عصر خودرو

روحانی:

اگر برجام نبود امروز حتی یک بشکه نفت نمی‌توانستیم صادر کنیم

عصر بازار- رئیس جمهور با بیان اینکه برای حرکت به سمت توسعه کشور فضای لازم ایجاد شده است، گفت: برجام فضا را برای پیشرفت کشور ایجاد کرده است و برجام در واقع ایجاد تسهیلات لازم برابر موانع است.

اگر برجام نبود امروز حتی یک بشکه نفت نمی‌توانستیم صادر کنیم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، حسن روحانی در نشست مدیران ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه برجام فضایی را ایجاد می‌کند که از همه امکانات به نفع کشور و ملت استفاده کنیم، اظهار کرد: آنهایی که امروز در مورد برجام صحبت‌هایی می‌کنند گویا فراموش کرده‌اند که غرب به دنبال کاهش تأثیرگذاری توانمندی ایران در بحث انرژی بوده است و اگر برجام نبود امروز حتی یک بشکه نفت نمی‌توانستیم صادر کنیم.

    وی با اشاره به اینکه در آغاز کار دولت مصوباتی تصویب شده بود که صادرات نفت ایران را کاهش دهند تا به صفر برسانند، گفت: اگر دولت راه گذشته را ادامه می‌داد امروز صادارت نفت ایران به صفر می‌رسید و نفت ایران در صحنه انرژی از بین می‌رفت.

    رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه امروز در حوزه صادرات نفت خام و میعانات گازی به 2 میلیون بشکه رسیده‌ایم، خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله به نقطه‌ای خواهیم رسید که حق و سهم ما در بازار جهانی است؛ چرا که میزان قدرت و نقش ایران در بازار انرژی تأثیرات ملموسی بر زندگی مردم دارد. البته حرف من به این معنا نیست که کشور به نفت متکی باشد.

    روحانی با اشاره به اینکه در سال 94 برای اولین بار در تاریخ بعد از انقلاب صادرات غیرنفتی از واردات غیرنفتی پیشی گرفت، خاطرنشان کرد: 42 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و 41 میلیارد دلار واردات غیرنفتی در سال 94 داشتیم.

    وی اضافه کرد: در سال 94، 8 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شد و پیش‌بینی‌ها این است که برای خرید 10 میلیون تن گندم خود را آماده کنیم. همچنین دولت اعلام کرد صادرات و واردات در حوزه گوشت قرمز، گوشت سفید و تخم‌مرغ به تراز رسیده است.

    روحانی با بیان اینکه امروز فضای امید و تلاش در کشور ایجاد شده است که نباید بگذاریم از دست برود، گفت: باید قدردان نعمت‌ها باشیم و اینکه عده‌ای توانستند گره کوری را باز کنند تا فضای مناسبی برای توسعه کشور به وجود آید را قدر بدانیم و طوری رفتار نکنیم که اگر به طور مثال مریض در حال مرگی از عمل جراحی سالم بیرون آمد بخواهیم از جای بخیه ایراد بگیریم.

    رئیس جمهور با تأکید بر اینکه باید قدردان نعمت‌ها باشیم چرا که همه نعمت‌ها از ناحیه خداوند است، افزود: پیشرفت‌های به دست آمده در سایه حضور و حمایت مردم بوده است و همواره باید وحدت و اتحادمان را مورد توجه قرار دهیم.

    وی با اشاره به اینکه ما ادعا داریم که جهان را باید اصلاح کنیم و صحبت از وحدت، عدل و انسجام جهانی می‌زنیم، تصریح کرد: در کشور خودمان که همه مسلمان و زیر پرچم ولایت هستیم نباید فکرمان مشغول حاشیه‌سازی‌ها، جدایی و تفرقه باشد.

    روحانی تأکید کرد: نباید در فضای انتخاباتی بمانیم،بلکه باید در ایام انتخابات رقابت کنیم و بعد از آن آثار انتخابات نباید آنقدر ادامه پیدا کند تا به انتخابات بعدی برسد.

    رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه حوزه IT و ICT می‌تواند در تحولات صنعتی پیشران باشد و فناوری اطلاعات و فاوا می‌تواند در این راستا تأثیرگذار باشد، تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که هر دانشی اگر انحصاری باشد معضلاتی به همراه خواهد داشت چه انحصار دولتی و چه غیردولتی و نمادین.

    رئیس جمهور با تأکید بر اینکه پیشرفت در سایه رقابت سالم ایجاد می‌شود، خاطرنشان کرد: واگذاری امور به مردم به جز موارد حاکمیتی باید مورد توجه قرار گیرد چرا که رقابت را بیشتر می‌کند.

    روحانی با اشاره به اهمیت شکل‌گیری شبکه ملی اطلاعات برای ارتباطات امن‌تر مردم، گفت: وزارت ارتباطات امین مردم است؛ چرا که مردم به شما اعتماد می‌کنند. البته در موارد استثناء مثل شبکه‌های بزرگ تروریستی و فساد در همه جای دنیا اقداماتی انجام می‌شود اما به طور کلی در فضای ارتباطات اصل بر امنیت است و این موضوع مورد تأکید اسلام و قانون اساسی کشورمان است و ما حق نداریم در زندگی خصوصی مردم دخالت کنیم.

    وی با بیان اینکه مهمترین اصل در حوزه ارتباطات امانت است و مردم باید به ما اعتماد کنند، تصریح کرد: نباید خدای نکرده طوری باشد که مردم به یک شبکه اجتماعی بیگانه بیشتر از شبکه اجتماعی داخلی اعتماد کنند و آن را امین‌تر بدانند.

    رئیس جمهور به ضرورت شکل‌گیری دولت الکترونیک و تأثیرات آن در زمینه مبارزه با فساد، افزود: فساد را باید از ریشه بخشکانیم و یکی از راه‌های مقابله با فساد باب شدن امور در فضای مجازی است.

    وی افزود: در راستای مبارزه با فساد در قراردادهای جدیدی که با خارجی‌ها داریم تأکید کرده‌ایم یکی از بندهای همه قراردادها این باشد که هرگونه پرداخت پول به هر کسی و به هر نحوی به معنای باطل شدن قرارداد باشد.

    رئیس دولت تدبیر و امید اظهار کرد: در فناوری اطلاعات به منظور توسعه کشور و رفاه مردم باید اخلاق، فرهنگ، دین و هویت جامعه مدنظر باشد و در این راستا باید راه‌حل درست را پیش‌بینی کنیم و از هوشمندانه‌ترین راه‌ها و کم‌هزینه‌ترین راه‌ها برای پالایش بهره بگیریم.

    رئیس جمهور با اشاره به اینکه برای توسعه کشور نیاز به فناوری اطلاعات و ارتباطات داریم و این فناوری از پایه‌های توسعه کشور است، گفت: از زمانی که صنعت موتور بخار در جهان ایجاد شد فصل نوینی در زندگی بشر به وجود آورد و پس از آن تحولات مختلفی رخ داد اما هیچ تحولی مثل فناوری ارتباطات نبوده و تأثیراتی که این فناوری داشته بر جای نگذاشته است.

    روحانی با بیان اینکه علم و دانش و فناوری و توسعه کشور همه برای ارتقاء کیفی زندگی بشر است، گفت: حتی دین هم برای بالا بردن کیفیت زندگی مردم است؛ هم در زمینه معنوی و هم در حوزه مادی. پس هر کاری که انجام دهیم و نتیجه آن پایین آمدن کیفیت زندگی مردم باشد به هدفمان نرسیده‌ایم.

    رئیس دولت تدبیر و امید، گفت: اگر صنعت داشته باشیم اما محیط زیست ناسالم باشد و اگر همه چیز داشته باشیم ولی در اخلاق پیشرفت نکنیم فایده‌ای ندارد.

    وی به نقش فوق‌العاده فناوری اطلاعات در رفاه زندگی مردم اشاره کرد و گفت: متأسفانه همیشه بشر از ابزاری که در دست داشته سوء استفاده‌هایی کرده است اما نمی‌توان به خاطر اینکه در مواردی سوءاستفاده‌هایی رخ داده است موضوعی را تعطیل کنیم. پس باید توجه داشته باشیم که از ابزار به بهترین شکل استفاده کنیم و مانع سوءاستفاده شویم و اینطور نباشد که برخی افراد ابزاری دارند و آن نه گفتن به همه چیز است. بلکه باید از همه ابزار مفید برای بشر با برنامه‌ریزی صحیح بهره بگیریم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها