عصر خودرو

مروری بر آخرین وضعیت معاملات گواهی سپرده برنج در بورس کالا

عصر بازار- مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران گفت: با توجه به عرضه برنج در بورس کالا، کشاورزان می‌توانند محصول خود را به طور مستقیم و بدون واسطه به فروش برسانند. به گفته جواد فلاح، هر گواهی سپرده کالایی معادل یک کیلوگرم برنج است و برای تحویل محصول از انبار، خریدار باید حداقل ۱۰۰ گواهی سپرده برنج معادل ۱۰۰ کیلوگرم برنج خریداری کرده باشد. نحوه انجام معاملات، مانند گواهی سپرده کالایی سایر محصولات است و افرادی که کد بورسی (کد معاملاتی سهام) دارند می‌توانند به راحتی مانند سهام اقدام به خرید و فروش گواهی سپرده کالایی برنج کنند بنابراین امکان معامله آن برای همه اشخاص حقیقی و حقوقی فراهم است و همه نهادها، فروشگاه‌های بزرگ و سازمان‌ها قادر به خرید از این بازار هستند.

مروری بر آخرین وضعیت معاملات گواهی سپرده برنج در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از کالاخبر، جواد فلاح درباره جزئیات عرضه برنج در بورس کالا افزود: معاملات گواهی سپرده کالایی برنج از 14 فروردین ماه امسال آغاز شده است؛ بر این اساس، کشاورزان می‌توانند محصول خود را در بورس کالا بدون واسطه عرضه کنند.

    وی اضافه کرد: بطور میانگین روزانه بیش از 2 تن برنج در بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالا معامله می‌شود.

    فلاح ادامه داد: هر گواهی سپرده کالایی معادل یک کیلوگرم برنج است، اما برای تحویل محصول از انبار، خریدار باید حداقل 100 گواهی سپرده برنج معادل 100 کیلوگرم برنج خریداری کرده باشد. البته برنج مورد اشاره، حاصل فرآیند بوجاری است که باید وارد فرآیند سورت شده تا نیم دانه آن جدا شود. این امکان در انبار فراهم است و مشتری می‌تواند در توافق با انباردار و با پرداخت هزینه مربوطه، محصول سورت شده را حتی در بسته بندی‌های 10 کیلوگرمی از انبار دریافت کند.

    وی تصریح کرد: با توجه به اینکه محصول موجود در انبار، برنج طارم و میزان تحویل برنج از انبار حداقل 100 کیلوگرم است، خانواده‌ها هم می‌توانند برای مصارف شخصی، برنج مورد نیاز خود را از این بازار خریداری و از انبار دریافت کنند.

    مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران، تصریح کرد: برنج‌های عرضه شده از طریق این انبار در بورس کالای ایران دارای استاندارد مشخصی است و انبار محصول را در بدو ورود، مورد ارزیابی کیفی و کمی قرار می‌دهد. بورس کالا نیز بر فرآیندهای اجرایی انبار نظارت دارد تا محصول با کیفیت مناسب در اختیار خریداران قرار گیرد.

    وی افزود: با توجه به اینکه اکنون از فصل برداشت برنج فاصله گرفته ایم، در سال زراعی بعدی و با آغاز فصل برداشت محصول جدید، کشاورزان می‌توانند به طور مستقیم محصول خود را از طریق انبار مورد پذیرش بورس کالا به مردم به فروش برسانند.

    فلاح درباره روند معاملات برنج در بورس کالا نیز گفت: نحوه انجام معاملات، مانند گواهی سپرده کالایی سایر محصولات است و افرادی که کد بورسی (کد معاملاتی سهام) دارند می‌توانند به راحتی مانند سهام اقدام به خرید و فروش گواهی سپرده کالایی برنج کنند بنابراین امکان معامله آن برای همه اشخاص حقیقی و حقوقی فراهم است و همه نهادها، فروشگاه‌های بزرگ و سازمان‌ها قادر به خرید از این بازار هستند.

    برچسب ها