عصر خودرو

با افتتاح سومین مرز ایران و پاکستان انجام می‌شود

بازگشایی مسیری جدید به چین برای افزایش تجارت

عصر بازار- درپی افتتاح سومین گذرگاه مرزی بین ایران و پاکستان که روز گذشته اتفاق افتاد، حجم مبادلات دو کشور تا ۱.۳ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت و از طریق کریدور اقتصادی «سی‌پک» مسیری جدید برای اتصال به چین در راستای تحقق سند همکاری‌ جامع ۲۵ ساله باز خواهد شد.

بازگشایی مسیری جدید به چین برای افزایش تجارت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایسنا، صبح دیروز چهارشنبه (اول اردیبهشت ماه) پایانه مرزی پیشین سومین گذرگاه رسمی مرزی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و مقامات پاکستانی به بهره‌برداری رسید.

    افتتاح این پایانه مرزی 2.5 هکتاری ویژگی‌های بسیاری برای ایران و پاکستان و حتی برای ایران و چین در راستای افزایش مبادلات تجاری دو و چند جانبه به همراه دارد.

    جواد هدایتی - مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای – در این باره به ایسنا گفت: با افتتاح این پایانه مرزی، علاوه بر امکان ارتقاء توسعه تجارت بین دو کشور از سطح بازارچه‌ای به سطح مرز رسمی و بین‌المللی، حجم بالایی از مبادلات اتفاق افتاده و سقف و محدودیتی که در وضعیت بازارچه‌ای وجود داشت برداشته می‌شود. به گونه‌ای که از حدود 200 میلیون دلار در سال گذشته می‌توان به تجارت 1.5 میلیارد دلاری در هر سال رسید که البته حدود دو سال رسیدن به این عدد طول می‌کشد.

    وی با اشاره به سرمایه‌گذاری 4000 میلیارد ریالی سازمان راهداری برای افتتاح این گذرگاه مرزی، افزود: افتتاح این گذرگاه مرزی نتنها برای مرزنشینان و بومیان منطقه رونق اقتصادی بیشتری به ارمغان خواهد آورد بلکه ازسوی دیگر می‌تواند در صورت تامین امنیت، از این مرز به کریدور اقتصادی چین و پاکستان به نام «سی‌پک» از طریق ریل و جاده متصل شد. این مسئله  می‌تواند در راستای تحقق سند همکاری‌ جامع 25 ساله بین ایران و چین نیز موثر باشد.

    مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه مرز مشترک بین ایران و پاکستان گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های این پروژه این است که افتتاح این گذرگاه مرزی می‌تواند در حوزه مسافری برای ایرانیان و پاکستانی‌ها نقش آفرین باشد چرا که به عنوان مثال هر ساله در ماه محرم و به ویژه ایام اربعین مرز میرجاوه پذیرای زائران بسیاری از شیعیان پاکستان بوده است که با افتتاح این پایانه مرزی مذکور می‌توان از پتانسیل مسافری آن‌ها نیز استفاده کرد چرا که امروز از سالن مسافری موقت مرز «پیشین» نیز رونمایی خواهد شد.

    به گزارش ایسنا، در ماه‌ها و سال‌های آینده باید دید افتتاح این پایانه‌ مرزی، در ادامه تا چه اندازه در زمینه افزایش حجم مبادلات تجاری بین ایران و پاکستان و حتی ایران و چین اثرگذار خواهد بود.

    برچسب ها