عصر خودرو

بانک مرکزی:

اصطلاح «سوئیفت دلاری» نادرست است

عصر بازار- بانک مرکزی با نادرست خواندن عبارت «سوئیفت دلاری» اعلام کرد: چنین اصطلاحی در ادبیات اقتصادی و بانکی وجود ندارد.

اصطلاح «سوئیفت دلاری» نادرست است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، سوئیفت یک شبکه پیام‌رسان است که می تواند برای دستور پرداخت های دلاری و غیردلاری استفاده شود. هم اکنون ارسال و دریافت پیام توسط سوئیفت در همه 29 بانک ایرانی که فهرست آنها در سایت سوئیفت به نشانی www.swift.com آمده، انجام می شود؛ اما انجام مبادلات بر پایه دلار بنابر تحریم های اولیه آمریکا فعلا امکان پذیر نیست و این موضوع هیچگونه ارتباطی با برقراری ارتباط سوئیفتی ندارد.
    تحریم های اولیه علیه کشورمان ارتباطی به تحریم‌های هسته ای و برجام ندارد و جزء موضوع ها و مباحث مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 نبود؛ بنابراین مذاکره ای برای انجام مبادلات دلاری انجام نشده است.
    بر اساس این گزارش، صبح امروز(دوشنبه) خبرنگاران با حضور در بانک مرکزی از روند مبادلات سوئیفت در این بانک بازدید کردند.
    مدیرکل بین الملل بانک مرکزی در جریان این بازدید در جمع خبرنگاران گفت: سوئیفت یک سیستم جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی است که همانند تلفن و تلکس کارایی دارد و در اختیار بانک ها برای انجام روابط مالی در شبکه بین الملل قرار می گیرد.
    حسین یعقوبی با بیان اینکه سوئیفت گره گشا نیست، افزود: ابتدا باید ضوابط کارگزاری ایجاد و سپس اقدامت بعدی انجام شود.
    وی ادامه داد: بانکی که خواستار فعالیت در عرصه بین الملل است، ابتدا باید با مطالعه و سپس جمع بندی، بانک ها را برای برقراری روابط کارگزاری انتخاب کند و بعد از ایجاد این روابط ، فعالیت را اجرا کند.
    مدیرکل بین الملل بانک مرکزی ادامه داد: سوئیفت تنها کار مخابره را انجام می دهد و در همین حال ابتدا باید ضوابط کارگزاری ایجاد و سپس از سوئیفت استفاده کرد.
    وی ادامه داد: در متن برجام تصویب شد که پس از اجرای همه فعالیت های بانکی بین المللی، استفاده از ابزارهایی همانند سوئیفت امکان پذیر باشد، بنابراین سوئیفت جزو نخستین نتایج و آثار مثبت برجام بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها