عصر خودرو

با وجود نگرانی‌های بازار

قیمت سه ماهه نفت جهانی بالاتر ایستاد

عصر بازار- بهای نفت در معاملات امروز بازار آسیا تحت تاثیر مازاد عرضه، رشد ارزش دلار و افت بازارهای سهام منطقه ای کاهش یافت ولی با این همه کاهش تولید ماهانه آمریکا میزان کاهش را محدود کرد.

قیمت سه ماهه نفت جهانی بالاتر ایستاد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، نفت برنت برای تحویل در ژوئن با 46 سنت کاهش به 39.87 دلار در هر بشکه رسید. بهای قراردادهای تحویل ماه مه که مهلتشان روز پنج شنبه به پایان رسید، با 34 سنت افزایش، در 39.60 دلار در هر بشکه بسته شد. برنت در سه ماهه اول سال میلادی جاری شش درصد رشد قیمت داشت که نخستین افزایش قیمت سه ماهه از زمان رشد 15 درصدی قیمت در سه ماهه دوم سال 2015 بود.

    بهای معاملات نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه آتی پس از افزایش دو سنتی در معاملات روز گذشته، 50 سنت افت کرد و به 37.84 دلار در هر بشکه رسید. بهای نفت خام آمریکا در سه ماهه اول چهار درصد رشد کرد که نخستین رشد سه ماهه از زمان افزایش قیمت 25 درصدی از اواسط سال گذشته بود.

    با این همه قیمتهای نفت اخیرا به دلیل حجم اندک معاملات، نگرانی‌ها نسبت به اشباع عرضه در آستانه نشست تولیدکنندگان بزرگ که 17 آوریل در دوحه برای مذاکره درباره فریز سطح تولید دیدار خواهند کرد و همچنین صعود ارزش دلار، عقب نشسته اند.

    شاخص دلار پس از اینکه روز پنج شنبه به پایین‌ترین رکورد از اواسط اکتبر سقوط کرد، روز جمعه افزایش یافت. صعود ارزش دلار کالاهایی مانند نفت را که به این ارز معامله می شوند برای خریداران دارنده ارزهای دیگر گرانتر می کند.

    بر اساس گزارش رویترز، سرمایه گذاران نفتی آسیا به انتشار آمار تولیدی چین که رشد غیرمنتظره بخش تولیدی این کشور در مارس را نشان داد واکنش چندانی نشان ندادند. اما به گفته تحلیلگران، آمار اشتغال بخش غیرکشاورزی آمریکا که قرار است امروز منتشر شود احتمالا در جهت قیمت نفت تاثیر خواهد گذاشت.

    افت بازارهای سهام آسیایی در معاملات روز جمعه قیمتهای نفت را تحت فشار قرار داد اما کاهش ماهانه تولید نفت خام آمریکا از قیمتها حمایت کرد.

    طبق گزارش ماهانه اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید روزانه نفت این کشور در ژانویه 56 هزار بشکه کاهش یافت و به 9.179 میلیون بشکه رسید که چهارمین کاهش ماهانه متوالی و پایینترین سطح از اکتبر سال 2014 بود.

    بانکهای بزرگ قیمت مورد پیش بینی برای نفت را برای نخستین بار از ماه اوت اندکی افزایش دادند اما همچنان نسبت به دورنمای نفت محتاط مانده اند.

    در نظرسنجی وال استریت ژورنال از 13 بانک سرمایه گذاری، این بانکها متوسط قیمت مورد پیش بینی را نسبت به ماه پیش یک دلار افزایش دادند و اکنون انتظار دارند متوسط قیمت برنت که نرخ پایه معاملات جهانی است امسال به 40 دلار در هر بشکه برسد و متوسط قیمت نفت خام آمریکا هم 39 دلار در هر بشکه پیش بینی می شود.

    قیمت نفت خام آمریکا از رکورد پایین ثبت شده در ماه فوریه حدود 50 درصد بهبود یافته است. افزایش اخیر قیمت نفت تحت تاثیر خوش بینی نسبت به احتمال کاهش یافتن مازاد عرضه در بازار است. تولیدکنندگان بزرگ از جمله عربستان سعودی و روسیه وعده داده اند تولیدشان را محدود کنند. از سوی دیگر تقاضای بالای رانندگان، فروش بنزین در آمریکا را افزایش داده است. اما ادامه مازاد عرضه و بالا ماندن ذخایر نفتی در سراسر جهان موجب شده بانکهای بزرگ همچنان در پیش بینیهای خود محتاط بمانند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها