند می توان امیدوار بود که صنایع پتروشیمی بعضاً رشد محسوسی داشته باشند. بنابراین برداشتم این است که با یک آهنگ حساب شده تر در سال 95 روند رو به رشدی را در بازار سرمایه تجربه خواهیم کرد.


    توجه به شبکه های اجتماعی، معقولانه باشد
    رییس هیأت مدیره آرمان آتی درباره نوع واکنش سهامداران در این روزها گفت: سهامداران از اتخاذ تصمیمات احساسی اجتناب کنند و به سمت تحلیل های کارشناسی بروند و در انتخاب سیاست سرمایه گذاریشان دقت بیشتری داشته باشند.

    وی در این باره توضیح داد: شاید مهمترین مسأله این باشد که درجه اعتماد معقولی را نسبت به اخبار منتشر شده در شبکه های اجتماعی داشته باشند. بدیهی است با توجه به اینکه معیاری برای رتبه بندی این شبکه ها و سایت ها وجود ندارد، همه اخبار منتشر شده در این شبکه ها قابلیت اتکا ندارد.

    این کارشناس بازار سرمایه به نکته مهم دیگری در انتخاب سهم برای سهامداران خرد اشاره کرد و گفت: سهامداران از اتخاذ تصمیماتی که به شکل ساختاری اشتباه گرفته می شد، اجتناب کنند. به عنوان مثال قطعاً در صنعت خودروسازی به لحاظ ارزش جایگزینی منطق ورود سرمایه گذار وجود دارد بنابراین اینکه یک سرمایه گذار خرد با استراتژی یک سرمایه گذار عمده وارد سرمایه گذاری در برخی از شرکت ها نظیر شرکت های خودرویی شود سیاست درستی نیست. چون معیار اصلی سرمایه گذار عمده ارزش جایگزینی آن بنگاه است اما برای سرمایه گذار خرد قدرت سودآوری شاخص مهمتری است.

    اسلامی بیدگلی خاطر نشان کرد: سهامداران بر اساس استراتژی های سرمایه گذاری خودشان در بازار، سرمایه گذاری کنند و بر اساس الگوی مدیریت ریسکی که تنظیم کردند، رفتار کنند چون نشان دادن رفتار یکسان بین یک سهامدار عمده و خرد قطعاً رویه درستی نیست این رویه این روزها در شبکه های اجتماعی به شدت دیده می شود که سرمایه گذار خرد را به خرید سهم هایی تشویق می کنند که برای سرمایه گذار استراتژیک بلند مدت توجیه دارد.

    ضرورت تعیین سیاست بلند مدت در نرخ ارز کشور
    وی در ادامهدرباره چشم انداز بازار سرمایه در سال جاری گفت: باید صبر کنیم تا بودجه دولت اعلام شود، متغیرهای بسیاری مهمی از جمله نرخ ارز، پیش بینی بهای نفت و میزان بودجه عمرانی در بودجه وجود دارد که این متغیرها می تواند باعث تغییر در سود و زیان بنگاه های پذیرفته شده بورسی شود.

    این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: مفروضاتی که باید در بودجه لحاظ شود، متغیرهایی هستند که تأثیر زیادی در میزان مصرف جامعه دارند بنابراین اکنون برای پیش بینی زود است اما با فرض دستیابی به نرخ رشد اقتصادی مطلوب و بیشتر از سال های گذشته به نظر می رسد بسیاری از صنایع با بهبود شرایط اقتصادی دولت و رفع محدودیت های بانکی بتوانند یک وضیعت مطلوبی پیدا کنند. به عنوان نمونه شرکت های سیمانی، برخی فلزی ها و برخی شرکت های ساختمانی و شرکت هایی که پیش از این مبادلات ارزی را با نرخ های بالاتر انجام می دادند از جمله شرکت های پتروشیمی و دارویی با بهبود نسبی مواجه می شوند و البته صنعت خودرو بهبود قابل توجه خواهد داشت که معتقدیم در برخی از نمادهای این گروه بخشی از نشانه های بهبود پیش خور شده است.

    اسلامی بیدگلی درباره جنبه های مثبت ورود سرمایه گذار خارجی گفت: از آنجایی که نشانه های بهبود شرایط و رشد اقتصادی وجود دارد، انتظار می رود با حضور جدی سرمایه گذاران خارجی مواجه شویم اما استفاده از این فرصت و توسعه و تداوم آن در کشور نیازمند برخی بسترسازی هاست.

    وی تصریح کرد: نخستین نیاز برای حضور بیشتر سرمایه گذار خارجی اعلام و اقدام یک سیاست بلند مدت در تعیین نرخ ارز کشور است. ما هم اکنون با دو چالش در نرخ ارز مواجه هستیم. اولین چالش، تفاوت معنادار نرخ ارز در بازار آزاد و بازار رسمی است و دومین چالش زمان و مبلغ پایه نرخ ارز در زمان یکسان سازی این دو متغییر است که هر دو متغیر کلیدی و تأثیرگذار در تصمیم و زمان ورود سرمایه گذار خارجی است.

    رییس هیأت مدیره آرمان آتی گفت: با قول های مساعدی که بانک مرکزی در خصوص یکسان سازی نرخ ارز در آینده نزدیک داده، به نظر می رسد اگر این تصمیم اعلام شود و رویه کشور در میزان تضعیف ارز داخلی در برابر ارزهای مرجع مشخص شود، حضور سرمایه گذار خارجی با حذف این ریسک به شکل قابل توجه افزایش پیدا کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها