عصر خودرو

ایران بهشت سرمایه گذاران خارجی است

عصر بازار- یک کارشناس اقتصادی گفت:کشاورزی ایران به دلیل داشتن بهترین آب و هوای منطقه که به کشور چهارفصل نیز مشهوراست ، رونق فراوان دارد و تنوع محصولات اعم از گرمسیری ، نیمه گرمسیری و سردسیری درآن و به طبع آن دامپروری وشیلات وآبزیان در ایران نیز ازرشد خوبی برخوردار بوده است.

ایران بهشت سرمایه گذاران خارجی است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»به نقل از ایلنا ،سپیده روزافزای-کارشناس اقتصادی در رابطه با شرایط به وجود آمده در اقتصاد ایران پس از حذف تحریم بیان داشت:  خاورمیانه اغلب به علت استراتژیک بودن منطقه ، شاهد حوادث عدیده ای است ، ایران به دلایل بسیار زیادی امن ترین کشور خاورمیانه وبهشتی برای سرمایه گذاران است.

    او افزود:با وجود ناآرامی ها و جنگهای کشورهای حاشیه، کشور هیچگاه شاهد حضور طالبان ، القاعده ، داعش و گروههای مختلف تروریستی نبوده است،کشور چه از لحاظ ذخایر نفتی و گازی ، معادن مختلف نظیر سنگ آهن ، مس ، طلا ، نقره ، روی ، سرب ، کرومیت ، منگنز ، تیتانیوم ، اورانیوم ، ذغال سنگ ، قلع ، گچ و نمک و همچنین سنگهای قیمتی ذخیره ای عظیم برای سرمایه گذاری محسوب می شود.

    روز افزای در ادامه بیان داشت: کشاورزی ایران به دلیل داشتن بهترین آب و هوای منطقه که به کشور چهارفصل نیز مشهوراست ، رونق فراوان دارد و تنوع محصولات اعم از گرمسیری ، نیمه گرمسیری و سردسیری درآن و به طبع آن دامپروری وشیلات وآبزیان در ایران نیز ازرشد خوبی برخوردار بوده است؛همچنین صنعت ایران نیز در این چندساله با وجود تحریم های ظالمانه پیشرفت قابل توجهی داشته  است.

    او افزود:امروزه در دنیای کسب وکار نیروی انسانی جوان وماهر وتحصیل کرده را به عنوان سرمایه ملی قلمداد می کنند وایران در این زمینه نیز از کشورهای جوان وپیشرو در جهان به حساب می آید با این تفاسیر آیا نمی توان گفت که ایران بهشتی برای سرمایه گذاری مطمئن تلقی می شود؟

    این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه باید به بهترین شکل از این امکانات بهره وری مناسب داشت بیان داشت: بهره وری  مستلزم سرمایه گذاری است که در ایران با توجه به تحریمهای ظالمانه چندسال اخیر و کمبود نقدینگی و همچنین جلوگیری از ورود تکنولوژیهای جدید و مدرن قابل اجرا نبوده و آن طور که باید و شاید از این امکانات بهره برداری درست انجام نشده است .

    او در ادامه گفت: حال با توجه به باز شدن درهاو ورود مجدد ایران به جامعه جهانی وقرار گرفتن در ریل صحیح اقتصاد جهانی، باید از این فرصتها نهایت استفاده را برای پیشرفت هر چه بیشتر کشور اسلامی ایران و بهبود وضعیت اقتصادی جامعه  برد و بستری مناسب برای حضور سرمایه و فن آوری روز خارجی را فراهم کرد ، برای این امر باید موانع و مشکلات را از سر راه سرمایه گذاران خارجی برداشت تا راه ورود آنان باز شود .

    روز افزای در ادامه با اشاره به مشکلات سرمایه گذاران خارجی برای حضور در بازارهای ایران بیان داشت:یکی از دلایل عدم جذب سرمایه گذاران خارجی عدم شفافیت قوانین و تعدد آن است که نوعی سردرگمی در سرمایه گذاران خارجی ایجاد می کند،از دیگر موانع می توان به سیاست بسته اقتصادی ایران اشاره نمودکه به دلیل وابستگی به صنعت نفت آن را غیر رقابتی نموده و دست سرمایه گذاران را بسته است.

    او تاکید کرد: از دیگر معضلات می توان از ریسک بالای سرمایه گذاری در ایران به دلیل رتبه بندی موسسه فیج نام برد. این موسسه در آخرین رتبه بندی خود به ایران B+ داده است که این کار را سخت می کند، برای رفع این معضل  باید تلاش مضاعف صورت گیرد  تا دید جامعه جهانی نسبت به بازار ایران بهبود یافته و خیال سرمایه گذاران خارجی نیز از ورود به بازار ایران آسوده باشد .

    این کارشناس اقتصادی با اشاره به نوسانات ارز بیان داشت:این نوسانات یکی از معضلاتی است که باعث می شود سرمایه گذاران داخلی قادر به شراکت با سرمایه گذاران خارجی نباشند و این همکاری برایشان منطق سوددهی ندارد ، با تک نرخی شدن ارز میتوان این مشکل را از پیش پای سرمایه گذار داخلی برداشت و به او بال و پر پیشرفت داد؛ همچنین مالیاتهای مضاعف و عدم تطابق قوانین سرمایه گذاری در ایران با سایر کشورها نیز باعث عدم تمایل سرمایه گذاران خارجی است ، چراکه سرمایه گذار موظف به پرداخت مالیات در کشور خود و در ایران است که این توجیه اقتصادی برای سرمایه گذار ندارد ، پس با تجدید نظر در قانون مالیاتها نیز میتوان راه سرمایه گذاری خارجی را در ایران هموار کرد .

    روز افزای در ادامه تاکید کرد: بالابردن نظام بانکی کشور در سطح بانکهای جهانی نیز ضروری به نظر می رسد تا سرمایه گذاران مشکلات نقل و انتقال و استفاده از برخی تسهیلات بانکی را نداشته باشند .از طرفی دیگر قوانین دست و پاگیر گمرکی نیز راه را برای ورود ماشین آلات و تجهیزات و تکنولوژی روز جهانی بسته است و آن را با مشکل مواجه کرده است و در آخر مبارزه با فساد های مالی اداری که این مهم به دست نمی آید مگر با ورود نمایندگان صالح و صادق در مجلس دهم تا بتواند نظم نوینی را در این روزهای آغازین ورود ایران به بازارهای جهانی بدهد.

    این کارشناس اقتصادی تاکید کرد:در یک نگاه برای جلب نظر سرمایه گذاران باید محیطی امن و توام با آرامش فراهم کرد که شخص سرمایه گذار فقط دغدغه انجام کار ، تولید محصول ، انتقال تکنولوژی و ..... را داشته باشد  نه دغدغه روند انتقال سرمایه را و... . چرا که مقوله سرمایه گذاری خارجی و تامین منابع مالی حوزه مهمی است که با همکاری جدی فنی و اداری همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها کشور قابل حصول است. وزارتخانه‌های ذیربط نهادهای خصوصی وتعاونی  که بخشهای فنی و صنعتی پروژه‌ها را با طرف های خارجی مذاکره نموده و طرح‌های مورد نظر را  آماده و معرفی می کنند باید بتوانند با رفع برخی مشکلات اجرایی موجود  در به ثمر رسیدن این مصوبات با توجه به زحماتی که برای بستر سازی و تامین منابع مالی لازم و مذاکرات پیچیده و طولانی صورت گرفته است قدم های موثری برای استفاده از فرصت  ارزشمند پسا تحریم برداشته شود.

    روز افزای در پایان گفت: نکات مهم مطرح شده در بندهای مختلف اقتصاد مقاومتی یاد آوردی می کند که سرمایه گذاری خارجی و تامین منابع مالی باید در چارچوب منافع ملی و ورود دانش فنی، ایجاد اشتغال و افزایش صادرات کشور صورت گیرد و در حوزه فاینانس باید بصورتی عمل شود که پروژه‌ها  بتوانند نسبت به بازپرداخت وامها از محل منابع خود اقدام نمایند و باعث افزایش تعهدات دولت نشوند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها