عصر خودرو

رویترز گزارش داد

موفقیت‌ها و ناکامی‌های ایران در بازپس‌گیری سهم خود از بازار نفت آسیا

عصر بازار- آمارهای منتشر شده نشان می دهد ایران در بازپس گیری سهم خود از بازار نفت هند و کره جنوبی موفق بوده است اما نتوانسته صادرات نفت خود به ژاپن و چین را پس از لغو تحریم ها افزایش قابل ملاحظه ای دهد.

موفقیت‌ها و ناکامی‌های ایران در بازپس‌گیری سهم خود از بازار نفت آسیا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، فهمیدن اینکه چرا عربستان تمایلی به برداشتن گام نسبتا کم اهمیت فریز تولید خود، در صورت عدم همکاری ایران ندارد کار دشواری نیست.

    سعودی ها در این صورت نظاره گر موفقیت ایران در بازپس گیری سهم خود از بازار کلیدی آسیا خواهند بود و به درستی بر این عقیده اند که محدود شدن تولید آنها صرفا به ایران اجازه خواهد داد تا افزایش صادرات خود را ادامه دهد.

    بر اساس برآوردهای انجام شده از آمارهای دولتی و رصد آمد و شد تانکرها، صادرات نفت ایران به مشتریان آسیایی در ماه فوریه به بالاترین رقم 2 سال اخیر یعنی 1.28 میلیون بشکه در روز رسیده است.

    نگاهی به جزئیات این رقم ها نشان دهنده موفقیت مهم ایران بعد از لغو تحریم ها در بازگشت به بازار هند است.

    واردات نفت هند از ایران در ماه فوریه به 215 هزار و 800 بشکه در روز رسید که 111 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت.

    این همان روندی است که سعودی ها بیشترین نگرانی را درباره آن دارند، زیرا قرار است این روند تداوم داشته باشد.

    آمارهای تانکری نشان می دهد که هند در ماه مارس بیش از 500 هزار بشکه در روز از ایران نفت وارد کرده که بالاترین رقم در 5 سال گذشته بوده است. این به دلیل از سرگیری خرید نفت شرکت ریلاینس اینداستریز هند از ایران پس از چندین سال وقفه بوده است.

    هرچند در ماه مارس میزان خرید نفت هند از ایران به شکل غیرواقعی ای افزایش داشت، اما منابع صنعتی در هند انتظار دارند که خرید نفت این کشور از ایران در سال مالی ای که از ابتدای ماه آوریل آغاز شده، دست کم به 400 هزار بشکه در روز برسد.

    اگر این رقم صادرات نفت ایران به هند محقق شود، بدون تردید به قیمت کاهش واردات نفت دهلی از عربستان و عراق تمام خواهد شد که در حال حاضر 2 تامین کننده عمده نفت هند به شمار می روند.

    ایران همچنین در افزایش صادرات نفت خود به کره جنوبی نیز موفق بوده و صادرات خود را به 244 هزار و 183 بشکه در 2 ماهه نخست 2016 رسانده که 139 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد نشان می دهد.

    اما داستان در چین و ژاپن اولین و سومین مشتریان بزرگ نفت ایران اندکی پیچیده است.

    ایران در بازه زمانی ژانویه تا فوریه روزانه 470 هزار و 864 بشکه نفت به چین صادر کرد، که 5.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشت و نسبت به حدود 532 هزار بشکه ای که در کل سال 2015 به این کشور صادر کرده بود نیز کمتر بود.

    ژاپن هم در 2 ماهه نخست امسال روزانه 215 هزار و 821 بشکه نفت از ایران خرید که تنها 3.8 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت که افزایش ناچیزی محسوب می شود.

    عدم موفقیت ایران در باز پس گیری سهم خود از بازار نفت در چین و ژاپن نشان می دهد که تهران بعد از لغو تحریم ها همه آنچه را که می خواسته در بازار نفت به دست نیاورده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها