عصر خودرو

تولید برق از طلای کثیف

عصر بازار- عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور زنجان گفت: هم‌اکنون در برخی کشورها از جمله ایران از ضایعات شهری برق تولید می‌شود.

تولید برق از طلای کثیف
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، محسن محمدی گفت: انرژی برق از طریق نیروگاه‌های مختلفی از جمله نیروگاه‌های حرارتی، آبی، دریایی، خورشیدی، هسته‌ای و بیوماس تولید می‌شود و بیوماس یا زیست‌توده شامل موجودات زنده یا بقایای آن‌هاست.

    وی ادامه داد: هم‌اکنون در جهان بیشتر سوخت‌هایی که برای تولید انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد، سوخت‌های فسیلی است و سوخت‌های فسیلی لایه‌های متمرکزی هستند که در کل دنیا وجود دارد، اما منابع بیوماس به‌صورت پراکنده است و هم‌اکنون کارکرد اقتصادی از این منبع، منحصر به استفاده از پسماند حاصل از فرآوری تیرهای چوبی، پسماندهای غذایی و ... می‌شود.

    این مدرس دانشگاه در رابطه با زیست‌توده یا بیوماس، اظهار کرد: هم‌اکنون بیوماس انعطاف‌پذیرترین منبع انرژی غیر‌نفتی است که می‌تواند مستقیماً در تبدیل سوخت گازی به مایع برای تولید انرژی الکتریکی مورد استفاده قرار گیرد. هم‌چنین زیست‌توده به عنوان بزرگ‌ترین منبع انرژی تجدید‌پذیر در جهان است که در سال 1998 به میزان 14 درصد برق جهان و 18 درصد کل انرژی اولیه کشورهای دنیا را تأمین می‌کرد و هم‌اکنون نیز مهم‌ترین منبع انرژی در کشورهای در حال توسعه است و 35 درصد کشورهای در حال توسعه از این منبع استفاده می‌کنند.

    وی افزود: بیوماس یک مفهوم کلی بوده و یکی از منابع بیوماس، ضایعات شهری است، از این‌رو هم‌اکنون در ایران منابعی برای بیوماس وجود دارد که برای تولید انرژی مناسب است و این منابع طیف وسیعی از مواد هستند، از جمله چوب سوختی جمع‌آوری شده از مزارع و درختستان‌های طبیعی و برخی محصولات کشاورزی، ضایعات کشاورزی، مایعات غذایی و ضایعات حاصل از فرآوری تیرهای چوبی، فضولات دامی، ضایعات جامد شهری و فاضلاب‌ها که در تولید بیوماس استفاده می‌شوند.

    این کارشناس خاطرنشان کرد: در منابع بیوماس علاوه‌بر زباله، از فاضلاب هم می‌توان به عنوان منبع اولیه تولید انرژی استفاده کرد. همین زباله‌ها و ضایعات شهری که تولید می‌شود گاهی دفع آن‌ها از چرخه طبیعت، معضلی برای جوامع بشری بوده است.

    محمدی یادآور شد: ضایعات جامد شهری که زباله‌ها هستند و از آن‌ها به‌عنوان طلای کثیف یاد می‌شود، زباله‌های جامدی هستند که از عملیات تجاری، اداری، خانگی و برخی صنایع به‌دست می‌آید که حجم قابل توجهی از آن در زمین دفع می‌شود که با مدیریت صحیح این زباله‌ها می‌توان بخش زیادی از آن‌ را در تولید سوخت و کود استفاده کرد و مقداری را بازیافت و مجدداً مورد مصرف قرار داد و یا حتی می‌توان گاز متان حاصل از محل دفن زباله‌های جامد شهری را برای تولید انرژی الکتریکی استفاده کرد که البته در کشور ما به خاطر زیاد بودن رطوبت زباله‌ها که فسادپذیری را در ضایعات افزایش می‌دهد و این امر ارزش حرارتی حاصل را کمتر می‌کند.

    وی ادامه داد: چون تنوع مواد اولیه در زباله‌ها زیاد است گاهی امکان دارد ترکیبات سرطان‌زایی را تولید کند که امروزه تکنولوژی‌های موجود این مشکل را برطرف کرده است.

    این مدرس دانشگاه در رابطه با مشکلات کشور در رابطه با دفن زباله‌ها، افزود: یکی از مشکلات کشور ما در بخش دفن زباله، دفن غیر‌اصولی آن است که بروز بیماری‌های ناشی از این امر و آلوده شدن منابع زیرزمینی، از پیامدهای محیط‌زیستی این‌گونه دفن‌های غیر‌اصولی است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها