عصر خودرو

توضیح درباره اصلاحیه هیات دولت برای شرکت‌های بورس

امسال سهام عدالت چه کسانی آزاد می شود؟

عصر بازار- مشاور سازمان خصوصی سازی با اشاره به مصوبه اصلاح سهام واگذار شده دولت درباره برخی شرکت های بورسی گفت: سال ۹۵ آزاد سازی و میزان دارایی های مشمولان سهام عدالت تعیین تکلیف می شود.

امسال سهام عدالت چه کسانی آزاد می شود؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، جعفر سبحانی، مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی گفت : در واپسین روزهای سال گذشته هیات وزیران مصوبه ای با عنوان اصلاح سهام واگذار شده دولت به سبد دارایی های سهام عدالت  ابلاغ کرد که بر اساس آن برخی مغایرت ها درباره میزان سهام واگذار شده برخی شرکت‌های بورسی از جمله بانک ملت و پالایش نفت اصفهان اصلاح شده است.

    وی افزود: هیات واگذاری در 24 فروردین ماه 88 در حالی واگذاری 30 درصدی سهام بانک ملت به سهام عدالت را تصویب کرده بود که در سال 86 بر اساس مصوبه هیات وزیران واگذاری 40 درصدی سهام این بانک به سهام عدالت نیز وجود داشت. این در حالی است که سهام بانک ملت به طرق مختلف طی سال های گذشته در بورس واگذار شده و چیزی به نام سهام بانک ملت در فهرست واگذاری های سازمان خصوصی سازی وجود ندارد.

    سبحانی با بیان اینکه مصوبه اصلاح سهام واگذار شده دولت به معنای کاهش دارایی های تخصیص یافته به سبد سهام عدالت نیست، عنوان کرد: مصوبه جدید هیات وزیران در راستای اصلاح مغایرت های موجود در قانون بوده که بر اساس آن با توجه به کاهش 10 درصدی سهام قابل تخصیص توسط هیأت واگذاری در سال 88، میزان سهام بانک ملت واگذار شده به طرح سهام عدالت موضوع بند (1) مصوبه شماره 123 مهر ماه 86 و ردیف (7) جدول پیوست مصوبه یاد شده ستاد مرکزی توزیع سهام عدالت و مصوبه شماره 141 مورخ مرداد ماه 87 ستاد مذکور به 30 درصد اصلاح شده است.

    وی در مورد اصلاح سهام واگذار شده شرکت ملی صنایع مس ایران به سهام عدالت نیز گفت: در باره این شرکت نیز هیات واگذاری ابتدا رای به واگذاری 30 درصدی آن پس از کسر 5 درصد سهام ترجیحی داده بوده، اما با توجه به واگذاری این سهم و عدم وجود سهام قابل واگذاری در نزد سازمان خصوصی سازی ، هیان وزیران در اصلاحیه جدید مقرر کرد با توجه به اینکه طی قرارداد فروردین ماه 86، معادل 20 درصد از سهام شرکت ملی صنایع مس ایران به سهام عدالت منتقل شده ، سهام واگذار شده این شرکت به طرح سهام عدالت، موضوع بند (1) مصوبه شماره 115 آبانماه 85 ستاد مرکزی توزیع سهام عدالت به 25 درصد پس از کسر (5) درصد سهام ترجیحی اصلاح و رفع مغایرت ‌شود.

    سبحانی گفت: همچنین  با توجه به اینکه در عمل معادل 34 درصد کل سهام شرکت سیمان بوشهر (سیمان دشتستان)، به سهام عدالت تخصیص یافته است، مقرر شده که مفاد بند (2) جدول (الف) بند (1) مصوبه شماره 115 سال 85 ستاد مرکزی توزیع سهام عدالت اصلاح شود بطوریکه بر اساس آن به میزان 51 درصد سهم دولت (34درصد از کل ) سهام شرکت سیمان بوشهر (سیمان دشتستان)، از تاریخ مصوبه شماره 115 سال 85 ستاد مرکزی توزیع سهام عدالت، به سهام عدالت تخصیص می‌یابد.

    سبحانی عنوان کرد: از دیگر مصوبه های هیات واگذاری در گذشته واگذاری 16 درصد از کل سهام پالایش نفت اصفهان به سهام عدالت بود، در حالی که طی سال های اخیر بین 10 تا 32 درصد از سهام این شرکت واگذار شده بود. در ان زمان مقرر شده بود در ازای مابه التفاوت کسر شدن سهام شرکت های ایران خودرو ، سایپا و سرمایه گذاری رنا از پرتفوی سهام عدالت، 16 درصد سهام پالایش نفت اصفهان به سهام عدالت تخصیص یابد اما در عمل تا 32 درصد این سهم واگذار شد.

    وی افزود: بر این اساس با توجه به مغایرت بند (3) مصوبه شماره 132  فروردین ماه 87 ستاد مرکزی توزیع سهام عدالت با ماده (34) قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی و عدم تخصیص 16 درصد از سهام پالایش نفت اصفهان به سهام عدالت، مصوبه های قبلی با ابلاغیه جدید هیات وزیران رفع مغایرت شده است.

    مشاور سازمان خصوصی با انتقاد از عدم اصلاح مغایرت های واگذاری سهام عدالت در سال های گذشته عنوان کرد: سازمان خصوصی تلاش کرده با رفع مغایرت ها بستری مشخص و روشن را برای دارایی های واگذار شده دولت ایجاد کند. در عین حال مصوبه اخیر هیات وزیران در خصوص اصلاح مغایرت های سهام تخصیص یافته به سهام عدالت ارتباطی به کاهش یا افزایش سهام شرکت های واگذار شده به این سبد نداشته و تنها در راستای رفع نواقص مصوبات قبلی صورت گرفته است، چرا که اکنون چیزی به نام سهام قابل واگذاری برای شرکت های مذکور در نزد خصوصی سازی وجود ندارد.

    سبحانی از ارسال لایحه اصلاح آزادسازی سهام عدالت به مجلس نیز خبر داد و گفت: این مصوبه در حالی طی هفته های پایانی سال گذشته به تصویب هیات وزیران رسید که به نظر می رسد با توجه به روزهای پر کار مجلس برای تصویب بودجه کشور و پایان عمر آن ، بررسی لایحه آزاد سازی سهام عدالت به مجلس دهم کشانده شود.

    وی با بیان اینکه لایحه اصلاح آزاد سازی سهام عدالت تا زمان تصویب در مجلس امکان انتشار برای عموم مردم را ندارد ، درباره آزادسازی این دارایی برای مشمولان 50 میلیون نفری آن گفت: موضوع آزاد سازی سهام عدالت و مشخص شدن میزان دارایی های هر سهامدار آن با اطمینان تا پایان سال 1395 تعیین تکلیف خواهد شد.

    مشاور سازمان خصوصی سازی عنوان کرد: 6 دهک درآمدی مشمول سهام عدالت در سال 95 از میزان دارایی های خود در سهام عدالت در حالی اطلاع خواهند یافت که براساس تسویه مطالبات دولت از بابت واگذاری سهام عدالت در 10 سال گذشته و اینکه طی این مدت هر ساله چه میزان سود نقدی از شرکت های بورسی و بورسی دریافت و به خزانه کل کشور واگذار شده ، مشمولان دارنده برگه های یک میلیون تومانی سهام عدالت از میزان آزاد سازی این دارایی با خبر خواهند شد.

    به گفته سبحانی باید برای مشخص شدن میزان دقیق تسویه مطالبات دولت از بابت تخصیص سهام عدالت در ازای دریافت سود نقدی شرکت ها منتظر برگزاری مجامع سالیانه شرکتها در تیرماه امسال بود که در خوشبینانه ترین شرایط انتظار می رود 50 درصد از این مطالبات از این محل تسویه شود.

    وی تصریح کرد: بر همین اساس با توجه به تخفیف 50 درصدی دولت به دو دهک اول درآمدی در زمان تخصیص سهام عدالت که شامل مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و تحت پوشش بهزیستی می شود، سهام عدالت این مشمولان امسال آزاد سازی می شود. مابقی مشمولان سهام عدالت نیز انتظار می رود که پس از مشخص شدن میزان دارایی های انها در سال جاری در سبد دارایی های سهام عدالت یا با پرداخت ارزش ما به ازای میزان سهام عدالت خود ، آن‌را آزاد کنند و یا به میزان تسویه مطالبات و سهام آزاد شده بتوانند سهام جدید دریافت کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها