عصر خودرو

بازار نفت در یک قدمی پیروزی باورنکردنی

عصر بازار- اشباع کم ‌سابقه ذخایر نفت که در اوج شیوع ویروس کرونا به وجود آمده بود و بازار را به مرز فروپاشی کشانده بود، تقریبا از بین رفته و از احیای قیمت نفت پشتیبانی کرده است.

بازار نفت در یک قدمی پیروزی باورنکردنی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، جدیدترین گزارش آژانس بین المللی پول نشان می دهد تنها یک پنجم از مازاد ذخایری که سال گذشته در پی فروپاشی تقاضا در ذخایر نفت اقتصادهای توسعه یافته به وجود آمده بود تا فوریه باقی مانده است. از آن زمان مازاد باقی‌مانده با کاهش ذخایر شناور که در دریاها نگهداری می‌شدند و کاهش ذخایر در یک پایانه نفتی  کلیدی در آفریقای جنوبی ناپدید شده است.

    روند توازن دوباره بازار نفت در شرایطی روی می دهد که اوپک و متحدانش میزان قابل توجهی از تولیدشان را محدود نگه داشته اند و احیای اقتصادی امیدبخش، تقاضای جهانی برای سوخت را بهبود بخشیده است. این امر از قیمتهای نفت در حدود 67 دلار در هر بشکه پشتیبانی کرده که اتفاق خوبی برای تولیدکنندگان بوده اما مایه نگرانی فزاینده خودرو سواران و کشورهای مصرف کننده بزرگ نفت نسبت به تورم شده است.

    اد مورس، مدیر تحقیقات کالا در گروه مالی سیتی در این‌باره گفت: سطح ذخایر نفت تجاری در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی به پایین میانگین پنج ساله بازگشته است. آنچه که از مازاد ذخایر مانده، تقریبا در چین متمرکز شده که در حال ایجاد یک ذخایر نفتی دائمی است.

    پاکسازی اشباع نفتی دوران پاندمی

    به گفته مشاوران شرکت آی اچ اس مارکیت، این فرآیند هنوز کامل نشده است. به نظر می رسد مازاد ذخایر قابل توجهی در سواحل استان شاندونگ چین مانده است. با این حال این مازاد ذخایر ممکن است برای تامین خوراک پالایشگاههای جدید در این منطقه جمع شده‌اند.

    حذف باقی مانده مازاد ذخایر جهانی نفت ممکن است زمان بیشتری ببرد زیرا گروه اوپک پلاس در حال احیای بخشی از عرضه نفت فریز شده است و شیوع ویروس جدید در هند و برزیل تقاضا را تهدید می کند. با این حال به نظر می رسد پایان این اشباع در تیررس قرار گرفته است.

    طبق برآورد آژانس بین‌المللی انرژی، ذخایر نفت در اقتصادهای توسعه یافته تا فوریه، تنها 57 میلیون بشکه بالای میانگین دوره 2015 تا 2019 بوده‌اند که پایین‌تر از اوج 249 میلیون بشکه در روز در ژوییه است.

    اوضاع فعلی کاملا نقطه مقابل یک سال پیش است که قرنطینه ها باعث سقوط 20 درصدی تقاضای جهانی برای سوخت شده بود. شرکت بازرگانی نفت گانوور آن زمان پیش بینی کرده بود فضای ذخیره سازی برای نفت به زودی به پایان می‌رسد.

    افت انبارسازی نفت

    مازاد ذخایر در آمریکا تقریبا پاکسازی شده اند. طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در مجموع ذخایر نفت و فرآورده‌های نفتی در اواخر فوریه به 1.28 میلیارد بشکه رسید که سطح مشاهده شده پیش از شیوع ویروس کرونا بود و همچنان در این حدود قرار دارد. ذخایر نفت در کرانه شرقی آمریکا هفته گذشته به پایین‌ترین سطح خود در 30 سال گذشته کاهش پیدا کرد. مرسدس مک کی، تحلیلگر ارشد در شرکت مشاوره FGE در این باره می گوید: ما شاهد اوج‌گیری فعالیت پالایشگاهی در آمریکا هستیم که برای کاهش سطح ذخایر مطلوب خواهد بود.

    همچنین کاهشی در ذخایر نفت استراتژیک آمریکا دیده می‌شود. دولت وقت آمریکا سال میلادی گذشته به معامله گران و شرکتهای نفتی اجازه داده بود بخشی از مازاد عرضه را موقتا در این ذخایر استراتژیک نگهداری کنند و آنها در ماه‌های اخیر بی سر و صدا حدود 21 میلیون بشکه از این ذخایر برداشت کرده اند.

    مازاد ذخایر نفت که در دریاهای جهان نگهداری می‌شدند نیز ناپدید شده است. سال گذشته که تاسیسات خشکی با کمبود فضا برای نگهداری نفت روبه‌رو شده بودند نفتکشها به مخازن شناور تبدیل شده بودند. اما طبق گزارش شرکت آی اچ اس مارکیت، این حجم نفت نیز کاهش پیدا کرده است.

    به گفته تحلیلگران آی اچ اس مارکیت حجم ذخایر شناور در دو هفته گذشته حدود 27 درصد کاهش پیدا کرده و به 50.7 میلیون بشکه رسیده که پایین‌ترین میزان در یک سال گذشته است.

    کاهش سطح ذخایر نفت در هاب استراتژیکی بااهمیت خلیج سالدانها در کرانه غربی آفریقای جنوبی نماد احیای تقاضا به شمار می رود. این مکان نقطه محبوبی برای معامله گران است و به آنها اجازه می‌دهد انعطاف پذیری برای ارسال سریع محموله ها به بازارهای جغرافیایی مختلف را داشته باشند.

    کاهش ذخایر نفت سالدانها

    طبق آماری که توسط بلومبرگ گردآوری شده، ذخایر نفت در پایانه سالدانها در آستانه نزول به 24.5 میلیون بشکه است که پایین‌ترین میزان در یک سال گذشته است.

    برای ائتلاف اوپک ‌پلاس که عربستان سعودی و روسیه مدیریت مشترک آن را بر عهده دارند، این کاهش نشانه پیروزی یک استراتژی متهورانه است که آنها یک سال پیش اتخاذ کردند. این گروه تولیدش را از ماه مه سال گذشته حدود 10 میلیون بشکه در روز معادل 10 درصد از عرضه جهانی کاهش داد و اکنون در فرآیند تسهیل محتاطانه بخشی از این محدودیت عرضه قرار دارد.

    اوپک پلاس مکررا اعلام کرده که هدف اصلی این گروه عادی سازی سطح ذخایر نفت است. با این حال معلوم نیست آیا این گروه پس از دستیابی به این هدف شیرهای نفت خود را باز خواهد کرد. در گذشته جذابیت قیمت‌های بالا باعث شده بود این گروه حتی پس از رسیدن به هدف خود در کاهش سطح ذخایر، به محدودیت عرضه ادامه دهد.

    واکنشهای متضاد

    برای کشورهای مصرف کننده کاهش سطح ذخایر نفت خبر چندان خوشایندی نیست. رانندگان در کالیفرنیا در حال حاضر حدود چهار دلار برای هر گالن بنزین پرداخت می کنند. هند که یک واردکننده بزرگ است نیز درباره فشار مالی افزایش قیمت‌ها شکایت کرده است.

    اما در هر صورت روند متوازن شدن مجدد بازار ادامه پیدا می کند.

    بر اساس گزارش بلومبرگ، گروه سیتی پیش بینی می کند با اوج گیری بیشتر تقاضا، ذخایر جهانی نفت با نرخ 2.2 میلیون بشکه در روز در نیمه دوم سال کاهش پیدا می کند و قیمت نفت برنت به 74 دلار یا بالاتر صعود خواهد کرد.

    برچسب ها