عصر خودرو

عربستان تا دو سال دیگر آرامکو را می‌فروشد

عصر بازار- جانشین ولیعهد عربستان گفت: آرامکو تا سال ۲۰۱۸ به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

عربستان تا دو سال دیگر آرامکو را می‌فروشد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، کاهش قیمت نفت و کسری بودجه 100 میلیارد دلاری باعث شده دولت عربستان در صدد واگذاری سهام شرکت نفتی آرامکو باشد.

    شاهزاده محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان گفت: دولت عربستان قصد دارد با فروش تأسیسات نفتی خود، 52 میلیارد دلار کسب کند تا هزینه های حمله به یمن و کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی را جبران کند.

    بن سلمان افزود: عرضه اولیه سهام و انتقال آن به صندوق سرمایه‌گذاری عمومی آن را تبدیل به محل درآمد دولت عربستان خواهد کرد و نفت دیگر محل درآمد آن نخواهد بود.

    وی تاکید کرد: کاری که اکنون باید انجام دهیم این است که به سرمایه گذاری‌های خود تنوع ببخشیم. بنا بر این در عرض 20 سال ما به کشور و اقتصادی تبدیل خواهیم شد که دیگر به نفت متکی نخواهد بود.

    وی افزود: بی‌تردید این صندوق بزرگترین صندوق در نوع خود در جهان خواهد بود. این مهم به مجرد آن که شرکت آرامکو عمومی شود اتفاق خواهد افتاد.

    حکومت عربستان در حال برنامه ریزی برای دوران پس از نفت از طریق تاسیس "بزرگترین صندوق سرمایه گذاری دولتی جهان" با اندوخته‌ای به مبلغ دو تریلیون دلار است که مسعولان سعودی می‌گویند تا 20 سال آینده به تدریج محقق خواهد شد.

    به گزارش روزنامه ایندیپندنت بر اساس این طرح قرار است عربستان یک صندوق سرمایه گذاری ملی به ارزش دو تریلیون دلار را از طریق فروش دارایی‌هایی از جمله شرکت ملی نفت(آرامکو) تشکیل دهد. این یک اقدام چشمگیر از سوی عربستان متکی به صنعت نفت برای تغییر شکل اقتصادش است.

    این صندوق عظیم به حدی اعتبار دارد که می‌توان با آن چهار شرکت بزرگ اول آمریکا یعنی "اپل"، شرکت مادر گوگل موسوم به "آلفابت"، "مایکروسافت" و "برکشایر هاتاوی" را خریداری کرد.

    همچنین اعتبارات این صندوق دو برابر بیشتر از صندوق ثروت ملی نروژ خواهد بود که در حال حاضر از آن به عنوان بزرگترین صندوق ثروت ملی در جهان یاد میشود.

    هدف از این طرح عربستان تولید درآمد دولتی است تا از آن برای سرمایه گذاری در خارج از این کشور و همچنین در صنایع جدید و گردشگری استفاده کرده و به این ترتیب به اقتصادش تنوع بخشیده و وابستگی خود به نفت را کنار بگذارد.

    ظاهرا این طرح عربستان واکنشی به کاهش شدید قیمت نفت و احتمالا پی بردن به این است که جهان در تلاش برای فاصله گرفتن از سوخت‌های فسیلی به منظور کاهش میانگین دمای جهانی است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها