عصر خودرو

مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی:

شبکه سوئیفت کاملاً‌ باز است

تعداد روابط کارگزاری به ۳۰۰ مورد رسید

عصر بازار- مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی با تأکید بر برقراری سوئیفت برای ۲۹ بانک کشور گفت:‌ طبق آخرین آمار ۳۰۰ رابطه کارگزاری با بانک‌‌های خارجی تا کنون برقرار شده است.

شبکه سوئیفت کاملاً‌ باز است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، حسین یعقوبی در نشست خبری امروز که به منظور بازدید خبرنگاران از اتاق سوئیفت و عملیات ارزی برگزار شده بود، با اشاره به برداشت غلط برخی از رسانه‌ها در خصوص سوئیفت اظهار داشت:‌ در ماه‌‌های اخیر برخی از رسانه‌ها روابط کارگزاری،‌ گشایش اعتبار اسنادی و حواله را با ابزار ارتباطی سوئیفت اشتباه می‌گیرند.

    وی افزود:‌ سوئیفت سیستم جامع جهانی ارتباطی مالی بین بانکی است و در واقع سوئیفت ابزار برقراری ارتباط مانند تلفن و فکس است.

    مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی تصریح کرد: سوئیفت ارائه‌دهنده خدمات مالی و بانکی نیست و روابط کارگزاری موجب ایجاد گشایش‌های اعتباری و خدمات بین بانکی می‌شود. بانک خارجی پس از بررسی صورت‌های مالی بانک متقاضی به برقراری روابط کارگزاری، برای ایجاد رابطه کارگزاری تصمیم‌گیری می‌کند.

    یعقوبی اظهار داشت: در مرحله دوم که بانک می‌خواهد روابط کارگزاری ایجاد کند می‌تواند از سوئیفت برای ارسال و دریافت پیام‌های مالی استفاده کند. بنابر این اگر روابط کارگزاری برقرار نباشد سوئیفت کاربردی ندارد.

    وی با بیان اینکه در متن برجام رفع تحریم‌های بانکی بین‌الملل و سوئیفت تصریح شده است، افزود:‌ خوشبختانه در مدت زمان کوتاهی سوئیفت باز و اولین مقصد اجرایی برجام مشخص شد.

    وی با اشاره به افزایش سطح روابط کارگزاری گفت:‌هم اکنون روابط کارگزاری به وضعیت متعارف رسیده و همین مسئله موجب کاهش هزینه‌های مبادلاتی بانکی است.

    یعقوبی با بیان اینکه بانک‌ها در این مرحله موفق عمل کرده‌اند، تصریح کرد: در حال حاضر بانک‌ها قطع روابط کارگزاری با برخی بانک‌های خارجی ایجاد کرده‌اند که تا قبل از اعمال تحریم‌ها هم این روابط وجود نداشت.

    وی در خصوص انتقاد فعالان اقتصادی نسبت به عدم برقراری ارتباطات بانکی و روابط کارگزاری گفت: در جریان تحریم هم روابط کارگزاری به صورت محدود وجود داشت و پول نفت وصول می‌شد هم اکنون که سوئیفت باز شده و روابط کارگزاری افزایش یافته چگونه می‌توان گفت سوئیفت وصل نشده و روابط بانکی وجود ندارد. به نظر من این صحبت منطقی نیست.

    وی با تأکید بر اینکه گشایش ال‌سی و اعتبارات اسنادی مربوط به روابط کارگزاری می‌شود و نه سوئیفت اظهار داشت:‌ سه بانک هنوز در تحریم هستند و تلاش ما رفق تحریم این بانک‌ها است.

    مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی در واکنش به این مطلب گفته می‌شود روابط کارگزاری ایجاد شده با بانک‌های کوچک بوده است، گفت:‌ اصلاً اینگونه نیست و فقط به عنوان نمونه این را می‌گویم که هم اکنون حساب بانک مرکزی در بانک مرکزی ایتالیا باز و فعال شده و از طریق سوئیفت پیام‌های مالی ارسال و دریافت می‌شود. این جواب کسانی است که می‌گویند روابط کارگزاری فقط با بانک‌های کوچک ایجاد شده است.

    یعقوبی با بیان اینکه عضویت 29 بانک ایرانی در سوئیفت با مراجعه به سایت این شبکه قابل مشاهده است،‌گفت:‌طبق آخرین آمار 300 رابطه کارگزاری (کارگزار خارجی)، با بانک‌های ایرانی روابط برقرار کرده‌اند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها