عصر خودرو

آمارها از رشد ۸/ ۵ درصدی شاخص پتروشیمی IPEX در ماه مارس خبر می‌دهند

طلای سیاه و پتانسیل رشد پلیمرها

عصر بازار- وضعیت بازار جهانی نفت از حدود ۲ هفته پیش تا‌کنون به این صورت بوده که عمدتا شاهد ریزش‌های مقطعی و به دنبال آن ثبات قیمت بوده‌ایم و این چرخه مجددا طی روزهای متوالی تکرار شده است، به استثنای یک مورد که با رشد قیمت نفت مواجه شده‌ایم. در همین راستا بهای محصولات پتروشیمی نیز در بازار بیش از ۳ هزار میلیارد دلاری آن رفتارهای متفاوتی از خود نشان داده‌اند و نوسانات پلیمرها در مسیرهای مختلفی بوده است.

طلای سیاه و پتانسیل رشد پلیمرها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، براساس داده‌های بلومبرگ، بهای نفت در بازارهای جهانی در آخرین معاملات انجام شده در پایان هفته گذشته با رشد همراه بوده است. در این میان، بهای نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت (WTI) با رشدی حدود 14/ 0 درصد معادل 5 سنت تا مرز 36 دلار و 84 سنت بالا رفت، در همین حال هر بشکه نفت خام برنت با ثبت افزایش 52/ 0 درصدی به اندازه 20 سنت تا نزدیک 38 دلار و 78 سنت رشد کرد.

    بر اساس این گزارش و به نقل از پلیمرآپدیت، همگام با نوسان بهای نفت بهای محصولات پتروشیمی نیز با افت و خیز همراه بوده است. در این میان در بازارهای اروپا اتیلن جزو معدود محصولاتی بود که با رشد قیمت همراه شد، در طرف مقابل اما استایرن‌مونومر (SM)، بوتادین و ایزومر زایلین مخلوط (MX) با توجه به افت تقاضا با کاهش بها به کار خود ادامه دادند که از میان آنها بوتادین بیشترین و شدیدترین ریزش را متحمل شد. همچنین مونواتیلن گلایکول (MEG) از جمله محصولاتی بود که ترجیح را بر ثبات قیمت گذاشت. در بازارهای آسیایی اما اکثریت محصولات در بازار پتروشیمی با رشد قیمت همراه بودند که در این میان می‌توان به پارازایلین (PX)، تولوئن و بنزن اشاره کرد. پروپیلن اما با افت بها به کار خود ادامه داد و قراردادهای فوروارد نفتا نیز کاهش قیمت را تجربه کردند. اتیلن و استایرن مونومر دو محصولی بودند که در مسیری نسبتا ثابت و کم نوسان حرکت کردند.

    بر اساس این گزارش و به نقـل از آی.سی.آی.اس (ICIS)؛ براساس آمار نهایی شاخص پتروشیمی جهانی (IPEX) قیمت محصولات پتروشیمی در ماه مارس با رشد همراه بوده که در حقیقت روند ماه‌های اخیر را معکوس کرده است، چرا‌که در همین مدت، بهای نفت افزایش یافته و تولید‌کنندگان آن در زمینه انتقال هزینه‌های مربوط به نفت و محصولات وابسته که از اوایل فوریه با افزایش همراه بوده، موفق بوده‌اند. براساس این گزارش، نوسانات قیمت نفت و محصولات جانبی آن در شاخص پتروشیمی (IPEX) بازتاب داشته و زمینه‌ساز افزایش 8/ 5 درصدی این شاخص طی ماه مارس شده و ارزش آن را بسیار بالاتر برده است. طبق آمارهای موجود، این شاخص جهانی از ماه ژوئن سال 2015 تا فوریه سال جاری میلادی در مسیر نزولی قرار داشته است. همچنین این شاخص از ماه جولای سال 2014 به‌طور کلی دچار ریزش‌های متمادی شده که البته بعضا نیز با رشد همراه شده است. آغاز دشوار سال جاری میلادی در این واقعیت بازتاب پیدا می‌کند که به‌طور متوسط شاخص IPEX برای سه ماهه اول سال جاری میلادی، 6/ 2 درصد کمتر از سطح سه‌ماهه چهارم سال 2015 میلادی بوده است. همچنین در هر یک از بازه‌های زمانی زیر‌شاخص‌های زیرمجموعه IPEX نیز با افت همراه بوده‌اند. بر همین اساس، شاخص منطقه‌ای آسیا برای ماه مارس در سطحی بالاتر از ماه فوریه قرار می‌گیرد که درحقیقت منعکس‌کننده حرکات قیمت نقدی سبدی متشکل از 12 محصول اصلی پتروشیمی و پلیمرها در شمال شرق آسیا بوده است.

    براساس این گزارش؛ قیمت همه مواد شیمیایی و پلیمرهای موجود در سبد IPEX به غیر از استایرن (Styrene) در آسیا برای مارس با افزایش همراه بوده است. پرچمداران این افزایش‌های قیمتی اولفین‌ها بوده‌اند که از میان آنها می‌توان به اتیلن، پروپیلن و بوتادین اشاره کرد. طبق آمارهای رسمی منتشر شده، شاخص IPEX آسیای شمال شرقی طی ماه فوریه در حدود 4/ 10 درصد افزایش داشته که تا حد زیادی تاثیرات قوی و فوری جدیدی را بر میزان تغییرات قیمت‌های نقدی محصولات در منطقه برجای گذاشته است. ارزیابی هفتگی قیمت‌ها نیز از روند صعودی آنها خبر می‌دهد. این شاخص منطقه‌ای طی سه ماهه اول سال جاری میلادی در مقایسه با سه ماهه چهارم 2015 افتی در حدود 9/ 0 درصد داشته است. شاخصIPEX به‌عنوان یک شاخص مستقل از میانگین تغییر در قیمت‌های پتروشیمی جهان در ابتدای هر ماه منتشر می‌شود. سبد IPEX نشان‌دهنده تغییرات قیمت سبدی متشکل از 12 محصول اصلی پتروشیمی شامل اتیلن، پروپیلن، بوتادین، بنزن، تولوئن، پارازایلین (PX)، استایرن، پلی‌استایرن (PS)، پلی‌اتیلن (PE)، پلی‌پروپیلن (PP)، متانول و پی‌وی‌سی (PVC) است.

    شاخص IPEX اروپا اما طی ماه مارس با رشد همراه بوده است. این شاخص که به وضوح نمایانگر تمایلات بازار در پایان ماه قبل یا در اوایل ماه جاری است، از قیمت قراردادهای ماهانه مشتق شده است. در این میان،‌ قیمت قرارداد اتیلن و بنزن برای منطقه شمال غربی اروپا در ماه مارس نسبت به ماه فوریه کمتر بوده است، در حالی که استایرن و پلی‌استایرن با افزایش قیمت همراه بوده‌اند. به‌طور کلی شاخص IPEX شمال غرب اروپا اما در ماه مارس با رشدی 2/ 1 درصدی در مقایسه با ماه فوریه به کار خود پایان داده است، البته براساس بازه سه ماهه این رقم در مقایسه با سه ماهه چهارم سال 2015 میلادی از افتی به بزرگی 1/ 4 درصد حکایت دارد. با آغاز سال 2016 میلادی، گام‌های لرزان و کوتاه‌مدت نفت در مسیر افزایشی، زمینه‌ساز رشدهای نوسانی بهای محصولات پتروشیمی در ایالات متحده نیز بوده است. براساس شاخص IPEX ماه مارس آمریکا، بهای محصولات پتروشیمی و مواد شیمیایی در ایالات متحده تا حد زیادی در ماه مارس با رشد همراه بوده است. بر این اساس، شاخص منطقه‌ای ایالات متحده در ماه مارس نسبت به ماه فوریه با 7/ 1 درصد رشد به کار خود پایان داده است، این در حالی است که این رقم در مقایسه با سه ماهه چهارم سال 2015 میلادی از ریزشی 3/ 4 درصدی خبر می‌دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها