عصر خودرو

سفر هیأت پاکستانی برای مذاکره خرید گاز از ایران، به زودی

عصر بازار- رسانه‌های خارجی در حالی مدعی هستند که سفر رئیس‌جمهور به پاکستان دستاوردی نداشت که یک مقام صنعت نفت اعلام کرد هیأت اقتصادی این کشور برای مذاکره خرید گاز به زودی به تهران می آید.

سفر هیأت پاکستانی برای مذاکره خرید گاز از ایران، به زودی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، پس از انجام سفر اخیر رئیس جمهور ایران و هیات همراه به پاکستان به منظور مذاکرات سیاسی و اقتصادی با رئیس جمهور این کشور برخی از رسانه‌های خارجی اعلام کردند، این سفر برای تهران دست‌آوردی نداشته است و اعلام کردند، به عنوان مثال هنوز گره صادرات گاز ایران به پاکستان باز نشده و این کشور قرارداد خرید گاز از قطر را نهایی کرده است.

    این گزارش حاکی است، گرچه پاکستان از طریق ترکمنستان و قطر نیازش را از واردات گاز برطرف کند، اما به گفته حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران قرار داد گازی ایران و پاکستان پابرجا است.

    وی ادامه می دهد: باوجود تمام فشارهایی که برخی از کشورها اعمال می‌کردند، تا پاکستان از ایران گاز خریداری نکند، اما در گفت وگوهای متعددی که با مسئولان این کشور داشتیم، به طور صریح اعلام می کردند پاکستان به گاز ایران نیاز دارد.

    اظهارات معاون وزیر نفت از یک سو و مدیرعامل شرکت صادرات گاز که اعلام کرده است پاکستانی به زودی برای نهایی کردن توافقات گازی سفر رئیس جمهوری، به ایران سفر می‌کند از سوی دیگر نشان می دهد با وجود تمام تبلیغات رسانه‌ای، ظاهرا پاکستانی ها هنوز به دنبال خرید گاز از ایران هستند، زیرا می دانند ایران تنها کشوری است که منبع مطمئن برای تامین گاز است.

    مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با اشاره به اهمیت توافقات گازی با ایران برای پاکستان و تاکید این موضوع در سفر اخیر رئیس جمهوری و هیئت اقتصادی همراه به این کشور تصریح می‌کند با توجه به تاکید رئیس جمهور به ارتباط و تعاملات گازی با کشورهای همسایه بویژه پاکستان به دنبال این هستیم که قرار داد صادرات گاز با پاکستان نهایی و اجرایی شود چراکه معتقدیم قراردادهای گازی می تواند روابط اقتصادی و فرهنگی را تحکیم و گسترش دهد.

    به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس پنج سال پیش قراردادی بین ایران و پاکستان به امضا رسید تا صادرات گاز ایران به این کشور با تکمیل خطوط لوله انتقال گاز در خاک دو کشور از عسلویه تا عمق 900 کیلومتری خاک پاکستان آغاز شود.

    اما براساس قرارداد اولیه که بین هند، ایران و پاکستان در سال 2002 منعقد شده بود قرار بود، صادرات گاز ایران در سال 2014 به پاکستان آغاز شود که با کنار کشیدن هند از این پروژه و تعلل پاکستان در ساخت خط لوله در داخل این کشور، نیمه‌کاره رها شده‌ است.

    براساس این قرارداد، ساخت خط لوله صادرات گاز با تکمیل خط لوله هفتم سراسری و انشعابات لازم در ایران پیگیری و کلنگ احداث 781 کیلومتر از یک‌هزار کیلومتر خط لوله صلح زده شده تا در خاک پاکستان احداث شود.

    در حالی که ایران به تعهدات خود پیش از زمان قیدشده در قرارداد عمل کرده و خط لوله صادرات گاز به پاکستان را از عسلویه به نزدیکی مرز پاکستان رسانده است، اما پاکستان هیچ حرکتی برای احداث خط لوله انجام نداده و پروژه هنوز نیمه کاره مانده است، این در حالی است که ایران هزینه زیادی را صرف اجرای این قرارداد کرده است.

    پاکستان علت عدم شروع فعالیت را ناتوانی در تامین هزینه‌ها عنوان کرده است و از شرکت‌های ایرانی، روسی و چینی درخواست کرده تا به عنوان مجری ساخت خط لوله مشارکت کنند که اخیرا چینی ها اعلام کرده اند، حاضرند در احداث این خط لوله به پاکستانی‌ها کمک کنند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها