عصر خودرو

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان مطرح کرد؛

دلایل توقف ۲۶ نماد بورسی

عصر بازار- توقف و بازگشایی نمادها همیشه یکی از دغدغه های اصلی مسولان بازار سرمایه و سهامداران بوده است. سازمان بورس تلاش می‌کند با توقف نمادها در جهت شفاف‌سازی آنها بکوشد و با بازگشایی سریع آنها مانع از زیان سهامداران شود. در این میان هستند نمادهایی که به دلایلی همچون اطلاعات ناقص و عدم ارسال اطلاعات و ابهام در عملکرد با توقف های طولانی مدت همراه می شوند.

دلایل توقف ۲۶ نماد بورسی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از عصرمالی، اگرچه توقف نماد در جهت شفافیت اطلاعاتی شرکت‌ها و بازار سرمایه طراحی شده و اجرا می‌شود و متولیان بازار سرمایه نیز اعلام داشته اند که توقف نماد حداکثر تا یک هفته طول می کشد، اما در برخی از موارد طولانی شدن زمان عدم معامله سهام یک شرکت در بورس موجب می‌شود تا سرمایه سهامداران در سهام آن شرکت بلوکه شود و سهامداران بلاتکلیف بمانند تا مدیران مجموعه اقدامی اساسی جهت بازگشایی نماد و ارایه اطلاعات درخواستی سازمان کنند.

    بررسی لیست توقف نماد شرکت های بورسی که توسط شرکت بورس تهیه شده، حاکی از آن است که نام شرکت هایی در این فهرست دیده می شود که بازگشت آن ها به تابلوی معاملات بورس چندین ماه یا حتی سال به طول انجامیده و علیرغم درخواست سازمان برای دریافت اطلاعات مربوط به عملکرد شرکت اما مدیران این مجموعه ها اقدامی اساسی در این راستا انجام نداده اند و همانطور که عنوان شد با این رفتار خود سبب بلوکه شدن سرمایه سهامداران و ضرر و زیان آن ها شده اند.

    معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس در خصوص توقف نمادها با اشاره به اینکه سازمان بورس همیشه در تلاش است تا در حداقل زمان ممکن نماد متوقف شده بازگشایی شوند، گفت: نمادهایی که از سال گذشته متوقف مانده‌اند با ارایه اطلاعات به سرعت بازگشایی می شوند.

    وی در پاسخ به این سوال در خصوص توقف برخی نمادها که بیش از یک سال از عمر توقف آنها و عدم حضورشان در تابلوی بورس می گذرد، گفت: برخی نمادهای موردی در این خصوص وجود دارند که مشکلات آنها نیز جداگانه است و نمی توان به صورت کلی در مورد آنها اظهار نظر کرد.

    به گفته وی سازمان بورس هر روز پیگیر اطلاعات مورد نیاز این نمادها برای بازگشایی است اما مدیران شرکت ها در ارایه اطلاعات تعلل می کنند.

    وی با تاکید بر اینکه سازمان بورس تمایلی به توقف های طولانی مدت نمادها ندارد، گفت: باید اطلاعات لازم و مورد تاکید بورس توسط شرکت ها ارسال وابهام ها برطرف شود تا بتوان نماد را بازگشایی کرد در غیر این صورت بازگشایی نماد باعث تضییع حقوق سهامداران خرد و غیر ممکن است.

    این مقام مسوول با تاکید بر رصد روزانه نمادهایی که توقف آنها طولانی مدت شده است، گفت: با پیگیری روزانه به محض دریافت اطلاعات این نمادها به تابلوی بورس بازمی گردند.

    امیری در ادامه با اشاره به توقف طولانی مدت برخی نمادها که مثلا برای برگزاری مجمع بسته شده اند، گفت: دلایل دیگری به جز دلیل توقف نماد، سبب شده که تا کنون این نمادها به تابلوی معاملات بازنگردند و رفتن آن ها بی بازگشت بوده است.

    به گفته وی عدم ارایه اطلاعات درخواستی سازمان بورس از سوی مدیران ارشد شرکت های مذکور و نیز عدم رفع موانع و مشکلات موجود در میان اعضای هیات مدیره شرکت ها و سهامداران عمده آن ها منجر به توقف طولانی مدت نماد شرکت ها ی مذکور شده است.

    بنابر آخرین اطلاعیه ای شرکت بورس که در روز گذشته منتشر شده است در حال حاضر 26 نماد بورسی متوقف هستند که در این میان 7 نماد درسال جاری و به دلایلی همچون ارسال تعدیل پیش بینی درآمد و برگزاری مجمع متوقف شده اند. به این ترتیب نمادهای مخابرات، کارتن ایران، حمل و نقل بین المللی خلیج فارس، ایران خودرو دیزل، گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو،صنعتی بهشهر، پارس مینو و معادن منگنز ایران نمادهایی هستند که در سال جاری متوقف شده اند.

    اما در این گروه نمادهایی نیز قرار دارند که مدت زمان طولانی از توقف آنها می گذرد. قدیمی ترین نماد متوقف مانده کاشی اصفهان است که به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده در آذرماه سال 92 متوقف شده و هنوز بازگشایی نشده است. پس از آن سرامیک های صنعتی اردکان نیز در تیرماه سال 93 برای برگزاری مجمع عادی سالیلانه متوقف شده و با توجه به ابهام های موجود هنوز به تابلوی معاملات بازنگشته است.

    در جدول منتشر شده نمادهایی هم هستند که در آخرین ماه سال 94 متوقف شدند اما در سال 95 به تابلو بازنگشتند. تایدواتر خاورمیانه، رینگ سازی مشهد، سیمان آرتا اردبیل، مهندسی نصیر ماشین، پالایش نفت تبریز، پتروشیمی آبادان، لبنیات پاک، ماشین سازی اراک،قند نقش جهان، چینی ایران، کاشی و سرامیک سینا و فرآورده های نسوز ایران در اسفند ماه سال گذشته متوقف شده و هنوز بازگشایی نشده اند.

    همچنین نمادهای سرمایه‌گذاری خوارزمی، کاشی نیلو، آلومینیوم ایران، پارس پامچال و حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس از دیگر نمادهایی هستند که از ماه‌های مختلف سال گذشته متوقف مانده اند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها