عصر خودرو

رشد ۸۵ درصدی تقاضای وام مسکن

عصر بازار- تقاضای وام مسکن از ۱۳۵ مورد در زمان اعلام رسمی به ۲۵۰ مورد در اسفندماه رسید که رشدی ۸۵ درصدی را نشان می‌دهد.

رشد ۸۵ درصدی تقاضای وام مسکن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، هنگام اعلام رسمی افزایش تسهیلات خرید مسکن روزانه 135 نفر در بانک سپرده‌گذاری می‌کردند که در اسفندماه سال گذشته این رقم به 250 سپرده در روز رسید. با این وجود به نظر می‌رسد اگر سود 17.5 درصدی تسهیلات کاهش یابد استقبال از وام مسکن بالا برود که در این خصوص حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی از برنامه‌های وزارت متبوع خود را کاهش نرخ سودد تسهیلات مسکن و افزایش مدت بازپرداخت اقساط عنوان کرده است.

    یکی از سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن در سال گذشته افزایش توان خرید مسکن برای خانوارهای ایرانی با پرداخت تسهیلات مسکن تا 50 درصد قیمت واقعی عنوان شد که با مصوبه شورای پول و اعتبار در اواخر سال 94 شاهد افزایش تسهیلات خرید مسکن از 35 به 160 میلیون تومان در شهرهای بزرگ، 120 میلیون تومان در شهرهای میانی و 80 میلیون تومان در شهرهای کوچک بودیم.

    با این‌که برخی مسوولان وام 160 میلیون تومانی را در افزایش قدرت خرید مسکن موثر می‌دانند پورابراهیمی نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است این تسهیلات در شهرهای بزرگ و کلان‌شهرهایی همچون تهران که قیمت متوسط خانه‌ها متری 2 تا 3 میلیون تومان است به طور کامل پاسخگو نخواهد بود.

    او می‌گوید: اقشار مختلف جامعه در طبقات متوسط و پایین کشور به دلایل شرایط اقتصادی گذشته و حال، امکان بازپرداخت تسهیلات خرید مسکن را ندارند و باید برای این موضوع چاره اندیشی شود. در حال حاضر سالانه 700 هزار ازدواج در کشور انجام می‌شود که برای این میزان باید مسکن با قیمت پایین تامین و عرضه شود.

    یک کارشناس مسکن نیز میزان تاثیرگذاری وام 160 میلیونی را مستلزم کاهش شرایط محدودکننده آن دانست و گفت: خطوط محدودکننده وام‌های مسکن از جمله وام 80 میلیون تومانی به نحوی است که شامل افراد بسیار کمی می‌شود؛ مثلا وام به افرادی تعلق می‌گیرد که برای اولین از این تسهیلات استفاده می‌کنند، خانه اولی باشند یا از تسهیلات دولتی استفاده نکرده باشند.

    وی افزود: از سوی دیگر کسانی که مشمول این طرح می‌شوند قشری از جامعه هستند که توان مالی بازپرداخت ندارند. اقساط وام 80 میلیونی حدود یک میلیون تومان است؛ در حالی که این رقم از عهده بسیاری از خانواده‌ها خارج است و دیدیم که پس از گذشت 9 ماه از اعلام این تسهیلات 37 هزار نفر از این وام استقبال کردند که رقم چندان بالایی محسوب نمی‌شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها