عصر خودرو

نوسان ۱۶۰ هزار تومانی قیمت سکه در سال ۹۴

عصر بازار- انواع سکه در سال ۱۳۹۴ در بازار آزاد نوسانات و تغییرات زیادی را پشت سر گذاشت؛ به گونه‌ای که شدت این تغییرات در ماه‌های منتهی به پایان سال شیب تندتری به خود گرفت و نرخ سکه تمام بهار به بیش از یک میلیون تومان رسید.

نوسان ۱۶۰ هزار تومانی قیمت سکه در سال ۹۴
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، سکه تمام طرح جدید در سال گذشته با نوسان حدود 160 هزار تومانی در کمترین نرخ 856 هزار تومان و در بیشترین نرخ به یک میلیون و 15 هزار تومان رسید.

    سکه تمام طرح جدید در بهار 1394 در کمترین نرخ خود 903 هزار تومان در بازار عرضه شد و در بیشترین نرخ به 977 هزار تومان رسید، وضعیتی که تا حدود زیادی به طور مشابه برای سکه تمام طرح جدید نیز وجود داشت تا سکه تمام نوسان حدود 74 هزار تومانی را در بهار سال گذشته تجربه کند.

    اما نیم سکه در بهار گذشته در بالاترین نرخ خود به 504 هزار تومان در اردیبهشت ماه رسید و در پایین ترین رقم 455 هزار تومان را در خرداد ماه تجربه کرد تا این نوع سکه با نوسان 50 هزار تومانی در سه ماهه نخست سال 1394 مواجه شود.

    همچنین ربع سکه با نوسان 22 هزار تومانی در سه ماهه بهار سال گذشته در بیشترین نرخ 284 هزار تومان فروخته شد و در کمترین نرخ 262 هزار تومان عرضه شد.

    سکه تمام طرح جدید و قدیم در تابستان گذشته با روند کاهشی به کمتر از 900 هزار تومان رسید و در تیر و مرداد 1394 نیز در برخی روزها در کمترین نرخ خود در این فصل به 856 هزار تومان رسید و در بیشترین نرخ 941 هزار تومان در بازار عرضه شد تا 85 هزار تومان در سه ماهه دوم سال گذشته نوسان پیدا کند.

    همچنین نیم سکه در کمترین نرخ خود در تیر ماه به 451 هزار تومان کاهش یافت و در بیشترین نرخ به 481 هزار تومان رسید تا این نوع سکه نوسان 30 هزار تومانی را در تابستان گذشته تجربه کند. از سوی دیگر ربع سکه با نوسان 20 هزار تومانی در پایین ترین نرخ 250 هزار تومان و در بالاترین نرخ به 270 هزار تومان افزایش یافت تا شیب نوسان نسبت به فصل قبل از آن تغییر چندانی برای ربع سکه نداشته باشد.

    در پاییز 1394 سکه تمام طرح جدید و قدیم روند صعودی پیدا کرد و با نوسان 45 هزار تومانی در بالاترین نرخ به 953 هزار تومان و در پایین ترین نرخ به 908 هزار تومان کاهش یافت. نیم سکه نیز در کمترین نرخ خود در این دوره به 545 هزار تومان و در بیشترین نرخ 475 هزار تومان را تجربه کرد. همچنین ربع سکه در پایین ترین نرخ به 245 هزار تومان و در بالاترین نرخ به 260 هزار تومان در پاییز گذشته رسید.

    اما بیشترین تغییر و تحولات در بازار سکه در سال 1394 در آخرین فصل سال رخ داد جایی که سکه تمام طرح جدید با نوسان 95 هزار تومانی در سه ماهه آخر سال مواجه شد. این نوع سکه در کمترین نرخ خود در دی ماه به 920 هزار تومان و در بیشترین نرخ خود که در واقع بیشترین سال گذشته برای سکه تمام محسوب می شود درمیانه اسفند به یک میلیون و 15 هزار تومان رسید.

    این وضعیت برای نیم سکه و ربع سکه نیز وجود داشت و این دو نوع سکه بیشترین نوسانات خود را در این دوره زمانی داشتند. نیم سکه در کمترین نرخ در زمستان به 465 هزار تومان و در بیشترین نرخ خود به 538 هزار تومان رسید تا بیش از 70 هزار تومان افزایش یافته باشد. همچنین ربع سکه با نوسان 30 هزار تومان در آخرین فصل سال قبل مواجه شد در پایین ترین نرخ 251 هزار تومان و در بالاترین نرخ به 281 هزار تومان رسید.

    مهمترین دلایل افزایش نرخ سکه
    در خصوص افزایش قیمت سکه در ماه ها و هفته های پایانی سال گذشته کارشناسان اقتصادی به دلایل مختلفی اشاره کردند. برخی معتقد بودند نوسانات و تغییرات سینوسی طلای جهانی منجر در نوسان قیمت سکه تاثیر زیادی داشته است.

    از سوی دیگر برخی دیگر افزایش نرخ بهره در آمریکا را به افزایش قیمت سکه مرتبط دانستند، چرا که به گفته آن ها افزایش نرخ بهره آمریکا شوک قیمتی به بازار نیویورک وارد کرد و قیمت‌ها را افرایش داد.

    همچنین برخی دیگر از ناظران اقتصادی معتقد هستند تا زمانی که قیمت جهانی طلا بالا باشد و از طرفی با افزایش قیمت ارز همراه باشد، بالا رفتن قیمت سکه طبیعی است.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها