عصر خودرو

بازیگران بازار نفت تغییر می کنند

عصر بازار- هر بحرانی یک ارمغان دارد،ارمغان کاهش بهای نفت،در تغییر قدرت و جابجایی قدرت بازیگران نفتی است.

بازیگران بازار نفت تغییر می کنند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبر آنلاین ،در جریان بحران کاهش بهای نفت، بازی بازار جهانی انرژی تحت تاثیر تحولات جهانی در حال تغییر است؛ در آسیا دو قدرت بزرگ، یعنی چین و هند در حال مذاکره برای استفاده از بازار اشباع شده نفت هستند تا رشد اقتصادی خود را براین اساس بازسازی کنند.

    هند و چین رشد اقتصادی خود را براساس تقاضای نفت، خیلی قبل تر از 25 سال پیش تعریف کرده اند.میزان مصرف انرژی در این دو کشور حدود 16 درصد کل مصرف نفت جهان است.این دو کشور البته هنوز از آمریکا که 20 درصد مصرف دنیا را در اختیار دارد،فاصله دارند.

    تحلیل گران انتظار دارند که تا سال 2040 میزان مصرف انرژی توسط این دو کشور به 30 درصد کل مصرف انرژی در دنیا برسد،که این موضوع بازی را در این قلمرو تغییر خواهد داد.

    چشمگیرترین قراردادهای تجاری که هندجدیدا بسته و آن را در معرض دید عموم قرار داده، قراردادهای بلند مدت با کشورهای خاورمیانه و برخی قراردادهای حمایتی از کشورهای آفریقایی است.

    در شروع این دهه روسیه حدود 7 درصد از نیاز نفت چین را تامین کرده و این کشور 20 درصد نفت خود را از عربستان سعودی وارد کرده است. اما روسیه 4 مرتبه در سال 2015  در صادرات نفت به چین از عربستان سعودی جلو زد که نشان می دهد که عربستان سعودی به زودی بازار خود را در چین در رقابت با روسیه از دست خواهد داد.

    براساس گزارش بازارهای سرمایه، 7 کشور رشد های بدست آمده توسط عربستان سعودی طی پنج سال گذشته را به شدت سرکوب می کنند. در نتیجه حالا دیگر عربستان سعودی تاج و تخت خود را در فروش نفت که در بین کشورهای آسیایی جایگاه برتری داشت،از دست می دهد.

    از سوی دیگر نیجریه حالا از عربستان سعودی در بازار نفت هند پیشی گرفته است.طبق گزارش رویترز، عربستان سعودی بزرگترین صادرکننده نفت به هند در سال 2015 بوده است، اما نیجریه با کاهش حق بیمه نفت و تخفیف نفت خود کمتر از قیمت های جاری برنت،سبب شده تا فرصت های جدیدی برای خود در این کشور با تخفیف هایی که داده،بدست آورد.

    هر دو کشور،یعنی هند و چین مذاکرات شیرینی را در بازار نفت به دلیل عرضه بیش از تقاضا داشته اند که منجر به توافق های خوبی برای آنها شده است.

    هند 80 درصد از نیاز انرژی خود را وارد می کند و این کشور به سمتی می رود که به لحاظ انرژی امنیت تامین منابع داشته باشد.

    مقامات هندی تاکید کرده اند که ما می خواهیم در انرژی به خود کفایی برسیم. برهمین اساس در سال 2015 میلادی، هند سهام سه شرکت نفتی روسیه در سیبری را به ترتیب با 23.9،29.9 و 15 درصد خریداری کرده است.

    در حال حاضر نفت سیبری به مناطق نزدیک تر صادر می شود، اما هند می تواند از میزان سهم خود نفت را با کشتی در بازار آزاد عرضه کند.

    در امارات متحده عربی هم شرکت های نفتی چین به شدت فعال شده اند.چین در حال برنامه ریزی برای آینده بازار نفت خام در شانگهای است که گفته می شود قیمت گذاری نفت خام را انجام خواهد داد.

    هر دو کشور،یعنی هند و چین بیشترین نفع را از کاهش بهای نفت بدست آورده اند.مشارکت های جدید در حال شکل گیری است و بازیگران سابق بازار نفت روز به روز ضعیف تر می شوند. هر بحرانی یک ارمغان دارد،ارمغان کاهش بهای نفت،در تغییر قدرت و جابجایی قدرت بازیگران نفتی است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها