عصر خودرو

رکورد جدید در بازگشت ارز به کشور

عصر بازار- رئیس سازمان توسعه تجارت می‌گوید ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان تا پایان آبان ماه سال قبل، از مرز ۷۰ درصد گذشته است.

رکورد جدید در بازگشت ارز به کشور
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، از ابتدای سال1397 و همزمان با تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، دولت دو سیاست ارزی را به شکل همزمان اجرایی کرد. از سویی با توجه به محدودیت در درآمدهای ارزی، اعلام شد که واردات بیش از 1000 قلم کالا که بعدها به 2000 قلم رسید به کشور ممنوع خواهد بود. در واقع واردات کالاهای غیرضرور و کالاهایی که مشابه داخلی داشتند تا اطلاع ثانوی ممنوع شد.

    از سوی دیگر با هدف تامین نیازهای وارداتی کشور، اعلام شد که صادرکنندگان باید پس از فروش کالاهای خود ارز حاصل از آن را بازگردانند و در غیر این صورت با جریمه مواجه می‌شوند.

    در سال‌های اخیر بحث‌های زیادی درباره نحوه بازگشت این ارز و برخی تخلفات در اجرای این دستورالعمل مطرح شده اما صحبت‌های جدید رئیس سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد که بازگشت ارز به کشور در سال گذشته نیز ادامه داشته و رکورد شکنی کرده است.

    حمید زادبوم گفته: در بازه زمانی 22 فروردین 1397  لغایت 30 آبان‌ماه 1399، 70.3 میلیارد یورو صادرات مشمول رفع تعهدات ارزی توسط صادرکنندگان صورت گرفته که با تعدیلات انجام شده، میزان تعهدات ارزی صادرکنندگان در بازه زمانی مذکور 60.3 میلیارد یورو برآورد شده است.

    او توضیح داده: با توجه به فرصت چهار ماهه ایفای تعهدات ارزی، میزان ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان در بازه زمانی 21 فروردین ماه 1397 لغایت 30 اسفندماه 1399، برابر 43.5 میلیارد یورو بوده که بر این اساس 72 درصد تعهدات ارزی صادرکنندگان ایفا شده است.

    وی‌ مصوبه 214 ستاد هماهنگی اقتصادی و ابلاغ بسته سیاستی برگشت ارز حاصل از صادرات سال‌های 1397 لغایت 1400 را حائز اهمیت دانست و افزود: امید می رود با تمهیدات در نظر گرفته شده ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان، سرعت بیشتری را تجربه کند.

    رئیس کمیتۀ اقدام ارزی، بسته سیاستی بازگشت ارز حاصل از صادرات را دستورالعملی جامع دانست و ادامه داد: موارد خاص به صورت ویژه در کمیته اقدام ارزی مطرح می‌شود و با توجه به تفویض اختیار صورت گرفته در اسرع وقت تصمیم‌گیری و جهت اجرا ابلاغ می‌شود.

    زادبوم گفت: بسته سیاستی بازگشت ارز حاصل از صادرات برآیند نظرات و دیدگاه‌های اعضای کمیته اقدام ارزی در تهران و مراکز استان‌ها بوده و در حال حاضر کمیته اقدام ارزی در سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور فعال است و پس از بررسی مشکلات و معضلات صادرکنندگان در حوزه ایفای تعهدات ارزی صادراتی، ‌ به ارجاع موارد جهت تصمیم‌گیری نهایی به دبیرخانه کمیته اقدام ارزی مستقر در دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران اقدام می‌کند.

    بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: در بستۀ سیاستی برگشت ارز حاصل از صادرات به اکثر مشکلات صادرکنندگان در بسته سیاستی برگشت ارز حاصل از صادرات اشاره شده و راهکارهای عملیاتی نیز برای آنها ذکر شده است و بر این اساس، صادرکنندگان می‌توانند با مراجعه به مفاد این بسته در خصوص ایفای تعهدات ارزی خود عمل کنند.

    وی در پایان افزود: با هدف مساعدت به صادرکنندگان در فرآیند ایفای تعهدات ارزی و همچنین هزینه‌های فراروی آنان در جهت نقل و انتقال وجوه صادراتی، تعدیلاتی در رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان صورت گرفته و صادرکنندگان سال‌های 1398 و 1399 صرفاً متعهد به ایفای تعهدات ارزی خود به میزان 90 درصد ارز حاصل از صادرات هستند.

    برچسب ها