عصر خودرو

دو علامت متضاد از قیمت آتی دلار؛

آهنگ«فالش» بازار ارز

عصر بازار- در اولین روز کاری کامل بازار در سال ۱۳۹۵، دلار تحت‌تاثیر افزایش فعالیت بازارساز در مسیر کاهشی قرار گرفت و با ۱۰ تومان افت به قیمت ۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

آهنگ«فالش» بازار ارز
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، عرضه ارز توسط بازارساز در روز شنبه و واقعی شدن قیمت‌های بازار دو عاملی بودند که موجب افت دلار شدند؛ البته در این میان نقش بازارساز پررنگ‌تر بود. با وجود افت قیمت روز شنبه، در رابطه با آینده قیمتی دلار دو علامت متضاد در بازار وجود داشت. روز شنبه با توجه به نرخ حواله درهم، ارزش دلار در بازار کشور همسایه حدود 20 تومان بالاتر از بازار داخلی بود، عاملی که علامتی از احتمال افزایش قیمت دلار در روزهای آتی بود. در واقع، این انتظار وجود داشت که اگر قیمت حواله درهم تغییر نکند، شاخص ارزی خود را در روزهای آینده با آن هماهنگ کند. با وجود این، روز شنبه علامت دیگری نیز در بازار وجود داشت که در مقابل عامل اول قرار داشت. در اولین روز کاری بازار، اختلاف نرخ خرید و فروش در بازار داخلی پایین آمد. این موضوع نشان‌دهنده آن بود که قیمت‌های فعلی از نظر بازیگران بازار دارای پشتوانه است و آنها به این قیمت‌ها اعتماد دارند. در نهایت، وقتی این داده‌های متضاد در کنار هم قرار داده می‌شوند، یک تصویر واضح به دست نمی‌آید.

    به گفته فعالان، عاملی که پشتوانه قیمت‌ها در بازار را بالا برد، افزایش فعالیت بازارساز در روز شنبه بود. در واقع اگر این حضور ادامه پیدا کند، می‌تواند به عنوان یک عامل نوسان‌گیر قوی و در برابر علامت درهم عمل کند. با این حال، ممکن است که بازار در روزهای آینده خود را با نرخ حواله درهم هماهنگ کند. به این ترتیب، با توجه به این علامت‌های متضاد و ناهماهنگ می‌توان از حرکت «فالش» در بازار ارز سخن گفت. (در موسیقی هنگامی که صدا با نت منطبق نیست، از لغت فالش استفاده می‌شود.) روز شنبه، برخلاف کاهش قیمت دلار، سکه تمام در مسیر افزایشی قرار گرفت و با 3 هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 20 هزار تومان رسید. فعالان، تحرکات معامله‌گران آتی سکه را عامل اصلی افزایش آن دانستند.

    شروع جدی معاملات ارزی

    پس از پایان 13 روز ابتدایی فروردین، معاملات ارزی از روز گذشته به شکل جدی کلید خورد. به گفته فعالان، در نیمه اول فروردین ماه، فضای بازار ارز کم رونق و حجم معاملات پایین بود. در روزهایی که حجم معاملات پایین و بازار بیشتر در دست بخش غیررسمی بازار قرار داشت، قیمت دلار توانست از مرز 3 هزار و 500 تومان عبور کند و نهایتا در آخرین روز هفته گذشته به قیمت 3 هزار و 510 تومان برسد، رقمی که 70 تومان بالاتر از نرخ فروش دلار در تاریخ 26 اسفند 94 بود. با وجود روند افزایشی دلار در تعطیلات، در اولین روز رسمی بازار، دلار به این روند افزایشی ادامه نداد و در مسیر کاهش قرار گرفت.

    روز شنبه، شاخص ارزی معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 505 تومان آغاز کرد که کاهشی 5 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز چهارشنبه داشت. به گفته فعالان، در حالی که برخی معامله‌گران انتظار داشتند، دلار در ادامه روز در مسیر افزایشی قرار بگیرد، راه کاهشی را در پیش گرفت، به‌طوری‌که به زیر مرز 3 هزار و 500 تومان نیز رسید. شاخص بازار ارز از حدود ساعت 11 و نیم ظهر وارد کانال 3400 تومان شد و تا قیمت 3 هزار و 493 تومان نیز پایین آمد. با این حال، مقاومت معامله‌گران ارزی که احساس کرده بودند، دلار به کف قیمتی خود رسیده، افزایش یافت و افزایش خریدهای ارزی موجب شد که این ارز بار دیگر به کانال بالاتر بازگردد. این پایان کار نبود و دلار بار دیگر در ساعات انتهایی روز در مسیر کاهشی قرار گرفت؛ در آخرین ساعات کاری روز شنبه، قیمت دلار به 3 هزار و 500 تومان رسید که 10 تومان پایین‌تر از روز چهارشنبه بود. در بازار غیررسمی نرخ‌های زیر 3 هزار و 500 تومان نیز ثبت شد.

    بالا رفتن حجم معاملات

    در حالی که در 13 روز ابتدایی فروردین ماه حجم معاملات بازار ارز پایین بود، روز شنبه حجم معاملات بازار نسبت به این محدوده زمانی بالاتر رفت و حالت عادی به خود گرفت. آغاز به کار بخشی از فعالان رسمی بازار یکی از علل افزایش حجم معاملات بود که نتیجه این موضوع عادی شدن فضای بازار و کاهش اختلاف نرخ خرید و فروش دلار بود. به گفته فعالان، هفته گذشته در بازار، بعضا فاصله نرخ خرید و فروش ارز در بازار به 50 تومان رسید، حال آنکه این فاصله در روز شنبه به حدود 20 تومان رسید. دومین نکته کاهش اختلاف نرخ فعالان رسمی با قیمت معامله‌گران غیررسمی بازار بود. روز شنبه میان قیمت معامله‌گران غیررسمی و صرافان 5 تا 10 تومان فاصله وجود داشت. این در حالی است که این فاصله در هفته گذشته بین 20 تا 40 تومان بود. همچنین، روز شنبه نرخ رسمی دلار افزایش یافت و با 5 ریال افزایش به قیمت 3 هزار و 26 تومان و 5 ریال رسید.


    عامل اصلی افت دلار

    فعالان بازار ارز، افزایش عرضه ارز بازارساز را مهم‌ترین عامل کاهش قیمت دلار دانستند، افزایشی که اثر بالا بودن ارزش دلار در دبی را خنثی کرد. به گفته فعالان، روز شنبه عرضه ارز توسط بازارساز بالا رفت و این موضوع موجب شد که قیمت کاهش پیدا کند. البته برخی از حاضران بازار اعتقاد داشتند که افزایش قیمت دلار در تعطیلات واقعی نبوده و به همین دلیل هم زمان با شروع جدی بازار، قیمت این ارز در مسیر کاهشی قرار گرفت. به گفته آنها، معامله‌گران غیر رسمی تصور می‌کردند که پس از تعطیلات، تقاضا در بازار افزایش پیدا کند؛ به همین دلیل، تحرکات آنها در تعطیلات بالاتر رفت. با این حال به نظر می‌رسد عرضه بازارساز نقشه این عده را نقش را بر آب کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها