عصر خودرو

فشار نفت ارزان بر چاه های نفتی آمریکا

سقوط تولید آمریکا به زیر ۹ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۶

عصر بازار- طولانی شدن روند نزولی قیمت نفت سبب شده است که شماری از طرح ها و چاه های نفتی آمریکا، توجیه اقتصادی خود را از دست داده و به تعطیلی کشانده شوند؛ به گونه ای که پیش بینی می شود تولید نفت این کشور در سال ۲۰۱۶ با افت هفت درصدی به هشت میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد.

سقوط تولید آمریکا به زیر ۹ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۶
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، روند نزولی قیمت نفت، سودآوری پروژه هایی که نفت گران قیمت را تولید می کنند، زیر سوال برده و سبب شده است که شماری از شرکت های بین المللی از سرمایه گذاری خود صرف نظر کرده و چاه های خود را تعطیل کرده اند.

    بر این اساس، تولیدکنندگانی که نفت خود را از چاه های نفتی واقع در آبهای عمیق و منابع نامتعارف استخراج می کردند، بیش از سایرین از کاهش قیمت نفت آسیب دیده و به تدریج، توجیه اقتصادی پروژه های آنها کاهش می یابد.
    در حالی که قیمت نفت اکنون در دامنه قیمتی بشکه ای 30 تا 40 دلار مبادله می شود، هزینه تولید نفت در برخی از چاه های نفتی در آمریکا بالای 50 و 60 دلار است.
    با توجه به اینکه شماری از طرح های تولید نفت در آمریکا به منابع نامتعارف و شیل های نفتی تعلق دارد، ماندگاری قیمت ها در زیر 40 دلار، سرمایه گذاران را برای تعطیلی این پروژه ها تحت فشار قرار داده است.
    بر این اساس، خبرگزاری رویترز گزارش داده است که تازه ترین برآوردهای دولت آمریکا نشان می دهد امسال میانگین تولید نفت این کشور با هفت درصد کاهش نسبت به سال 2015 به هشت میلیون و700  هزار بشکه در روز خواهد رسید. همچنین شمار دکل های حفاری آمریکا نیز دوباره کاهش قابل توجهی یافته است.
    شرکت خدمات حفاری بیکر هیوز روز جمعه (١٣ فروردین) اعلام کرد که در هفته گذشته مجموع دکل های حفاری نفت و گاز آمریکا برای پانزدهمین هفته پیاپی کاهش یافته و به پایین ترین در سال های اخیر رسیده است.
    طبق گزارش بیکر هیوز، شرکت های حفاری آمریکا در مجموع ١٤ مورد از دکل های حفاری نفت و گاز خود را کاهش دادند تا مجموع دکل های این کشور به 450 دکل برسد. در این میان، شمار دکل های حفاری نفت با 10 مورد کاهش به ٣٦٢ دکل رسیده است در حالی که در دوره مشابه در سال 2015 میلادی، شمار دکلهای حفاری نفت و گاز فعال در آمریکا به یک هزار و ٢٨ دکل می رسید.
    بر اساس گزارش دیگری که رویترز منتشر کرده است، تولید نفت آمریکا در ماه ژانویه 2016 (آذر-دی) با ٥٦ هزار بشکه کاهش به ٩ میلیون و ١٧٩ هزار بشکه رسیده و بر این اساس، در ماه ژانویه تولید نفت آمریکا برای چهارمین ماه پیاپی کاهش یافت.
    طبق اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت این کشور در ماه ژانویه سال 2016 میلادی ٥٦ هزار بشکه نسبت به ماه پیش از آن کاهش یافت و به ٩ میلیون و ١٧٩ هزار بشکه در روز رسید که پایین ترین سطح تولید از اکتبر (مهر-آبان) 2014 تاکنون به شمار می آید.
    همچنین، اداره اطلاعات انرژی آمریکا، برآورد خود را از تولید نفت آمریکا در ماه دسامبر سال 2015 میلادی نیز ٢٧ هزار بشکه کاهش داد و اعلام کرد که آمریکا در این دوره ٩ میلیون ٢٣٥ هزار بشکه در روز تولید نفت داشته است.
    تولید نفت شیل از سال 2010 به افزایش تولید نفت آمریکا به میزان بیش از چهار میلیون بشکه در روز کمک کرده است و یکی از دلایل اصلی سقوط قیمت نفت در جهان در سال گذشته به شمار می رود.
    اما کاهش بی سابقه قیمت نفت که از تابستان سال 2014 آغاز شده، اکنون به اکتشافات شیل نفت و سایر طرح های گران قیمت نفتی خسارت زده است.
    تحلیل گران پیش بینی می کنند که در صورت تثبیت قیمت نفت در کانال 50 تا 60 دلار، طرح های تولید نفت شیل در آمریکا و برخی پروژه های حفاری در آبهای عمیق و منابع نامتعارف دارای توجیه اقتصادی شده و از سر گرفته می شوند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها