عصر خودرو

دلار وارد کانال ۳۵۰۰ تومان شد

توراندازی دلالان در تعطیلات

عصر بازار- مهم‌ترین اتفاق بازار ارز در ابتدای سال ۱۳۹۵، عبور دلار از مرز ۳ هزار و ۵۰۰ تومان بود. دلار در فضای نیمه‌تعطیل بازار توانست حدود ۷۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کند و نهایتا در تاریخ ۱۱ فروردین با قیمت ۳ هزار و ۵۱۰ تومان به کار خود پایان دهد. به گفته فعالان، سودجویی دلالان از کمرنگ شدن نقش بخش رسمی بازار، عامل اصلی ثبت نوسانات افزایشی بود.

توراندازی دلالان در تعطیلات
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، سکه تمام بهار آزادی نیز در نیمه اول فروردین مقداری افزایش قیمت را تجربه کرد و نهایتا در آخرین روز کاری هفته گذشته به بهای یک میلیون و 17 هزار تومان رسید. این قیمت 5 هزار تومان بالاتر از نرخ فروش سکه در تاریخ 26 اسفند سال 94 بود. پس از پایان 13 روز ابتدایی سال 95 که فضای بازار عمدتا نیمه تعطیل بود، اکثر فعالان در انتظار آغاز معاملات ارزی روز شنبه 14 فروردین هستند، روزی که جهت قیمت در معاملاتی با حجم بیشتر مشخص خواهد شد. در این شرایط، برخی فعالان انتظار دارند با فعال شدن بیشتر بخش رسمی بازار، نوسانات افزایشی دلار کاهش یابد و جهت قیمت آن تغییر کند. آنها باور دارند، افزایش قیمت دلار در نیمه اول فروردین‌ماه، غیرواقعی و حاصل نوسان‌گیری دلالان بوده است.در مقابل، دسته دیگری معتقدند که شاخص ارزی در نیمه دوم فروردین ماه به روند افزایشی خود ادامه خواهد داد. به باور این گروه، انتظار شماری از معامله‌گران این است که قیمت شاخص ارزی در سال 95 کمی از محدوده فعلی فاصله بگیرد و به سطوح بالاتری وارد شود. در نتیجه این عده کمی زودتر خریدهای ارزی خود را آغاز کرده‌اند و ادامه تقاضای آنها به معنای احتمال رشد بیشتر قیمت دلار خواهد بود.دلار در نیمه اول فروردین ماه سال‌های 93 و 94 کاهش قیمت را تجربه نکرد تا روند سال 95 نیز برخلاف 2 سال پیش از آن نباشد. شاخص ارزی در ابتدای فروردین سال 93 توانست حدود 60‌تومان افزایش قیمت را تجربه کند. دلار که در سال 92 با قیمت 3 هزار و 5 تومان به کار خود پایان داده بود، تا نیمه فروردین سال 93 توانست از میانه کانال 3 هزار تومانی عبور کند. شاخص ارزی، در روزهای نیمه تعطیل ابتدای فروردین سال 94 افزایش قیمت چندانی نداشت، چرا که فضای بازار در آن مقطع زمانی تحت تاثیر مذاکرات هسته‌ای عمدتا انتظاری بود. با این حال، پس از خارج شدن بازار از فضای انتظاری، این ارز مقدار اندکی افزایش قیمت را تجربه کرد. دلار که در سال 94 با قیمت 3 هزار و 340 تومان کار خود را آغاز کرده بود، در انتهای فروردین ماه به قیمت 3 هزار و 345 تومان رسید.

    روند قیمتی دلار در ابتدای سال 95 تاحدی مشابه سال 93 بود. دلار در اولین روز کاری سال جاری تا قیمت 3 هزار و 480 تومان بالا رفت، رقمی که 40 تومان بالاتر از نرخ فروش آن در تاریخ 26 اسفند 94 بود. شاخص ارزی روزهای یکشنبه و دوشنبه تغییرات قیمتی چندانی نداشت، اما سه‌شنبه یک روز نوسانی بود. در چهارمین روز هفته، شاخص بازار ارز 40 تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به قیمت 3 هزار و 520 تومان رسید. آخرین بار دلار در تاریخ 8 اسفند سال 94 در این کانال قیمتی حضور داشت. فعالان بازار، نیروهایی چون افزایش نرخ حواله درهم و بالا رفتن ارزش دلار در مناطق مرزی از جمله سلیمانیه عراق را از عواملی دانستند که به رکوردزنی این ارزکمک کردند، البته در آخرین روز کاری هفته، قیمت دلار کمی با توجه به افزایش احتیاط معامله‌گران ارزی اصلاح شد. چهارشنبه، دلار 10 تومان کاهش قیمت را ثبت کرد و به بهای 3 هزار و 510 تومان رسید.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها