عصر خودرو

همزمان با سقوط قیمت طلای سیاه؛

افزایش حفاری چاه‌های نفت در ایران

چاه‌های نفت ایران «فریز» نشدند

عصر بازار- در ادامه دست و پا زدن‌های قیمت نفت در محدوده بشکه‌ای ۴۰ دلار و کاهش حفاری‌های نفتی در جهان، حفر چاه‌های جدید نفت در ایران نه تنها کاهش نیافته که سال گذشته با افزایش همراه شده است.

افزایش حفاری چاه‌های نفت در ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، همزمان با دست و پا زدن‌های قیمت جهانی نفت خام در محدوده بشکه‌ای 40 دلار، توافق برخی از کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت اوپک و غیر اوپک هم تاکنون منجر به افزایش قابل توجه بهای طلای سیاه در بازار نشده است.

    با این وجود نشانه‌هایی مبنی بر تقویت قیمت نفت خام در بازار به گوش می‌رسد که بدون شک کاهش قابل توجه تعداد دکل‌های فعال حفاری نفت و گاز مهمترین نشانه احتمال افزایش قیمت نفت خام در روزهای نخست بهار به شمار می‌رود.

    بر این اساس گزارش‌های منتشر شده توسط موسسات معتبر بین‌المللی نشان می‌دهد که تعداد دکل‌های حفاری نفت و گاز آمریکا در هفته اول فروردین ماه برای چهاردهمین هفته پیاپی کاهش یافته است.

    در همین حال شرکت خدمات حفاری بیکر هیوز اعلام کرد: در این مدت تعداد دکل‌های حفاری نفت و گاز در آمریکا به پایین ترین حد خود از سال ١٩٤۰ میلادی تاکنون رسیده است.

    از این رو تعداد دکل‌‌های حفاری نفت با ١٥ دستگاه کاهش، به ٣٧٢ دکل رسیده این در حالی است که در دوره مشابه سال ٢۰١٥ میلادی، یکهزار و ٤٨ دکل حفاری نفت و گاز در آمریکا فعالیت داشتند.

    افزایش حفاری نفتی ایران در سایه سقوط قیمت‌ها

    بر اساس این گزارش، تا پایان اسفند ماه سال جاری حجم صادرات نفت خام به حدود یک میلیون و 700 هزار بشکه در روز رسیده که مطابق با اظهارات وزیر نفت حجم صادرات نفت در سال جدید به بیش از دو میلیون بشکه در روز افزایش می یابد.

    در این بین با وجود کاهش شدید قیمت نفت خام و به تبع آن کاهش سرمایه گذاری و حفاری چاه های جدید نفت و گاز در نقاط مختلف جهان، حفاری چاه های نفت و گاز در ایران نه تنها کاهش نیافته که حتی در سال گذشته با افزایش هم همراه بوده است.

    حیدر بهمنی مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران از حفر 188 حلقه چاه‌های نفت و گاز توسط ناوگان این مجموعه در سال 94 در مناطق نفت‌خیز خشکی و دریایی کشور خبر داده و گفته است: از این تعداد چاه 97 حلقه توسعه‌ای توصیفی، سه حلقه اکتشافی و  88 حلقه تعمیری بوده است.

    از این رو مطابق با آمارهای ارائه شده توسط شرکت ملی حفاری تعداد چاه‌های حفاری شده نفت و گاز ایران در سال 94 در مقایسه با سال 1393 با افزایشی 28 حلقه‌ای همراه شده است.

    سال گذشته حدود 356 هزار و 290 متر حفاری چاه‌های نفت و گاز در صنعت نفت ایران انجام گرفته که پیش بینی می‌شود متراز حفاری‌های نفت و گاز در سال‌جاری با توجه به برگزاری مناقصات جدید توسعه میادین نفت و گاز با افزایش بیشتری همراه شود.

    از سوی دیگر مهران عالیپور رئیس اداره عملیات ویژه حفاری ایران با بیان اینکه سال گذشته 111 حلقه چاه به روش انحرافی و افقی در میادین نفتی و گازی کشور حفر شد که در مقایسه با سال 93 افزایش 23 درصدی داشته است، تاکید کرده است: متراژ حفاری های افقی و جهت دار سال گذشته 61 هزار و 234 متر بود که نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن رشد 17 درصدی را رقم زده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها