عصر خودرو

ایران برای بازگشت به موقعیت قبلی خود در بازار انرژی برنامه دارد

عصر بازار- پایگاه خبری اویل پرایس آمریکا در تحلیلی نوشت؛ ایران برای افزایش صادرات انرژی در پساتحریم برنامه ریزی دارد و آن را هدف درازمدت برنامه اقتصادی خود قرار داده است.

ایران برای بازگشت به موقعیت قبلی خود در بازار انرژی برنامه دارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، اویل پرایس براساس یادداشت تحلیلی « گرگوری برو » آورده است، ایران دارای دومین ذخایر بزرگ گاز در جهان است و قصد دارد تولید انرژی خود را بطور چشمگیری افزایش دهد.
    ژانویه 2016 (دی 94) حجه الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری ایران اعلام کرد، میدان گازی پارس جنوبی که با قطر شریک است ، تا مارس 2018 (اسفند 96) بطور کامل توسعه خواهد داد.
    پروژه مزبور 24 مرحله دارد که به تازگی مراحل 15 و 16 خود را پشت سر گذاشته و این دو مرحله با هم روزانه 50 میلیون متر مکعب به تولید گاز و 80 هزار بشکه به تولید میعانات ایران اضافه می کند.
    سال گذشته، تولید گاز میدان پارس جنوبی با 15 درصد افزایش نسبت به سال ماقبل ، به 130 میلیارد متر مکعب رسید. تولید این میدان می تواند 4.5 میلیارد دلار به درآمد ایران اضافه کند.
    سهم ایران از میدان 9 هزار و 700 کیلومتر مربعی پارس جنوبی تقریبا سه هزار و 700 کیلومتر مربع است که نشان دهنده منابع عظیم در دسترس گاز برای این کشور است.
    ایران قصد دارد بخش عمده گاز تولیدی از این میدان را به شکل مایع صادر کند: ایران امید خود را در این زمینه از رقیبش قطر که صادرکننده گاز طبیعی مایع در جهان است، مخفی نمی کند.
    اواخر سال 2015 ایران طرح خود برای ایجاد پنج برنامه گاز طبیعی مایع در سه سال آینده اعلام کرد، اما همانگونه که آمریکا و استرالیا به تازگی اعلام کرده اند، گاز طبیعی مایع در زمان حاضر یک سرمایه گذاری سوال برانگیز است.
    بازار انرژی همچنان راکد و قیمت ها ارزان است، در حالی که عرضه جدید به بازار می آید و این روند ممکن است در آینده نزدیک تغییر کند، اما سرمایه گذاری در ال.ان.جی به شدت گران است و پیش بینی می شود برای به روز سازی زیرساخت های نفت و گاز 200 میلیارد دلار هزینه در بر داشته باشد.
    طرح های جدید ایران برای آغاز صادرات ال.ان.جی به اروپا و آسیا در عرض دو سال از سوی کارشناسان مختلف مورد نقد ونظر است .
    ایران اکنون ظرفیت صادرات ال.ان.جی را ندارد، اما عمان، کشور همسایه و شریک این کشور در زمینه انرژی، دارای ظرفیت مازاد در ال.ان.جی است و در حدود 1.5 میلیون تن از ظرفیت 10.4 میلیون تن در سال عمان، ظرفیت مازاد است.
    طرح احداث یک خط لوله از ایران به عمان در سال 2014 با توجه به توافقی که دسامبر (آذر) گذشته حاصل شد، در حال پیشرفت است.
    اواخر مارس، وزیر نفت و گاز عمان اعلام کرد: گفت و گوها هنوز در جریان است.
    این خط لوله 400 کیلومتری که از استان هرمزگان ایران تا بندر سوهار عمان امتداد دارد، گاز ایران را هم برای تامین مصرف داخلی عمان و هم برای صادرات به این کشور منتقل می کند.
    ایران بر اساس توافق سال 2014 خود (یک توافق 25 ساله به ارزش 60 میلیارد دلار) متعهد است به عمان گاز طبیعی صادر کند. این خط لوله پس از تکمیل، روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز به عمان منتقل می کند.
    بیژن زنگنه وزیر نفت ایران ارزش قرارداد سال 2014 با عمان را 1.5 تا دو میلیارد دلار اعلام کرده است.
    عمان موافقت کرده است 1.5 میلیون تن گاز ایران را برای صادرات به مایع تبدیل کند.
    این خط لوله توسط شرکت گاز کره (KOGAS) احداث می شود. گزارش ها حاکی است که شرکت گاز کره ممکن است یک یادداشت تفاهم با ایران و عمان تا قبل از ژوئن 2016 ( خرداد 95) برای پروژه ای به ارزش 1.5 میلیارد دلار امضا کند.
    پروژه احداث خط لوله ایران-عمان به ایران اجازه می دهد تولید گاز طبیعی خود را افزایش دهد و قبل از به ثمر نشستن پروژه های ال.ان.جی خود به بازار گاز طبیعی مایع وارد شود.
    طرح مزبور همچنین به هدف بلندمدت توسعه نفوذ ایران در خلیج فارس کمک می کند و با توجه به اینکه یکی از مقام های ایرانی پیش بینی کرده که سطح تجارت دوجانبه ایران وعمان در پنج سال آینده به چهار میلیارد دلار افزایش یابد، همکاری های دو کشور ممکن است بیشتر شود.
    براساس خط لوله ای که قرار است از میدان های نفتی جنوبی ایران به پاکستان کشیده شود، کم کم رنگ واقعیت به خود می گیرد و چندین دوره گفت و گو برای این طرح که تفکر آن به دهه 1990 مربوط می شود و به خط لوله صلح معروف است، برگزار شد.
    به اعتقاد نویسنده این تحلیل، دو طرف برای تعهد هزینه های احداث این خط لوله تقریبا دو هزار کیلومتری، تردید دارند.
    سال 2010، پاکستان از سوی آمریکا و عربستان سعودی به شدت تحت فشار قرار داشته که این پروژه را اجرا نکند و در سال 2013 پاکستان با این طرح موافقت کرد و گمانه زنی های زیادی در مورد اینکه آیا این پروژه به عنوان تاسیسات انرژی پاکستان عمل خواهد کرد، انجام شد.
    پاکستان از قطعی برق رنج می برد و نیاز شدید به افزایش واردات انرژی دارد و این کشور همچنین به دنبال احیای تجارت خود با ایران است که از 1.32میلیارد دلار در سال 2009 به 432 میلیون دلار در سال 2011 کاهش یافته است.
    تکمیل این خط لوله، در حدود سه هزار مگاوات برق تامین برای پاکستان فراهم خواهد کرد و اکنون پاکستان حدود 75 مگاوات از ایران برق دریافت می کند.
    لغو تحریم ها در ژانویه 2016 (دی 94)، پیشرفت پروژه مزبور را به دنبال داشت و در اواخر مارس (اوایل فروردین) رئیس جمهوری ایران از پاکستان دیدن و اعلام کرد که جمهوری اسلامی سهم خود را از احداث این پروژه خط لوله بزرگ، انجام داده و از پاکستان نیز خواست سهم خود را انجام دهد.
    پاکستان و ایران برای افزایش سطح تجارت دوجانبه به رقم پنج میلیارد دلار در سال 2021 قرارداد امضا کرده اند، در حالی که پاکستان از ایران انرژی وارد می کند و امیدوار است به این کشور منسوجات و محصولات کشاورزی صادر کند.
    انجام تعهدات طرف پاکستانی در رابطه با پروژه احداث خط لوله یاد شده که به دلیل تحریم های ایران با تاخیر مواجه شده بود، از اوایل مارس (اواسط اسفند) گذشته به طور جدی آغاز شد.
    هند که در سال 2009 به دلیل نگرانی های مالی و امنیتی طرح خط لوله یاد شده را کنار گذاشت نیز با ایران برای احداث یک خط لوله 4.5 میلیارد دلاری از زیر دریا در حال گفت و گو است.
     پروژه خط لوله صلح پاکستان نیز مانند پروژه خط لوله ایران - عمان می تواند به بهبود شاخص های منطقه ای ایران منجر شود و این پروژه های مهم نشان می دهند که ایران تلاش می کند تا به قول افزایش تولید و بازگشت به موقعیت پیش از تحریم خود در بازار جهانی انرژی رنگ واقعیت ببخشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو