عصر خودرو

عملکرد قابل توجه صندوق سرمایه گذاری مشترک ذوب‌آهن با ۵۵%بازدهی سالانه

عصر بازار- شاخص کل بورس تهران در سال گذشته بر خلاف سال ۹۳، رشد قابل قبولی از خود به جای گذاشت. در حالی که دماسنج بازار در سال ۹۳ تقریبا ۲۱ درصد افت کرده و از محدوده ۷۹ هزار واحدی به عدد ۶۲ هزار و ۵۰۰ واحدی رسید، در سال ۹۴ شاخص مسیر رفته را بازگشت و تا محدوده ۸۰ هزار واحدی صعود کرد و بازدهی ۲۸ درصدی را به ثبت رساند.

عملکرد قابل توجه صندوق سرمایه گذاری مشترک ذوب‌آهن با ۵۵%بازدهی سالانه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای معدن، در این میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌عنوان ابزارهای کم ریسک تر برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام نیز کارنامه مناسبی از خود به جای گذاشتند. به‌طور معمول عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری با روند شاخص کل بازار سهام مقایسه می‌شود. چنانچه خالص ارزش دارایی‌های (NAV) یک صندوق سرمایه‌گذاری روند بهتری از شاخص کل به خود گرفته باشد، می‌توان ادعا کرد که آن صندوق سرمایه‌گذاری عملکرد موفقی از خود به جای گذاشته است. نگاهی به کارنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد که هیچ یک از این صندوق‌ها در سال گذشته زیان ثبت نکرده‌اند و دست کم با بازدهی 3 درصدی مواجه بوده‌اند. اما در مقایسه با رشد شاخص کل در سال گذشته،

    تنها 32 صندوق بازدهی بهتری را ثبت کرده‌اند. از میان 97 صندوق سرمایه‌گذاری، 65 صندوق بازدهی کمتر از شاخص کل داشته‌اند. در این میان صندوق سرمایه‌گذاری نقش جهان بیشترین بازدهی را به خود اختصاص داد. خالص ارزش دارایی‌هایی این صندوق در سال گذشته بیش از 78 درصد رشد کرده است. همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری پارس‌گستر، ذوب‌آهن، پردیس، زرین پارسیان و نواندیشان نیز در رده‌های بعدی قرار گرفتند که همگی بازدهی بیش از 50 درصدی را ثبت کردند. همچنین در سال گذشته 8 صندوق سرمایه‌گذاری بازدهی بین 40 تا 50 درصدی را تجربه کردند. در قعر فهرست صندوق‌های موفق تر از شاخص صندوق‌های دیدگاهان، یکم دانا و نوین نیک قرار داشتند که بازدهی بین 28 تا 29 درصدی را ثبت کردند. همان‌طور که اشاره شد،

    در طرف دیگر 65 صندوق سرمایه‌گذاری عملکردی بدتر از شاخص بورس ثبت کردند. در میان صندوق‌های ضعیف‌تر از شاخص، صندوق‌های عقیق، خاورمیانه، سهم آشنا و یکم سامان عملکرد نسبتا بهتری داشتند و بازدهی بین 25 تا 26 درصدی را تجربه کردند. در قعر این فهرست نیز صندوق‌های نیکوکاری میراث ماندگار آریان، میعاد ایرانیان، امید انصار و آرمان انصار قرار داشتند که شاهد کمترین رشد خالص ارزش دارایی‌های خود بودند.

    در سال گذشته بیشترین میزان رشد شاخص کل در سه ماه پایانی سال رخ داد و دماسنج بازار از محدوده 61 هزار و 500 واحد در مدت تنها سه ماه به محدوده 80 هزار واحدی رسید. به عبارت دیگر شاخص کل در سه ماه پایانی سال گذشته تقریبا 30 درصد رشد نشان داد. طبیعتا عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز در سه ماه پایانی سال موفق تر بود. در این مدت 51 صندوق عملکردی بهتر از شاخص کل داشته‌اند. در صدر این فهرست صندوق‌های سرمایه‌گذاری توسعه صادرات، نقش جهان، افق، ذوب آهن و یکم اکسیر قرار داشتند که بین 71 تا 91 درصد بازدهی را ثبت کردند. در طرف دیگر نیز 46 صندوق سرمایه‌گذاری در سه ماه پایانی سال عملکردی ضعیف‌تر از شاخص کل داشته‌اند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها