عصر خودرو

پیگیری تشکیل کنسرسیوم صادراتی از سوی انجمن فولاد

عصر بازار- تفکیک انجمن فولاد به ۲ انجمن شمش و نورد موضوعی است که از سوی برخی افراد فعال در این صنعت و در شرایطی که فولادسازان از نبود رونق در بازار آسیب جدی دیده‌اند، مطرح می‌شود.

پیگیری تشکیل کنسرسیوم صادراتی از سوی انجمن فولاد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای معدن،  بدون شک این اقدام کاهش قدرت نفوذ برای انجمن‌های جدید را به همراه دارد. شاید بهترین اقدام برای وضعیت این روزهای بازار داخلی فولاد، اتحاد و هماهنگی مدیران برای ایجاد رونق در عرضه و تقاضا باشد. انجمن‌ها و تشکل‌های معدنی با هدف رفع مشکلات و همراهی با دولت در اجرای برخی تصمیم‌ها تشکیل می‌شوند. البته با اجرای اصل 44 و توسعه خصوصی سازی، تشکل‌ها به ویژه تشکل‌های معدنی رنگ جدیت به خود گرفته و تلاش می‌کنند بیش از گذشته در تصمیم‌ها و اجرای آنها نقش‌آفرینی کنند. انجمن تولیدکنندگان فولاد به عنوان یکی از انجمن‌های بخش خصوصی توانست در بخش‌های مختلف ازجمله افزایش تعرفه‌های فولادی از سوی دولت تاثیرگذار باشد. در واقع امروز انجمن فولاد در تلاش است تا موانع موجود در صنعت فولاد را رفع و گام موثری در ایجاد رونق بازار داخلی بردارد. اما در کنار این اتفاق برخی فعالان در صنعت فولاد معتقدند انجمن فولاد باید تفکیک و به انجمن شمش و انجمن نورد یا دیگر محصولات تبدیل شود. در واقع اعتقاد این افراد بر این است هر بخش از فولاد باید انجمن ویژه خود را داشته باشد.


    انجمن فولاد یک دست نیست
    علیرضا خیاط، مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع چندی پیش درباره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، اظهار کرد: واقعیت این است که انجمن تولیدکنندگان فولاد، انجمن یک دستی نیست که بتواند برخی مشکلات از جمله مشکل دامپینگ بازار داخلی را حل کند. وی ادامه داد: من پیش از آنکه عبدالمجید شریفی وارد شرکت ملی فولاد ایران شود، گفتم باید انجمن تولیدکنندگان شمش فولادی تشکیل شود زیرا بحث شمش با نورد بسیار متفاوت است. این اتفاق باید رخ دهد. در واقع خیاط معتقد بر تفکیک انجمن‌ها است تا شاید با این کار بخشی از مشکلات برطرف شود.


    افزایش تعداد اعضای هیات رییسه
    تفکیک انجمن موضوعی نیست که بتوان به آسانی آن را مطرح و اجرا کرد. در واقع اجرایی شدن آن نیازمند بررسی و برگزاری جلسه‌های متفاوت از سوی انجمن فعلی خواهد بود. در نتیجه در صورتی که تعداد زیادی از فعالان این صنعت موافق بر این تفکیک باشند باید موضوع تا به امروز در انجمن مطرح می‌شد. برای بررسی این موضوع به سراغ رسول خلیفه سلطان دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران رفتیم تا موضوع را از نگاه او بررسی کنیم. خلیفه سلطان در گفت‌وگو با صمت درباره تفکیک انجمن فولاد اظهار کرد: در صورت اجرای هرنوع تفکیکی، دیگر انجمنی با عنوان انجمن فولاد وجود نخواهد داشت. به عنوان مثال انجمن‌هایی همچون انجمن شمش یا نورد به جای تشکل فعلی ایجاد می‌شود. وی ادامه داد: در صورت تفکیک دیگر انجمن قدرت فعلی را نداشته و تعداد اعضا کاهش می‌یابد. در آخرین مجمع فوق‌العاده مصوبه از سوی انجمن به تصویب رسید که براساس آن تعداد اعضای هیات مدیره از 5نفر به 7 نفر رسید که با اعضای علی‌البدل تعداد اعضای هیات مدیره به 9 نفر می‌رسد. در واقع ما با این تصمیم تعداد اعضای هیات‌مدیره انجمن را افزایش داده‌ایم. خلیفه سلطان تصریح کرد: از سویی دیگر انجمن فولاد 5رسته در اختیار دارد که تعداد هیات رییسه در این 5 رسته 3نفر است. در نتیجه احساس من براین است با وجود چنین ساختاری، تفکیک انجمن مورد پسند تمام اعضای انجمن نباشد. در واقع این موضوع از دستور همه شرکت‌ها خارج است.


    کاهش قدرت نفوذ با تفکیک انجمن‌ها
    رسول خلیفه سلطان در ادامه با بیان این موضوع که انجمن فولاد ساختمان جدیدی را خریداری کرده و امکانات انجمن در حال رشد و توسعه است، بیان کرد: انجمن در تلاش است امکانات خود را توسعه دهد. در نتیجه منفعتی در جدایی انجمن‌ها وجود ندارد. وی افزود: جدایی انجمن‌ها قدرت لابی‌گری‌ها و نفوذ را کاهش داده و به دنبال آن تضاد مدیریتی ایجاد می‌شود. در نتیجه انجمن تازه تاسیس هیچ قدرت نفوذی در اختیار ندارد. به گفته خلیفه سلطان، تمام تلاش انجمن این است در فضایی که درحال‌حاضر شکل گرفته بتوان صنعت فولاد کشور را فعال نگه داشته و رونق را دوباره به بازار برگردانند. خلیفه سلطان در پاسخ به این سوال که آیا موضوع تفکیک انجمن‌ها در جلسات مطرح شده بود یا خیر، تصریح کرد: تا به امروز چنین موضوعی در جلسات اعلام نشده بود زیرا موضوعیتی در اجرای آن وجود نداشت.


    تشکیل کنسرسیوم صادراتی
    دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به موضوع تشکیل کنسرسیوم صادرات، اظهار کرد: بحث تشکیل این کنسرسیوم از سوی شرکت ملی فولاد و انجمن فولاد در حال پیگیری بوده و جلساتی در این باره برگزار شده است. درحال‌حاضر ساختار نخست این کنسرسیوم از سوی شرکت ملی فولاد درحال مطالعه و تدوین است. وی ادامه داد: موضوع دیگر که انجمن پیگیر آن را برعهده دارد بحث ایجاد هماهنگی میان تولیدکنندگان فولاد برای مدیریت بازار داخلی و صادراتی است. امیدوار هستیم سال آینده فولادسازان و نوردسازان به شکلی بازار را مدیریت کنند که دوباره شاهد رونق در عرضه و تقاضا باشیم.


    اتحاد برای ایجاد دوباره رونق
    در شرایطی که برخی کارشناسان بازار سال آینده فولاد را مانند بازار سال 94 پیش‌بینی می‌کنند، حیاتی‌ترین موضوع برای فولاد سازان ایجاد رونق در بازار خواهد بود. مسائلی همچون تفکیک انجمن فولاد می‌تواند مشکلاتی جدید در کنار موانع موجود را برای فعالان صنعت فولاد ایجاد کند. در نتیجه امروز ضروری‌ترین موضوع همگام شدن انجمن فولاد با فولادسازان و مسئولان دولتی برای ایجاد رونق در بازار خواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها