عصر خودرو

گفتار و عملکرد متناقض عربستان و روسیه

افزایش تردید و ابهام در اجرای فریز نفتی

عصر بازار- سخنان ناامیدکننده مقام های عربستانی و افزایش بی سابقه تولید نفت روسیه که در ۳۰ سال گذشته بی سابقه بوده، ابهام و تردید در اجرای طرح فریز نفتی را افزایش داده و در نتیجه قیمت نفت دوباره در مسیر کاهش قرار دارد.

افزایش تردید و ابهام در اجرای فریز نفتی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، پس از اعلام خبر توافق عربستان و روسیه درباره مشارکت در طرح موسوم به فریز نفتی (ثابت نگاه داشتن میزان تولید)، امیدواری نسبت به بهبود بازار جهانی نفت افزایش یافت، به گونه ای که بهای نفت از محدوده قیمتی 25 تا 30 دلار به نزدیکی 40 دلار در هر بشکه صعود کرد.
    ناظران بازار نفت، پیش بینی کردند که قیمت همچنان افزایش یافته و در محدوده بشکه ای 50 دلار تثبیت شود، اما پس از اظهارات مقام های عربستانی مبنی بر مشروط سازی مشارکت در طرح فریز نفتی، این روند افزایشی متوقف شد.
    محمد بن سلمان جانشین ولیعهد پادشاه عربستان به پایگاه خبری بلومبرگ گفته بود: چنانچه همه کشورها با تثبیت میزان تولید نفت موافقت کنند، این کشور نیز آماده است.
    به اعتقاد وی، چنانچه هر کشوری تصمیم بگیرد تولید خود را افزایش دهد،ریاض نیز از هیچ فرصتی برای افزایش تولید نفت نمی گذرد .
    همچنین روسیه نیز در آستانه نشست قطر و در زمانی که کمتر از دو هفته به زمان برگزاری اجلاس دوحه برای تصمیم گیری درباره طرح فریز نفتی باقی مانده، میزان تولید خود را به بالاترین حد در 30 سال گذشته افزایش داد.
    تولید نفت روسیه در ماه مارس 2016 (اسفند-فروردین) با 0.3 درصد رشد به 10 میلیون و 910 هزار بشکه در روز رسید که بالاترین رقم در مدت 30 سال گذشته به شمار می رود.
    تحولات و اخبار تاثیری منفی بر بازار نفت گذاشته و قیمت ها نیز سیر نزولی را طی می کنند.
    بر این اساس، خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد با توجه به کاهش امیدواری به توافق تولیدکنندگان نفت برای خودداری از افزایش تولید و همچنین با استمرار تولید بالای نفت در آمریکا، در ساعت های نخست معاملات امروز (دوشنبه) قیمت نفت کاهش یافت.
    ساعت یک و ٤٣ دقیقه بامداد به وقت گرینویچ، نفت خام دبلیو تی آی آمریکا در سطح ٣٦ دلار و ٢٥ سنت معامله شد که ٥٤ سنت (1.5 درصد) کاهش داشته است.
    نفت خام برنت نیز با 40 سنت (یک درصد) کاهش، در سطح ٣٨ دلار و ٢٧ سنت برای هر بشکه معامله شد.
    چندی پیش عربستان و روسیه برای اجرای طرح فریز نفتی توافق کرده بودند که در صورت تصویب آن، کشورهای موافق موظفند، تولید نفت خود را حداکثر در سطح تولید ماه ژانویه 2016 حفظ کنند.
    ایران اعلام کرده در نشست کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و روسیه که 17 آوریل (29 فروردین) در دوحه پایتخت قطر برگزار می شود، شرکت خواهد کرد، بدون آنکه به طرح پیشنهادی تثبیت تولید نفت بپیوندد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها