عصر خودرو

قیمت دلار ۳۵ تومان افتاد

قدرت‌نمایی بازارساز دلار

عصر بازار- در دومین روز از اولین هفته کاری کامل سال ۱۳۹۵ خورشیدی، شاخص بازار ارز با ۳۵ تومان افت به قیمت ۳۴۶۵ تومان رسید. این افت قیمت که دلار را پس از سه روز کاری از کانال ۳۵۰۰ تومان خارج کرد عمدتا ناشی از قدرت‌نمایی بازارساز ارزی بود که یکشنبه عرضه زیادی داشت. این در حالی بود که روز شنبه دو علامت متضاد در بازار وجود داشت؛ یکی فاصله ارزش دلار در بازار داخلی با بازار دبی و دیگری، کاهش فاصله نرخ خرید و فروش شاخص ارزی در بازار تهران.

قدرت‌نمایی بازارساز دلار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  روز گذشته، دلار به سمت کانال پایین تر حرکت کرد و از مرز 3 هزار و 500 تومان پایین آمد. یکشنبه، شاخص بازار ارز 35 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 465 تومان رسید. به گفته فعالان بازار، عرضه ارز توسط بازارساز مهم‌ترین عاملی بود که به پایین آمدن کانالی دلار کمک کرد. این در حالی بود که روز شنبه دو علامت متضاد در بازار وجود داشت: یکی فاصله ارزش دلار در بازار داخلی با بازار دبی و دیگری، کاهش فاصله نرخ خرید و فروش شاخص ارزی در بازار تهران. به نظر می‌رسد ثبت کاهش قیمت روز یکشنبه، حالت تضادی را که در بازار روز شنبه وجود داشت، کمرنگ کرد و چشم‌انداز افزایشی معامله‌گران را کاهش داد. یکشنبه حتی با توجه به کاهش نرخ حواله درهم، شعاع فاصله ارزش ارز در بازار داخلی با بازار دبی نیز کم شد. در آن سو در بازار سکه، همسو با کاهش قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز افت قیمت را تجربه کرد و با 3 هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 17 هزار تومان رسید. این در حالی بود که فلز گرانبهای داخلی بعدازظهر روز شنبه یک رفتار غافلگیر‌کننده داشت. در آن روز، سکه با وجود افت دلار، افزایش قیمت را تجربه کرد، رشدی که از سوی برخی معامله‌گران به تحرکات معامله‌گران آتی این بازار نسبت داده شد. با وجود این، غافلگیری روز شنبه پایدار نبود و این روند در روز یکشنبه ادامه پیدا نکرد تا سکه در این روز هم‌جهت با دلار در مسیر کاهشی قرار بگیرد.


    علل غافلگیری معامله‌گران

    در دو روز گذشته رفتار بازار سکه و ارز، برخی از معامله‌گران دو بازار را غافلگیر کرده است. برخی از فعالان بازار در تحلیل این حرکت‌های غافلگیر‌کننده یا علامت‌های متضاد به دو عنصر اشاره می‌کنند: «عرضه فراوان» و «تقاضای بزرگ». اولین عنصر خود را در بازار ارز نشان داده و موجب شده که دلار در دو روز ابتدایی کاری بازار 45 تومان از ارزش خود را از دست بدهد و تا محدوده 3 هزار و 460 تومان پایین بیاید. این روند نزولی برخلاف انتظار برخی معامله‌گران ارزی بوده که انتظار داشتند، دلار پس از تعطیلات با افزایش تقاضا مواجه شود و به سمت قیمت‌های بالاتر حرکت کند. نتیجه مداخله و عرضه بازارساز، عقب‌نشینی شماری از بازیگران نوسان‌گیر بازار ارز بود. به گفته فعالان، بازیگران واقعی بازار نیز به دلیل محدودیت نقدینگی در ابتدای سال وارد بازار نشده‌اند تا قیمت از این جهت نیز تحریک نشود. به‌عبارت دیگر می‌توان گفت که در بازار ارز کنونی از یکسو تقاضای واقعی غایب هست و از سوی دیگر، قدرت عرضه و آتش بازارساز به اندازه‌ای است که بازیگران خرد جسارت خریدهای سنگین را ندارند. به گفته حاضران در بازار، این دسته مترصد آن هستند که حجم مداخله بازارساز در بازار کمرنگ شود و سپس تصمیم بگیرند که متناسب با شرایط جدید عمل کنند.

    در بازار سکه روند معکوس بازار ارز برقرار بود. به گفته فعالان، روز شنبه سکه برخلاف روند کاهشی دلار، به‌واسطه تقاضای معامله‌گران بزرگ افزایش قیمت را تجربه کرد تا بخش زیادی از معامله‌گران دیگر را غافلگیر کند. در واقع عمده معامله‌گران انتظار داشتند که سکه همسو با دلار افت کند، ولی این اتفاق رخ نداد. روز یکشنبه یک نگاه در بازار وجود داشت که مدعی بود آنچه در بازار سکه رو زشنبه اتفاق افتاد، نتیجه عملیات متوازن‌سازی بازارساز بود. به عقیده این دسته بازارساز سعی کرد عرضه ارز ارزان را از طریق افزایش قیمت سکه جبران کند. با این حال این ادعا از پشتوانه کافی برخوردار نیست و به‌واسطه ادامه نداشتن این روند قابل رد است. در واقع، به‌طور سنتی در بازار این عقیده میان بازیگران سنتی بازار وجود دارد که پشت هر اتفاقی در بازار، بازارساز قرار دارد. حال اگر این نگاه را بپذیریم، ادامه نداشتن این اتفاق تردیدها در مورد صحت آن را جدی می‌کند. به‌عنوان مثال، قیمت دلار در روز یکشنبه کاهش یافت، با این حال سکه در این روز همسو با آن کاهش قیمت را تجربه کرد و دچار افزایش نشد. به این ترتیب می‌توان گفت که ادعای مطرح شده از سوی سنتی‌های بازار یک دیدگاه کلیشه‌ای است و پشتوانه محکمی ندارد.


    روز نزولی بازار

    روز گذشته، قیمت دلار از همان ابتدای روز در مسیر کاهشی قرار گرفت. در دومین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 480 تومان آغاز کرد که کاهشی 20 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه داشت. به گفته فعالان، عرضه بازارساز در روز شنبه در شروع کاهشی یکشنبه تاثیر داشت؛ ‌چراکه موجب تغییر انتظارات معامله‌گران در بازار و افزایش فروش ارز در ساعات انتهایی روز شنبه شد. پس از شروع کاهشی یکشنبه، ‌در ادامه روز این ارز افت بیشتری را تجربه کرد و تا میانه محدوده 3 هزار و 460 تومانی پایین رفت. در نهایت ساعت 3 بعدازظهر روز یکشنبه قیمت 3 هزار و 465 تومان برای دلار ثبت شد. این قیمت 35 تومان کمتر از نرخ فروش این ارز در روز شنبه بود و موجب شد که دلار پس از 3 روز نوسان در کانال 3 هزار و 500 تومان بار دیگر وارد کانال پایین‌تر شود. یکشنبه در بازار ارز، یورو نیز در مسیر کاهشی قرار گرفت و با 35 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 945 تومان رسید. همسو با دلار و یورو، پوند نیز کاهش قیمت را تجربه کرد. یکشنبه، پوند با 50 تومان افت به قیمت 4 هزار و 940 تومان رسید. به گفته فعالان، با باز شدن جدی بازار در دو روز گذشته قیمت ارزها به سمت واقعی شدن حرکت کرده و بخشی از کاهش یورو و پوند ناشی از همین موضوع بوده است.


    شکستن مقاومت معامله‌گران

    روز یکشنبه، مقاومت معامله‌گرانی که در برابر کاهش قیمت سکه در روز شنبه مقاومت کرده بودند، شکسته شد. در دومین روز هفته، سکه معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 19 هزار تومان آغاز کرد که کاهشی هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه داشت. در ادامه روز، با ادامه افت قیمت دلار، سکه تمام نیز کاهش بیشتری را تجربه کرد و نهایتا با 2 هزار تومان کاهش دیگر روی قیمت یک میلیون و 17 هزار تومان آرام گرفت، رقمی که 3 هزار تومان کمتر از قیمت بسته شده آن در روز شنبه بود. با این حال، به گفته فعالان، سکه در روز یکشنبه ظرفیت افت بیشتری داشت. به عقیده آنها، برخی معامله‌گران سکه به‌واسطه خوش‌بینی نسبت به اونس جهانی خریدهای آتی خود را افزایش دادند و تحت‌تاثیر همین عامل سکه افت بیشتری را تجربه نکرد. در دومین روز هفته، برخلاف سکه تمام، سکه‌های کوچک افزایش قیمت را تجربه کردند. یکشنبه نیم سکه با 2 هزار تومان رشد به قیمت 538 هزار تومان رسید تا تنها دو گام با کانال 540هزار تومانی فاصله داشته باشد. ربع سکه نیز هزار تومان افزایش ارزش را تجربه کرد و به قیمت 286 هزار تومان رسید.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها