عصر خودرو

وزیر انرژی روسیه:

ایران در نشست دوحه شرکت می‌کند

عصر بازار- وزیر انرژی روسیه نسبت به حضور ایران در نشست تثبیت سطح تولید نفت در دوحه قطر ابراز خوش بینی کرد.

ایران در نشست دوحه شرکت می‌کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه گفت: ایران حضور خود در نشست دوحه را که 17 آوریل برگزار میشود تایید کرده است اما قصد دارد تنها پس از اینکه تولیدش به چهار میلیون بشکه در روز رسید در این طرح شرکت کند.

    پیشتر بلومبرگ به نقل از یک منبع آگاه به سیاست ایران در این زمینه گزارش داده بود که‌ انتظار می‌رود بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در نشست تولید کنندگان نفت برای توقف تولید در دوحه شرکت کند، اما وی با پیوستن به طرح تثبیت سطح تولید موافقت نخواهد کرد.

    ایران خواهان احیای صنعت نفت خود پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی پس از توافق هسته ای با قدرت‌های جهانی است.

    محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان چند روز پیش گفت ریاض بدون مشارکت ایران و دیگر تولیدکنندگان بزرگ در برنامه تثبیت سطح تولید نفت شرکت نخواهد کرد.

    این سخنان از سوی شاهزاده 30 ساله سعودی احتمالا امید‌ها برای رسیدن به یک توافق در زمینه توقف تولید را کمرنگ کرده است.

    اناس الصالح وزیر نفت موقت کویت به خبرنگاران گفت: مادامیکه هماهنگی میان تولیدکنندگان بزرگ اوپک و بیرون اوپک وجود داشته باشد، مطمئنا به ثبات قیمت‌ها کمک خواهد کرد.

    الصالح در پاسخ به این سوال که آیا موضع کویت مثل موضع عربستان است، گفت: ما موضع خود را قبلا اعلام کرده ایم. ما در این نشست شرکت خواهیم کرد تا ببینیم چه می‌شود. ما فکر می کنیم سازش امر مثبتی است و به ایجاد ثبات در بازار کمک می‌کند.

    این در حالیست که از سوی دیگر تولید نفت خام روسیه در ماه مارس گذشته با 0.3 درصد افزایش به روزانه 10 میلیون و 910 هزار بشکه در روز (بالاترین سطح تولید طی 30 سال گذشته) رسید و ابهاماتی را در خصوص تعهد مسکو به توقف سطح تولید نفت در آستانه نشست تولید‌کنندگان نفت در دوحه که قرار است 17 آوریل برگزار شود ایجاد کرد.

    تولید‌کنندگان بزرگ نفت خام شامل روسیه قرار است 17 آوریل در دوحه قطر برای مذاکره در خصوص نحوه تثبیت سطح تولید نفت در سطوح ماه ژانویه به منظور حمایت از قیمت‌ها گردهم بیایند، اما افزایش عرضه نفت روسیه به سطوحی که از سال 1987 تاکنون مشاهده نشده است بیانگر این است که ممکن است پایبندی به تعهدات توقف سطح تولید نفت برای مسکو دشوار باشد.

    الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه می‌گوید: تولید نفت این کشور در ماه مارس مانعی سرراه توافق احتمالی در خصوص توقف سطح تولید نخواهد بود.

    برخی از ناظران صنعت نفت می‌گویند: برای روسیه دشوار است که به توقف سطح تولید پایبند باشد، چرا که صنعت داخلی این کشور تحت سلطه چندین شرکت نفتی بزرگ از جمله روس‌نفت، گازپروم و لوک‌ اویل است که هر کدام برنامه خاص خودشان را دارد.

    عربستان و روسیه به عنوان تولید‌کنندگان بزرگ نفت در ماه فوریه توافق کردند که سطح تولید نفت خود را متوقف کنند، اما در عین حال گفتند که این توافق منوط به حضور دیگر تولید‌کنندگان در این برنامه است.

    قطر اعلام کرده که حدود 15 کشور اوپک و غیراوپک که 73 درصد نفت جهان را تامین می‌کنند از این طرح حمایت کرده‌اند.

    رییس آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید: انتظار می‌رود که ایران ظرف یک سال آینده نیم میلیون بشکه در روز از میادین کنونی به تولید خود بیفزاید، اما توسعه میادین جدید زمان می‌برد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها