عصر خودرو

سخنگوی دولت در نخستین نشست خبری خود در سال ۹۵چه گفت؟

عصر بازار- سخنگوی دولت در اولین نشست خبری خود در سال ۹۵در خصوص بسیاری از مسایل اقتصادی و سیاسی اخباری را اعلام کرد .

سخنگوی دولت در نخستین نشست خبری خود در سال ۹۵چه گفت؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، اعمال افزایش حقوق کارمندان از فروردین ماه، تحقق بودجه سال 94، توضیحاتی در مورد روند تولید نفت و اشتغال از جمله مهمترین اظهارات سخنگوی دولت در نشست خبری امروز بود

     

    گزیده برخی از سخنان محمدباقر نوبخت را در زیر می خوانید؛

    افزایش حقوق کارکنان

    خبر افزایش حقوق کارکنان از خردادماه صحت ندارد. ما منتظر تصویب بودجه هستیم و هر وقت بودجه تصویب شود، از اول فروردین افزایش حقوق کارکنان دولت در نظر گرفته می‌شود.

     

    تحقق بودجه 94

    تقریباً 91 درصد از بودجه تحقق یافت و میزان پرداخت‌های دولت برای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بالغ بر 36 هزار میلیارد و 911 میلیارد تومان بود.

    اشتغال

    نرخ مشارکت از 37.2به 38.2 درصد رسید که این موجب شد جمعیت فعال کشور به بیش از 24 میلیون نفر افزایش پیدا کند.

     

    در سال 94، 827 هزار نفر وارد بازار کار شدند که 667 هزار نفر موفق به یافتن کار شدند که اکنون پیش‌بینی ما برای سال 95 رشد اقتصادی بین 5 تا 6 درصد است.

     

    از حدود 36 هزار واحد تولیدی در کشور حدود 7 هزار واحد راکد است اگر این 7 هزار واحد فعال شوند برای 132 هزار نفر شغل ایجاد می‌شود.

     

    واحدهای تولیدی که 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند، واحدهایی که تکمیل شده‌اند اما راکدند و واحدهایی که با تمام ظرفیت فعال نیستند را شناسایی کردیم و آنها را فعال می‌کنیم.

     

    تولید نفت

    مصمم هستیم سهمیه‌ای که قبلاً در بازار داشتیم را کسب کنیم. کسانی که تولید خود را زیاد کردند باید از مقدار آن کم کنند. ما به دنبال دستیابی به سهم خود در اوپک هستیم.

    طرح‌های نیمه تمام

    دنبال واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش غیردولتی هستیم و طرح‌هایی که بالای 80 درصد پیشرفت داشته یا در مناطق محروم هستند جزو اولویت‌ها برای تکمیل و عملیاتی شدن قرار می‌گیرند.

     

    تجارت

    در سال گذشته تراز تجاری کالا حدود یک میلیارد دلار مثبت بوده. ما ناچاریم کالاهای واسطه‌ای را برای تولید کشور وارد کنیم، اما باید بیش از واردات به فکر صادرات باشیم. بیش از هزار میلیارد تومان در بودجه 95 برای تشویق صادرات در نظر گرفته‌ایم.

    پیش‌بینی می‌شود دولت در سال 95، 10 میلیون تن گندم از کشاورزان بخرد و برای این منظور 13 هزارو 420 میلیون تومان هم در بودجه پیش‌بینی شده است.

    پیش‌بینی می‌شود واردات گندم در سال جاری به حداقل یا صفر برسد و 6 میلیون تن گندم هم اکنون ذخیره شده است. 1270 تومان قیمت خرید گندم از کشاورزان محاسبه شده و 70 تومان هم هزینه جانبی دارد که در مجموع قیمت خرید گندم برای دولت به 1340 تومان می‌رسد.

    واردات کالاهای لوکس

    تعرفه‌های کالاهای لوکس را افزایش دادیم تا عملاً این واردات انجام نشود. واردات کالاهای لوکس ممنوع نبوده که هم‌اکنون آزاد شود. اما دنبال محدود کردن واردات این کالاها هستیم.

     

    صندوق بازنشستگی

    صندوق بازنشستگی در پرداخت حقوق اسفند دچار مشکل بود. حقوق بازنشستگان در سال 94، 22 هزارو 400 میلیارد تومان بود که ما 15 هزارو میلیاردو 500 میلیون تومان را پرداخت کردیم، اما باز هم صندوق دچار مشکل بود. ما برای حل این مشکل حتی 10 درصد دیگر هم به صندوق بازنشستگی کمک کرده‌ایم و در مجموع 110 درصد را به این صندوق پرداختیم اما باز هم صندوق کسری داشت و در نهایت با دستور رئیس جمهور از اختیار قانونی در سازمان مدیریت استفاده کردیم و باقیمانده کسری این صندوق را نیز پرداختیم.

    درگیری‌های قره باغ

    سیاست جمهوری اسلامی ایران ختم مخاصمه دو همسایه است به همین دلیل ما از هر دو طرف دعوت به خویشتنداری و مذاکره کردیم، زیرا منطقه به اندازه کافی در آتش و خون است.

     

    گلایه از مخالفان

    عده‌ای از هر فرصتی برای اقدام علیه دولت استفاده می‌کنند. به طور مثال دیروز سوئیفت رسماً نشان داده شد، اما باز هم گفتند سوئیفت کامل نیست. ظاهراً قرار نیست هیچ‌یک از موفقیت‌های دولت تأیید شود.

    حج 95

    تاکنون اقدام مسئولانه از سوی سعودی‌ها انجام نشده است. انجام فریضه حج برای ما مهم است. اما باید مطمئن شویم امنیت زائران ما حفظ می‌شود و سعودی‌ها هم نباید برخورد غیرمسئولانه در این ارتباط داشته باشند.

     

    اتهام پولشویی در پاناما به رئیس جمهور سابق ایران

    اتهامی در یک خبرگزاری زده شده و نیاز نیست که نه جمهوری اسلامی ایران و نه فردی که به وی اتهام زده شده، موضع بگیرد. خبر کم‌ارزش‌تر از این است که موضع گرفته شود.

    مذاکره با عربستان

    هیچ مذاکره رسمی با عربستان نداریم و اگر مسأله‌ای باشد حتماً رسانه‌ای می‌کنیم. البته برخی کشورها دنبال وساطت هستند ولی موضع ما هم روشن است.

     

    نامه‌نگاری با کویت

    خبر نامه محرمانه رئیس جمهور به پادشاه کویت را تکذیب می‌کنم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها