عصر خودرو

در نتیجه کاهش قیمت جهانی

طلای سیاه دوسوم سرمایه‌هایش را از دست داد

عصر بازار- شاید بتوان بیشترین واکنش در ناهماهنگی اوپکی‌ها و در نتیجه‌ آن کاهش ارزش نفت را در حجم جذب سرمایه از سوی کشورهای عضو در صنایع بالادستی نفتی دید، آنچه بر اساس نمودارها حاکی از سقوط سرمایه‌گذاری در این بخش به یک سوم طی تنها یک سال است.

طلای سیاه دوسوم سرمایه‌هایش را از دست داد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، با کاهش شدید قیمت نفت خام طی سال‌ها گذشته انگیزه سرمایه‌گذاران نیزبرای ورود به پروژه‌های بالادستی طلای سیاه کاهش یافته به طوری که نمودارها نشان می‌دهد حجم سرمایه‌گذاری در این بخش در سال جاری میلادی نسبت به دو سال پیش به یک سوم کاهش یافته، روندی که پیش‌بینی‌ها به بهبود آن امیدوار نیستند.

    در سال 2014 و پیش از آنکه قیمت سبد نفتی در بازارهای جهان سقوطی این چنینی را تجربه کرده باشد، حجم سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی نفت چیزی معادل 120 میلیارد دلار بود، سرمایه‌ای که 45 پروژه نفتی را تامین مالی می‌کرد.

    اما تنها یک سال بعد، سرمایه‌گذاران بخش‌های بالادستی با رکود قیمت‌ها پا پس کشیدند به طوری‌که در همان سال حجم سرمایه‌گذاری صنعت نفت به کمتر از 40 میلیارد دلار یعنی یک سوم کاهش یافت. در پی این کاهش سرمایه، تعداد پروژه‌های نفتی برای اوپکی‌ها نیز به کمتر از 20 پروژه رسید.

    تحلیل‌گران نفتی به سال جاری میلادی و تغییرات احتمالی در سیاست‌های اعضای اوپک و دیگر تولید‌کنندگان نفت نیز امیدوار نیستند و پیش‌بینی‌شان برای حجم سرمایه‌گذاری طی امسال مشابه سال گذشته است.

    امسال نیز حجم سرمایه‌گذاری‌های نفتی در پروژه‌های بالادستی مانند سال پیش کمتر از 40 میلیارد دلار خواهد بود حجمی که این بار به پروژه‌های بیشتری یعنی کمی بیشتر از 20 پروژه اختصاص داده خواهد شد.

    در 2017 نیز بر اساس پیشبینی اوپک قرار نیست اوضاع برای اعضای این مجموعه بهبود پیدا کند، بلکه انتظار می‌رود سرمایه‌های بخش بالادستی صنعت نفت در این سال به حدود 30 میلیارد دلار کاهش یافته و همزمان تعداد پروژه‌های نفتی نیز به کمتر از 20 پروژه برسد.

    آنچه نمودار سرمایه‌گذاری اوپک نشان می‌دهد این است که سال 2018 نسبت به سه سال پیش از آن کمی متفاوت خواهد بود، پیش‌بینی می‌شود حجم سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی نفت به بیش از 40 میلیارد دلارافزایش ‌یابد، با این تفاوت که تعداد پروژه‌های بالادستی در این سال به کمتر از 15 پروژه خواهد رسید.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها