عصر خودرو

پیش‌بینی کارشناسان از رشد تولید و صادرات فولادسازان

طالع روشن بازار فولاد در سال جدید؟

عصر بازار- تعطیلات رسمی نوروز امسال در حالی به پایان رسیده که به نظر می‌رسد بازار فولاد داخلی هنوز از حال و هوای تعطیلات خارج نشده است و معاملات چندانی در بازار جریان ندارد. با این وجود این اتفاق مانع رشد چشمگیر قیمت‌ها در روزهای پس از تعطیلات نشده است. نگاهی به آخرین قیمت میلگرد در روزهای پایانی اسفند گذشته نشان می‌دهد که قیمت این کالا روز گذشته در مقایسه با زمان یاد شده تا سقف ۸ درصد افزایش داشته است.

طالع روشن بازار فولاد در سال جدید؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، همچنین قیمت تیرآهن نیز در برخی شاخه‌ها تا 6 درصد افزایش داشته است. رشد چشمگیر قیمت محصولات فولادی در بازار از نگاه کارشناسان دلایل مختلفی دارد. از یکه‌تازی فعالانی که در نبود همکاران خود در بازار قیمت‌ها را به میل خود افزایش می‌دهند تا تاثیرات دلار و قیمت‌های جهانی بر محصولات داخلی. اما سوالی که در شرایط فعلی مطرح می‌شود این است که علت اصلی جهش قیمت‌ها در بازار چیست و آیا این رشد در شرایطی که بازار خالی از متقاضی است پایدار خواهد ماند؟

    به عقیده کارشناسان بازار فولاد داخلی در حالی با تعداد محدودی از تجار روزهای پس از تعطیلات خود را با نوعی سردرگمی سپری می‌کند که به نظر می‌رسد جریان تحولات جهانی فولاد و همچنین برخی تغییرات داخلی در سال جدید، بتواند به زودی مسیر روزهای آینده بازار داخلی را تعیین کند. به گفته کارشناسان تحولات بازار جهانی فولاد که به شکل افزایش مداوم قیمت‌ها بروز پیدا کرد، از حدود دو ماه قبل آغاز شده و طی روزهای تعطیلات نوروز نیز ادامه داشته است. بر همین اساس اگرچه رشد قیمت‌های جهانی فولاد می‌تواند بر قیمت‌های داخلی نیز اثرگذار باشد؛ اما این اثرگذاری معمولا با کمی تاخیر نمایان می‌شود حال آنکه رشد قیمت‌ها در بازار فولاد داخلی طی چند روز گذشته با توجه به رکودی که همچنان ادامه دارد کمی غیرمنطقی به نظر می‌رسد.

    سایه تغییرات جهانی بر بازار داخلی

    همان‌طور که اشاره شد قیمت‌های جهانی سنگ آهن، شمش و محصولات فولادی در بازارهای جهانی طی نزدیک به دو ماه گذشته با رشد همراه بوده است. به عقیده کارشناسان رشد قیمت‌های جهانی می‌تواند تاثیراتی چندگانه بر صنعت و بازار فولاد کشور داشته باشد که در نهایت می‌تواند سطح قیمت‌ها و میزان تولیدات فولادسازان داخلی را با تغییراتی همراه کند. اما رئیس اتحادیه کشوری فروشندگان آهن در رابطه با چرایی رشد قیمت‌ها در بازار فولاد می‌گوید: بازار فولاد داخلی هنوز به‌طور کامل راه نیفتاده است و بسیاری از فروشندگان هنوز فعالیت خود را آغاز نکرده‌اند بر این اساس به نظر می‌رسد برخی افزایش قیمت‌ها که در بازار شاهد هستیم در نبود تمامی فعالان و به نوعی سلیقه‌ای اعمال شده‌اند. محمد آزاد با اشاره به این نکته که هنوز خریدار چندانی نیز وارد بازار نشده است، می‌گوید: به نظر بنده افزایش قیمت‌هایی که اخیرا در بازار شاهد هستیم از رشد قیمت دلار ناشی شده است که البته نمی‌تواند منطقی باشد، زیرا تولیدات داخلی عملا تاثیری از دلار نمی‌گیرند. بر این اساس آزاد عقیده دارد رشد قیمت فعلی که شاهد آن هستیم پایدار نخواهد بود و از طرفی نشان دهنده رونق بازار نیز نیست، زیرا در نتیجه رونق معاملات نبوده است. او در ادامه می‌گوید: از نظر من گرانی به هیچ عنوان نشانه‌ای برای رونق بازار نیست و رونق واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که داد و ستد در بازار جریان داشته باشد. اما یکی از امیدواری‌های آزاد برای رونق بازار در سال جدید تحولات داخلی است. او در این زمینه می‌گوید: با توجه به تسهیلاتی که دولت برای خرید خانه در نظر گرفته است و همچنین وضع مالیات بر خانه‌های خالی، به نظر می‌رسد امسال وضعیت مسکن و ساخت و ساز در کشور نسبت به سال قبل بهتر باشد، در چنین شرایطی می‌توان به رونق بازار آهن نیز امیدوار بود. آزاد یکی از دلایل اصلی رکود بازار فولاد در سال 94 را توقف پروژه‌های مسکن مهر می‌داند و می‌گوید: آهن آلات مورد نیاز برای ساخت مسکن مهر در سال‌های 92 و 93 خریداری و مصرف شد و به همین علت در سال 94 عملا شاهد مصرف آهن نبودیم، اما امیدواریم با بهبود شرایط بین‌المللی و تزریق پول به پروژه‌های عمرانی امسال انبوه‌سازان بتوانند با پروژه‌های خود جای خالی مسکن مهر را پر کنند.


    سال افزایش تولید و مصرف فولاد

    اما در حالی که آزاد به بهبود شرایط بازار آهن با تکیه بر تحولات داخلی اشاره و عقیده دارد رشد قیمت‌ها در نبود تمام فعالان بازار و سلیقه‌ای هستند، یک مدیر ارشد صنعت فولاد عقیده دارد رشد قیمت‌هایی که حالا بازار فولاد داخلی شاهد آن است ریشه‌ای جهانی دارد و ادامه نیز پیدا خواهد کرد. معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن اصفهان در رابطه با چرایی افزایش قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی می‌گوید: در طول تعطیلات نوروز قیمت شمش فوب دریای سیاه به‌صورت میانگین روزانه یک دلار افزایش داشته، یعنی این محصول فقط در هفته گذشته 6 دلار افزایش قیمت داشته است و در مجموع از ابتدای روند افزایش قیمت شمش شاهد رشد نزدیک به 100 دلاری قیمت این محصول طی نزدیک به دو ماه بوده‌ایم. احسان دشتیانه در ادامه با اشاره به قیمت جهانی سایر محصولات فولادی می‌گوید: در زمان یاد شده قیمت گندله 7 دلار و ورق نیز 10 دلار افزایش داشته است، این روند در حالی وجود دارد که تقاضای جهانی نیز برای محصولات فولادی به خصوص بعد از تصمیم چین برای ادامه روند توسعه این کشور با افزایش همراه بوده است. به این ترتیب آن طور که دشتیانه پیش‌بینی می‌کند، با توجه به رشد قیمت‌ها و تقاضای جهانی، امسال می‌تواند برای فولادسازان ایرانی سال افزایش قیمت و همچنین افزایش صادرات باشد. او در این زمینه می‌گوید: اگرچه سیاست ما صادرات شمش به‌عنوان ماده خام نیست و صادرات محصولات نهایی را در نظر داریم، اما به نظر می‌رسد در شرایطی که تولیدکنندگان در بازار داخلی با تغییر قیمت و رشد تقاضا مواجه نباشند و بازار جهانی را عرصه بهتری برای فعالیت ببینند، در نهایت صادرات کالایی مانند شمش را نیز ترجیح بدهند. در چنین شرایطی چنانچه تقاضای داخلی با رشد همراه شود، تولیدکنندگان برای ادامه دادن مسیر صادرات و همچنین تامین بازار داخلی مجبور به افزایش تولید خواهند بود.

    دشتیانه در ادامه می‌گوید: به عقیده من سیاست صادرات حتی در صورت کمبود عرضه در داخل کشور نباید متوقف یا محدود شود و کمبودها باید با افزایش تولید جایگزین شود زیرا تنها در چنین شرایطی است که صنعت فولاد کشور می‌تواند بازدهی داشته باشد، اما دشتیانه در نهایت با اشاره به این نکته که رشد قیمت‌های جهانی پایدار خواهند بود، می‌گوید: با توجه به ادامه داشتن روند افزایش قیمت‌های جهانی احتمال ادامه داشتن رشد قیمت‌ها یا تثبیت آنها بسیار زیاد است و کاهش قیمت‌ها بعید به نظر می‌رسد، به این ترتیب پیش‌بینی من برای سال 95 افزایش تولید و افزایش صادرات است، زیرا هم قیمت‌های جهانی رو به بهبود هستند و هم با اجرای برجام این امیدواری وجود دارد که چرخش اعتبار بیشتری در پروژه‌های عمرانی صورت گیرد. او در ادامه به تاثیر گرفتن قیمت‌های بازار فولاد از قیمت‌های جهانی نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: در چنین شرایطی رشد قیمت‌های داخلی نیز اتفاقی ناگزیر خواهد بود، همین حالا اگر قرار باشد قیمت محصولات فولادی با قیمت‌های جهانی همراهی کند، باید شاهد رشد بیشتر قیمت‌ها نیز باشیم. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد افزایش تولید، اقدامی است که می‌تواند مانع از رشد بدون منطق قیمت‌ها و حبابی شدن بازار فولاد شود، به خصوص در شرایطی که پیش‌بینی‌ها از رشد تقاضا در ما‌ه‌های آینده حکایت دارد. اما درحالی که برآیند کلی تحلیل‌های کارشناسان نشانه‌هایی از امید را برای تولید، صادرات و همچنین بازار فولاد کشور به همراه دارد، باید دید این پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه با آغاز رسمی فعالیت بازار فولاد تا چه میزان رنگ واقعیت به خود خواهد گرفت؟

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها