عصر خودرو

پارسال تامین مالی شرکت ها از محل افزایش سرمایه ۱۴ درصد رشد کرد

عصر بازار- رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه ای سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: مبلغ کل مجوزهای افزایش سرمایه ارائه شده به شرکت های سهامی عام ثبت شده نزد سازمان در سال ۱۳۹۴ معادل ۳۱۱.۲۶۱ میلیارد ریال بود که نسبت به سال ۱۳۹۳ نزدیک به ۱۴ درصد رشد داشت.

پارسال تامین مالی شرکت ها از محل افزایش سرمایه ۱۴ درصد رشد کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا ،«غلامرضا ابوترابی» افزود: مجوزهای افزایش سرمایه صادر شده توسط سازمان در سال 1394 مربوط به 153 شرکت بود که براساس مجوزهای صادر شده، 63 درصد افزایش سرمایه ها از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، 18 درصد از محل سود انباشته، 17 درصد از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها و دو درصد از محل اندوخته ها تامین شد.

    درباره روند صعودی مبلغ مجوزهای افزایش سرمایه در سال 1394 نسبت به سال 1393 با وجود کاهش تعداد مجوزهای پارسال گفت: یکی از دلایل رشد مبلغ مجوزهای افزایش سرمایه صادر شده در این سال، رشد درخواست انجام افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها توسط شرکت ها برای استفاده از معافیت مالیاتی مربوط بود که موجب شد مبلغ کل افزایش سرمایه ها از این محل نزدیک به 87 درصد نسبت به سال 1393 افزایش یابد.

    ابوترابی افزود: افزایش سرمایه از محل مطالبات به روز شده سهامداران و آورده نقدی و سود انباشته در سال 1394 نسبت به سال پیش به ترتیب نزدیک پنج و 9 درصد افزایش و از محل اندوخته ها حدود 16 درصد کاهش داشت.

    به گفته این مقام مسئول افزون بر افزایش سرمایه، در سال 1394 مجوز تاسیس دو شرکت سهامی عام صادر شد که بر اساس آن شرکت های «بیمه تجارت نو» و «بیمه زندگی خاورمیانه» به ترتیب با سرمایه دو هزار و 500 میلیارد ریال و هزار و 200 میلیارد ریال نسبت به انتشار اوراق بهادار خود از بازار سرمایه اقدام کردند.

    در سال 1393 تامین مالی شرکت ها از طریق بازار اولیه (از محل افزایش سرمایه، انتشار اوراق بدهی و تاسیس) افزون بر 292 هزار و 754 میلیارد ریال بود که از این میزان 93.5 درصد تامین مالی ها از طریق افزایش سرمایه، یک درصد از طریق عرضه عمومی سهام شرکت های سهامی عام در شرف تاسیس و 5.5 درصد از محل انتشار اوراق بدهی محقق شد.

    برچسب ها