عصر خودرو

درنامه ای به رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام شد؛

ایران به سازمان بین المللی کمیسیون های اوراق بهادار پیوست

عصر بازار- سازمان بین المللی کمیسیون های اوراق بهادار (IOSCO) با ارسال نامه ای به رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران موافقت با عضویت این سازمان را در این نهاد بین المللی اعلام کرد.

ایران به سازمان بین المللی کمیسیون های اوراق بهادار پیوست
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا ،پس از تکمیل و ارسال گزارش های لازم برای عضویت در آیسکو از سوی سازمان بورس ایران و بررسی های صورت گرفته، در نهایت با درخواست ایران در تاریخ 10 فروردین 1395موافقت شد.

    همچنین رئیس این نهاد بین المللی در نامه ای رسمی ضمن اعلام موضوع از رئیس سازمان بورس ایران دعوت کرد تا در نشست هیات رئیسه این سازمان در ماه مه 2016 در شهر لیما ( پایتخت پرو) به عنوان بخشی از گردهمایی سالانه اعضای آیسکو حضور یابد.

    در این نامه به سازمان بورس ایران به عنوان عضوی از کمیته منطقه ای آفریقا – خاورمیانه خوش آمد گفته شده است.

    بر اساس این گزارش، با عضویت سازمان بورس ایران در سازمان بین المللی کمیسیون های اوراق بهادار، موضوع بین المللی شدن بازار سرمایه ایران به عنوان یکی از اهداف تبیین شده و مهم سازمان بورس سرعت و تسهیل بیشتری به خود می گیرد.

    یکی از مزیت های جانبی این موضوع این است که بورس های ایران (بورس اوراق بهادار تهران، بورس کالا، بورس انرژی و فرابورس) قادر خواهند بود در فدراسیون بورس های جهان (WFE) عضو شوند.

    در پی طرح موضوع ضرورت پیوستن ایران به آیسکو در شورای عالی بورس، این شورا در مصوبه 22 دی 1394 با عنایت به مفاد بند 21 ماده 7 و ماده 3 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب یک آذر ماه 1384 و ماده 16 قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی نوین مصوب 25 آذر 1388 مجلس شورای اسلامی ضمن موافقت با عضویت سازمان بورس در سازمان بین المللی کمیسیون های اوراق بهادار و قبول شرایط عضویت، مقرر کرد سازمان نسبت به پی گیری تقاضای عضویت و ارائه اسناد، مدارک و اطلاعات لازم جهت تسریع در عضویت اقدام و اسناد عضویت را از جمله شامل MMOU امضا کند.

    سازمان بین المللی کمیسیون های اوراق بهادار (IOSCO) به عنوان مهمترین مجمع بین المللی بازار سرمایه که در سال 1983 تاسیس شده مجمعی از سازمان های قانونگذار بازارهای اوراق بهادار و آتی دنیا است. اعضای این سازمان به طور عمده نهادهای ناظر بازارهای سرمایه یا قانونگذاران مالی کشورهای مختلف دنیا هستند.

    در حال حاضر بیش از 100 کشور عضو IOSCO هستند که بیش از 95 درصد بازارهای سرمایه دنیا را در برمی گیرد. نقش این سازمان، کمک به اعضا برای ارتقای استانداردهای بهینه مقررات و ایفای نقش به عنوان مجمعی از نهادهای قانونگذار داخلی در همکاری با یکدیگر و سایر اعضای سازمان است.

    دبیرخانه دائم این سازمان در شهر مادرید (اسپانیا) قرار دارد. در حال حاضر این سازمان 207 عضو به شکل 125 عضو اصلی، 18 عضو پیوسته و 64 عضو وابسته به دبیرکلی آقای «پل اندروز» دارد.

    دو هدف مهم این سازمان بین المللی ارتقای استانداردهای بهینه مقررات برای یک بازار کارآ و قانون مدار، تبادل اطلاعات با سایر بازارهای سرمایه و همکاری در خصوص مسائل فنی و عملیاتی، ترسیم استانداردها در راستای دادوستد سرمایه گذاری در سطح جهان و در بین بازارها و کشورها است.

    این سازمان کمیته های متفاوتی دارد که سالانه در مناطق مختلف نشست هایی برگزار می کنند. این کمیته ها عبارت از کمیته اجرایی، کمیته فنی، کمیته رشد و بازارهای نوظهور است.

    ترجمه متن نامه آیسکو که به امضای دبیرکل این نهاد رسیده در تارنمای سازمان بورس و اوراق بهادار قابل دسترسی است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها