عصر خودرو

طرح عربستان برای قطع وابستگی به نفت؛

ایجاد بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری جهان

عصر بازار- حکومت عربستان در حال برنامه ریزی برای دوران پس از نفت از طریق تاسیس "بزرگترین صندوق سرمایه گذاری دولتی جهان" با اندوخته‌ای به مبلغ دو تریلیون دلار است که مسعولان سعودی می‌گویند تا ۲۰ سال آینده به تدریج محقق خواهد شد.

ایجاد بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری جهان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بر اساس این طرح قرار است عربستان یک صندوق سرمایه گذاری ملی (Sovereign Investment Fund) به مبلغ دو تریلیون دلار را از طریق فروش دارایی‌های شرکت ملی نفت (آرامکو) تشکیل دهد. این یک اقدام چشمگیر از سوی عربستان متکی به صنعت نفت برای تغییر شکل اقتصادش است.

    این صندوق عظیم به حدی اعتبار دارد که می‌توان با آن چهار شرکت بزرگ اول آمریکا یعنی "اپل"، شرکت مادر گوگل موسوم به "آلفابت"، "مایکروسافت" و "برکشایر هاتاوی" را خریداری کرد.

    همچنین اعتبارات این صندوق دو برابر بیشتر از صندوق ثروت ملی نروژ خواهد بود که در حال حاضر از آن به عنوان بزرگترین صندوق ثروت ملی در جهان یاد می شود.

    هدف از این طرح عربستان تولید درآمد دولتی است تا از آن برای سرمایه گذاری در خارج از این کشور و همچنین در صنایع جدید و توریسم استفاده کرده و به این ترتیب به اقتصادش تنوع بخشیده و وابستگی خود به نفت را کنار بگذارد.

    بر اساس گزارش‌ها شاهزاده محمد بن سلمان، پسر 30 ساله ملک سلمان، پادشاه عربستان و جانشین ولیعهد این کشور که بانی این طرح شناخته می‌شود روز پنجشنبه در یک نشست پنج ساعته دیدگاهش برای این صندوق سرمایه گذاری را مطرح کرد.

    شاهزاده محمد در مصاحبه‌ای با پایگاه بلومبرگ در شهر ریاض گفت: عرضه اولیه سهام آرامکو و تبدیل سهام آن به صندوق سرمایه گذاری عمومی به طور فنی سبب خواهد شد که به جای نفت سرمایه گذاری به منبع اصلی درآمد دولت عربستان تبدیل شود.

    وی تاکید کرد: کاری که اکنون باید انجام دهیم این است که به سرمایه گذاری‌های خود تنوع ببخشیم. بنا بر این در عرض 20 سال ما به کشور و اقتصادی تبدیل خواهیم شد که دیگر به نفت متکی نخواهد بود.

    وی افزود: بی‌تردید این صندوق بزرگترین صندوق در نوع خود در جهان خواهد بود. این مهم به مجرد آن که شرکت آرامکو عمومی شود اتفاق خواهد افتاد.

    ظاهرا این طرح عربستان واکنشی به کاهش شدید قیمت نفت و احتمالا پی بردن به این است که جهان در تلاش برای فاصله گرفتن از سوخت‌های فسیلی به منظور کاهش میانگین دمای جهانی است. دولت عربستان همچنین به دلیل جنگ خود در یمن و سوریه با هزینه‌های نظامی هنگفتی مواجه است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها