عصر خودرو

۳برنامه بزرگ نفتی ایران در سال۹۵

عصر بازار- وزیر نفت با اشاره به امضای سند محرمانگی قرارداد توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی بین شرکت نفت و توتال فرانسه، سه برنامه اولویت دار صنعت نفت در سال ۹۵ را اعلام کرد.

۳برنامه بزرگ نفتی ایران در سال۹۵
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»به نقل مهر ،بیژن زنگنه درباره امضای قرارداد محرمانگی توسعه میدان آزادگان جنوبی به عنوان یکی از بزرگترین میادین نفتی ایران، گفت: سند محرمانگی توسعه این میدان نفتی بین شرکت ملی نفت ایران و توتال فرانسه امضا شده است.

    وزیر نفت با اعلام اینکه با امضای این سند امکان آغاز مطالعات فنی میدان نفتی آزادگان جنوبی فراهم می شود، تصریح کرد: در حال حاضر شرکت توتال فرانسه در حال مطالعه حضور در این میدان نفتی است.

    زنگنه وزیر نفت همچنین در روزهای پایانی اسفند ماه سال گذشته با تایید آغاز مذاکرات نفتی شرکت ملی نفت ایران با توتال فرانسه بر سر توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان جنوبی، گفته بود: به زودی قرارداد محرمانگی توسعه این میدان با توتال امضا خواهد شد.

    این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه با امضای قرارداد محرمانگی با توتال فرانسه اطلاعات تخصصی میدان آزادگان جنوبی در اختیار این شرکت فرانسوی قرارداده می‌شود، تصریح کرده بود: در نهایت مذاکرات نهایی قرارداد با توتال برای توسعه آزادگان جنوبی انجام خواهد شد.

    در همین حال، سیدمحمود مرعشی مجری توسعه میدان آزادگان در شرکت مهندسی و توسعه نفتی اخیرا در گفتگو با مهر با بیان اینکه براساس برآوردهای اولیه، پیش بینی می‌شود حجم سرمایه گذاری توسعه فاز دوم میدان آزادگان جنوبی کمتر از 5 میلیارد دلار باشد، گفته است: از این رو در کنار توتال با چند شرکت دیگر همچون «اینترپوز و وینچی»، «هیوندایی» کره جنوبی و «ماروبنی» ژاپن هم مذاکراتی انجام گرفته است.

    به گزارش مهر، در حال حاضر حدود 50 هزار بشکه نفت خام از 30 میدان مشترک نفتی برداشت می‌شود که برنامه جامع توسعه آزادگان جنوبی تولید حدود 320 هزار بشکه نفت در روز است.

    از این رو در صورت تکمیل فاز اول توسعه این میدان نفتی ظرفیت تولید نفت میدان آزادگان جنوبی به حدود 110 هزار بشکه در روز و در مجموع در صورت توسعه فاز و اول و دوم ظرفیت تولید نفت از این میدان مشترک به حدود 320 هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

    3 برنامه بزرگ نفتی ایران در سال95

    زنگنه همچنین در تشریح مهمترین برنامه های اولویت دار صنعت نفت در سال 95، گفت: در سال جدید، با رفع مشکل کمبود منابع مالی، باید توسعه شتابان طرح‌های صنعت نفت در میادین مشترک نفت و گاز و جبران عقب افتادگی‌ها به ویژه در دو حوزه میادین مشترک نفتی غرب کارون و پارس جنوبی در دستور کار قرار دارد.

    وزیر نفت با اعلام اینکه بهره برداری از پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس از دیگر برنامه‌های اولویت دار توسعه صنعت نفت در سال 95 است، تصریح کرد: انعقاد قراردادهای توسعه سایر میادین مشترک نفت و گاز و ازدیاد برداشت از میادین اصلی تولید نفت کشور در چارچوب مدل جدید قراردادهای نفتی از مهمترین برنامه‌های سال جدید است.

    این عضو کابینه دولت همچنین در تشریح مهمترین برنامه‌های اجرا نفت و گاز در سال‌جاری هم، اظهار داشت: تکمیل و افتتاح مگاپروژه توسعه فاز ١٥ و ١٦ پارس جنوبی، بازگرداندن سهم از دست رفته ایران از بازار نفت و افزایش تولید و صادرات نفت خام و میعانات گازی، تلاش برای جذب فناوری در بخش‌های بالادستی و پایین دستی صنعت نفت، جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی، بهره برداری از پروژه‌های گازرسانی از مهمترین این برنامه‌ها بود.

    این مقام مسئول همچنین با اشاره به آغاز عملیات گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان، عقد قرارداد برای صادرات گاز به عراق، توسعه گازرسانی به نیروگاه‌ها، خاطرنشان کرد: علاوه بر این در سال 94 برگزاری نشست مجمع کشورهای صادر کننده گاز GECF هم جز مهمترین برنامه‌های ایران در حوزه دیپلماسی انرژی به شمار می‌رود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها