عصر خودرو

دلار به محدوده ۳۵۰۰ تومان نزدیک شد

چرخش قیمتی در بازار دلار

تقابل نیروهای مثبت و منفی بورس

عصر بازار- پس از کاهش فشار عرضه از سوی بازارسازهای بازار ارز، دیروز معامله‌گران آتی نقش بیشتری در معاملات دلار داشتند. موضوعی که با حمایت برخی دیگر از عوامل بنیادی توانست نرخ دلار را تا مرز ۳۵۰۰ تومان افزایش دهد.

چرخش قیمتی در بازار دلار
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  در بازار سهام اما، افت مجدد قیمت‌های جهانی همچنان مانع رشد نمادهای بزرگ وابسته به کالاها شد. این در حالی بود که رشد تقاضا در نمادهای کوچک و اخبار مثبت مربوط به ورود سرمایه‌گذاران خارجی، گروه‌های غیرکالایی را سبزپوش کرد و در مجموع نوسان محدود شاخص بورس را رقم زد.

    دلار به آستانه 3500 تومان نزدیک شد
    تغییر سکان‌دار بازار ارز

    دلار که در 2 روز ابتدایی هفته در مسیر کاهشی قرار داشت، در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه افزایش قیمت را تجربه کرد. در چهارمین روز هفته، شاخص ارزی با 27 تومان افزایش به قیمت 3هزار و 497 تومان رسید. این افزایش در حالی صورت گرفت که بازار ارز از ابتدای هفته تحت‌تاثیر دو علامت متضاد قرار داشت: «فاصله ارزش دلار در بازار داخلی با بازار دبی» و «کاهش فاصله نرخ خرید و فروش شاخص ارزی در بازار تهران». همسو با افزایش دلار، سه‌شنبه سکه تمام بهار آزادی نیز 12 هزار تومان افزایش را تجربه کرد و به قیمت یک میلیون و 27 هزار تومان رسید. این بیشترین افزایش سکه از 5 اسفند 94 بود که موجب شد فلز گرانبهای داخلی به بالاترین قیمت از میانه بهمن 93 برسد.
    هفته مبهم
    روزهای شنبه و یکشنبه، دلار تحت‌تاثیر عرضه بازارساز که موجب افزایش اعتماد بازیگران رسمی به قیمت‌های بازار شده بود، کاهش قیمت را تجربه کرد. به گفته فعالان، عرضه بازارساز موجب شد که فاصله خرید و فروش بازیگران رسمی در بازار کمتر شود، امری که علامتی از کاهش احتمالات افزایشی بود؛‌ چراکه فاصله خرید و فروش دلار در هفته اول فروردین زیاد بود. با این حال، از بعدازظهر روز دوشنبه بازار خود را با علامت افزایشی درهم هماهنگ کرد و دلالان ارزی توانستند محوریت بازار را به‌دست بگیرند.کاهش فعالیت بازارساز و افزایش تحرکات معامله‌گران غیررسمی موجب شد که دلار در روز سه‌شنبه بیشترین افزایش خود در هفته جاری را ثبت کند.

    عبور کانالی؟

    دلار در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه افزایش قیمت را تجربه کرد تا امیدهای افزایشی دلالان برای عبور دلار از مرز 3 هزار و 500 تومان بیشتر شود. با این حال، برخی فعالان اعتقاد دارند که قیمت دلار در دو روز گذشته بیشتر با علامت درهم حرکت کرده و ممکن است تغییر حرکت درهم منجر به معکوس شدن جهت قیمت دلار در بازار داخلی شود. از سوی دیگر، برخی فعالان باور دارند که ادامه افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی می‌تواند موجب فروش ارز در بازار داخلی شود. به گفته فعالان، با بالا رفتن بهای اونس، معامله‌گران سکه شروع به فروش ارز می‌کنند تا مانع نوسانات زیاد در بازار سکه شوند. با وجوددیدگاه‌های کاهشی یاد شده،‌ بالا بودن نرخ دلار در معاملات فردایی نسبت به معاملات نقدی علامتی است که امیدهای افزایشی معامله‌گران را زنده نگه داشته است. سه‌شنبه در مقاطعی از روز، ارزش نرخ آتی دلار حدود 6 تومان بالاتر از نرخ نقدی آن بود. به گفته فعالان، این موضوع موجب شد که برخی معامله‌گران در بازار نقدی اقدام به خرید ارز کنند و سپس آن را با قیمت بالاتر در بخش فردایی بازار به فروش برسانند.

    یاری اونس

    بخش عمده رشد قیمت سکه در روز گذشته ناشی از افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی بود. رشد روز سه‌شنبه سکه بیشترین میزان افزایش آن از 5 اسفند 94 بود. روند افزایشی سکه از همان ابتدای روز آشکار بود. سه‌شنبه فلز گرانبهای داخلی معاملات خود را با قیمت یک‌میلیون و 18 هزار تومان آغاز کرد که افزایشی 3 هزار تومانی نسبت به روز دوشنبه داشت. در ادامه روز با افزایش بیشتر اونس و دلار، سکه نیز وارد کانال یک میلیون و 20 هزار تومان شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها