عصر خودرو

زنگنه:

تولید نفت ایران فریز نمی‌شود

عصر بازار- وزیر نفت با تاکید بر اینکه افزایش تولید و صادرات نفت ایران فعلا متوقف نمی‌شود، گفت: «اگر وقت کنم حتما در نشست نفتی دوحه شرکت می‌کنم.»

تولید نفت ایران فریز نمی‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، بیژن زنگنه  با بیان اینکه افزایش ظرفیت تولید و صادرات نفت ایران تا رسیدن به سطح پیش از اعمال تحریم‌ها افزایش می‌یابد، گفت: توافق کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت شامل کشورهای عضو و غیر عضو اوپک همچون روسیه و عربستان برای اجرای طرح «فریز» نفتی یک گام مثبت است.

    وزیر نفت با اعلام اینکه این اقدام برای تثبیت تولید نفت می تواند مثبت باشد اما قطعا کافی نیست، تصریح کرد: با استفاده از ابزار مدیریت عرضه و تولید امکان بازگشت ثبات قیمتی به بازار نفت وجود دارد.

    این عضو کابینه دولت تدبیر و امید در پاسخ به پرسشی آیا ایران در نشست مشترک نفتی بین کشورهای اوپک و غیر اوپک به میزبانی دوحه  قطر حضور می یابد؟ اظهار داشت: «اگر وقت کنم حتما در این نشست شرکت می کنم.»

    زنگنه در روزهای پایانی اسفند ماه سال گذشته در حاشیه دیدار و گفتگو با «الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم وضع بازار را به حال خود رها کنیم شاید بازگشت ثبات به بازار به 1.5 تا 2 سال زمان نیاز دارد، گفته بود: با آن وجود در صورت دخالت کشورهای بزرگ تولید کننده نفت در مدت زمان کمتر از یک سال امکان بازگشت ثبات به بازار وجود دارد.

    وزیر نفت همچنین از اجرای طرح فریز و یا نگهداشت تولید نفت به عنوان گام اول بهبود شرایط بازار یاد کرده و گفته بود: این گام مثبتی است و از همکاری‌های روسیه و کشورهای عضو و غیر عضو اوپک حمایت می‌کنیم.

    تاکنون کشورهایی همچون روسیه، عمان و نیجریه به طور رسمی از مستثنی شدن ایران از اجرای طرح فریز نفتی حمایت کرده‌اند با این وجود برخی از کشورهای عربی خواستار پیوستن ایران به این طرح نفتی هستند.

    از سوی دیگر چهارم فروردین ماه سال جاری، وزارت صنعت و انرژی قطر اعلام کرد: این کشور از ایران برای شرکت در نشست ماه آوریل تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک در دوحه دعوت کرده است.

    بر این اساس در نشست ١٧ آوریل (٢٨ فروردین ماه) تولیدکنندگان عضو و غیر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در دوحه به منظور بررسی راهکارهای اجرای توافق تثبیت تولید نفت، دور هم جمع خواهند شد.

    پیشنهاد تثبیت تولید در نشست مشترک عربستان، روسیه، ونزوئلا و قطر در دوحه مطرح شد که طی آن تولیدکنندگان توافق کرده اند تا سطح تولید خود را در سطح ماه ژانویه امسال ثابت نگه دارند تا شاید این کار کمکی باشد به بهبود وضع قیمت نفت در بازارهای جهانی که طی یکی دو ماه گذشته به کمترین حد خود در ١٢ سال گذشته رسیده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها