عصر خودرو

گفت‌وگو با محمد رضا سرمدی تحلیل‌گر بازارهای مالی

سیاست‌های بانک مرکزی قیمت دلار را پایین نگه داشته است

عصر بازار: بازار طلا و ارز روزهای پر التهابی را سپری می‌کند. از یک سو قیمت جهانی طلا به کمترین میزان خود در پنج سال گذشته رسیده و از سوی دیگر بحران مالی یونان افت قیمت جهانی یورو را سبب شده است. همچنین در بازار داخلی نیز بعضی از کارشناسان معتقدند قیمت دلار با سیاست‌های بانک مرکزی ثابت مانده است و تک نرخی کردن قیمت ارز از داغ‌ترین مسائل این حوزه شده است.

سیاست‌های بانک مرکزی قیمت دلار را پایین نگه داشته است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، از همین رو با محمد رضا سرمدی تحلیلگر بازارهای مالی درباره این موضوع گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

    آقای سرمدی بسیاری از کارشناسان بازار طلا معتقدند، دلار آمریکا در بازار داخلی قابلیت افزایش قیمت را دارد و این سیاست‌های بانک مرکزی است که قیمت دلار را ثابت نگه داشته است. آیا شما هم با این نظر موافقید؟ تحلیل شما در این خصوص چیست؟
    من هم موافق این موضوع هستم چون شاخص دلار آمریکا در چند ماه گذشته بیش از 30 درصد رشد داشته و نسبت به تمام ارزها به طور متوسط 25 درصد افزایش یافته است. پس اگر همه فاکتورهای دیگر را ثابت در نظر بگیریم به همین دلیل ساده قیمت ریال ما هم باید در این مدت 25 درصد افت را تجربه می‌کرد پس در این خصوص این عدم کاهش قیمت ریال نسبت دلار آمریکا نشان می‌دهد که سیاست‌های بانک مرکزی بر آن بوده که با پرداخت یارانه به دلار بتواند قیمت را ثابت نگه دارد اما ادامه این روند در طولانی مدت قطعا دوام نخواهد داشت و قیمت دلار به سطح واقعی باز خواهد گشت.
    رئیس بانک مرکزی اعلام کرده که طی 4 تا 5 ماه بعد از رفع تحریم‌ها، تک نرخی کردن ارز اجرایی می‌شود. به نظر شما این امر تا چه حد قابل حصول است؟
    به نظر من در حال حاضر عملا نرخ ارز تک نرخی است به طوری که مثلا اکنون اختلاف 300 تومانی بین دلار مبادله‌ای و دلار آزاد وجود دارد این در حالی است که بهای تمام شده دلار مبادلاتی آن قیمتی نیست که بر روی تابلو بانک مرکزی دیده می‌شود چون در حقیقت به قیمت دلار مبادلاتی حدود 10 درصد هزینه اعمال می‌شود و با احتساب این رقم قیمت تمام شده و نهایی دلار مبادلاتی نیز چیزی در حدود قیمت دلار آزاد می‌شود و اختلافی جزئی را پدید می‌آورد. بنابراین در حقیقت ما فاصله چندانی با تک نرخی کردن قیمت ارز نداریم. البته قطعا در این خصوص قیمت دلار مبادلاتی به سمت دلار آزاد سوق پیدا می‌کند جایی که عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت است. پس تک نرخی کردن قیمت ارز به سهولت قابل انجام است.
    با توجه به بحران یونان در اتحادیه اروپا چندی است که شاهد کاهش قیمت یورو در بازار جهانی و به تبع آن در داخل هستیم. با توجه به این کاهش کم‌سابقه قیمت یورو آینده این ارز را چگونه می‌بینید؟
    در همه جای دنیا جفت ارز یورو-دلار وجود دارد و اکنون در تمام بازارهای جهانی قیمت یورو نسبت به دلار آمریکا تضعیف شده است و همچنان انتظار می‌رود این روند ادامه داشته باشد. پس کاهش قیمت یورو در بازار داخل ارتباطی با مسائل داخلی یا سیاست‌های بانک مرکزی ندارد. به همین خاطر کاهش قیمت یورو متاثر از تضعیف آن در بازارهای بین‌المللی است.
    من پیش‌بینی می‌کنم که نرخ برابری یورو و دلار تا یک و یک صدم درصد کاهش یابد و قیمت این دو ارز تقریبا با هم برابر شود.
    مسئله دیگر در بازار ارز، آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران است، این موضوع چه اثری می‌تواند بر روی ارزهای دیگر به خصوص یوان چین بگذارد؟
    ببینید بهتر است سوال شما را به این صورت پاسخ بدهم که اصولا عرضه پول‌های بلوکه شده در تمام ارزها فقط می‌تواند افت‌های مقطعی را رقم بزند و تاثیر طولانی مدت نخواهد داشت. یوان نیز به همین ترتیب جدا از این مسئله نیست و تزریق این پول‌های بلوکه شده فقط ممکن است در کوتاه مدت کاهش‌های مقطعی را سبب شود اما در طولانی مدت اثر چندانی نخواهد داشت.
    و اما در انتها، همانطور که شاهد هستیم قیمت جهانی طلا در پایین‌ترین سطح در پنج سال گذشته قرار گرفته است. به نظر شما این روند کاهش تا چه حدی ادامه پیدا می‌کند؟ آینده بازار طلا به کجا می‌رود؟
    در بازار طلا کمتر کارشناسی انتظار کاهش و افت قیمت جهانی طلا تا این حد را داشت. بازار جهانی طلا در حال حاضر منتظر اعلام نرخ بهره در آمریکا است چون این امر تاثیر زیادی در تعیین نرخ جهانی طلا دارد. در همین حال با شرایط فعلی انتظار افت قیمت 20 تا 30 دلاری دیگری می‌رود ولی انتظار افت زیادی نداریم چون با ورود تقاضا به بازار طلا این کاهش قیمت نمی‌تواند خیلی بیشتر از این ادامه پیدا کند اما تا هفته آینده و تعیین نرخ بهره آمریکا انتظار تداوم کاهش قیمت وجود دارد.

    برچسب ها