عصر خودرو

ظرفیت بورس در سال ۹۵ مثبت خواهد بود

عصر بازار- کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس امسال به دلیل کاهش ریسک های سیستماتیک در پارسال می تواند حرف های گفتنی بسیاری برای سرمایه گذاران داشته باشد.

ظرفیت بورس در سال ۹۵ مثبت خواهد بود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس ،محمد رضا گیوکی عضو انجمن حسابداری و حسابرسی ایران با اشاره به روند منفی بورس تهران در سال 93 عنوان کرد: بازار سهام در سال 94 کار خود را با موضوع توافقات هسته ای آغاز کرد و شاخص کل بورس در اولین روز کاری خود در سال قبل با رشد همراه شد و در کانال 63 هزار واحدی قرار گرفت.

    گیوکی با بیان اینکه بازار سرمایه ایران در سال گذشته چهره متفاوتی از خود نشان داد و نوسان مثبت و منفی زیادی را تجربه کرد افزود: این در حالی است که تاثیر پذیری بازار سرمایه و متاثر بودن آن از پدیده های سیاسی و اقتصادی امری بدیهی است، اما در این بین مسائل و اتفاقاتی وجود داشتند که در سال گذشته تاثیر عمیق تری بر بورس تهران گذاشتند.

    وی ادامه داد : مهم ترین موضوع تاثیر گذار بر بازار سرمایه در سالی که گذشت، مساله ریسک سیاسی بازار سهام و اتفاقات سیاسی است که رخ داد.

    یکی از مهمترین ویژگی‌های بازار سرمایه در هر کشوری، تاثیر پذیری از مسائل سیاسی است و تغییر مولفه‌های سیاسی یک کشور می‌تواند باعث تغییر متغیرهای اقتصادی نیز شود و در نتیجه تغییر متغیرهای اقتصادی نیز عملکرد مالی شرکت ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تاثیر پذیری بورس 94 از سناریوی بیانیه لوزان و اخبار هسته‌ای گفت: علی رغم انتظارات، این اخبار تاثیر مثبت مداومی بر روند بازار نداشت و در 6 ماهه اول سال گذشته ، شاهد رکود در بازار سرمایه بودیم، اما با انجام توافق برجام ، بزرگترین ریسک سیاسی بورس ، بر طرف شد و از دی ماه سال گذشته که توافق برجام نهایی شد ، بورس تهران چهره دیگر خود را برای  سهامداران به نمایش گذاشت و به این ترتیب وارد فاز صعودی چشم‌گیری شد.

    گیوکی در ادامه به دیگر متغییر های سیاسی تاثیر گذار بر بازار سهام در سال گذشته  اشاره کرد و افزود:  انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در اسفند ماه سال 94 یکی از مهم ترین رخدادهایی بود که بورس تهران را تحت تاثیر خود قرار داد . تغییرات سیاسی، از آنجایی که تغییر در دیدگاه های اقتصادی را در پی خواهد داشت بر بازار سرمایه و بورس تاثیر گذار است.

    عضو انجمن حسابداری و حسابرسی ایران، کاهش نرخ سود بانکی  را از دیگر مسائل با اهمیت سال گذشته بر بورس تهران اعلام کرد و افزود: این موضوع نه تنها توانست بر رشد بازار سرمایه در سال قبل تاثیر گذار باشد، بلکه تاثیرات آن در سال جاری نیز بر بورس تهران نامشهود نخواهد بود. همچنین کاهش نرخ سود بانکی ، بر عملکرد شرکت ها نیز تاثیر مطلوبی خواهد گذاشت و ریسک مالی آن ها را کاهش خواهد داد. بنابراین با کاهش نرخ سود بانکی ، هزینه ی بهره تسهیلات دریافتی شرکت ها نیز کاهش یافته و بر عملکرد مالی بنگاه های اقتصادی کشور تاثیر مطلوبی دارد .

    به گفته وی در کنار تمام فاکتورهایی که در سال 94 بر رشد شاخص بورس، تاثیرات به نسبت مطلوبی برجا گذاشتند، کاهش قیمت جهانی نفت و فلزات اساسی از جمله عواملی بودند که بازار سرمایه ایران را با چالش های عدیده ای مواجه ساختند.

    گیوکی افزود: ایران کشوری با درآمد نفتی است و درآمدهای نفتی ، نقش مهمی را در اقتصاد ایران  ایفا می کنند، بنابراین کاهش قیمت نفت در سال گذشته یکی از عوامل مهم و اثر گذار بر بورس تهران بود و همچنین یکی از فاکتورهای مهم ریزش بازار در سال 94 محسوب می شود.

    از طرفی با نهایی شدن توافقات برجام و باز شدن درهای روابط بین الملل در حوزه تعاملات اقتصادی در سال 94 ، موضوع  سرمایه گذاری خارجی نیز ، از دیگر مسائلی بود که بازار سهام را تحت الشعاع خود قرار داد . ورود سرمایه گذار خارجی علاوه بر ورود نقدینگی به بازار سهام ، موجب انتقال تکنولوژی و استراتژی های مدیریتی به کشور نیز خواهد شد.

    این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بورس تهران در نیمه اول سالی که گذشت، با بی تفاوتی نسبت به اخبار مثبت و منفی ، همچنان زیر سایه ی سنگین رکود قرار داشت، تصریح کرد: بورس تهران در پی افت و خیزهای مداوم خود و همچنین ایجاد جو بی اعتمادی ، بسیاری از سرمایه گذاران ریسک گریز را از دست داد. هرچند که به ندرت تحت تاثیر اخبار سیاسی و یا حاشیه های اقتصادی قرار گرفت و متناسب با واقعیت های اقتصاد به حرکت خود ادامه داد.

    همچنین گزارش های شرکت ها ، همچون گزارش های عملکردی 6 ماهه و 9 ماهه نیز چندان مطلوب نبود و بر رکود هرچه بیشتر بازار سهام 94 دامن زد، اما در نیمه ی دوم سال وضعیت بازار سرمایه نسبت به نیمه ی اول بهتر بود، به خصوص در سه ماه آخر سال که تحت تاثیر نهایی شدن برجام روند رو به رشدی به خود گرفت .

    وی گفت: شاخص بورس تهران طی سال گذشته تنها در اواسط فروردین ماه بود که به کانال 70 هزار واحدی بازگشت و پس از آن سقوط کرد، اما پس از نهایی شدن برجام و تحت تاثیر هیجانات بازار در سه ماه آخر سال ، رکورد خوبی را به ثبت رساند ، تا اینکه در آخرین روز کاری خود در سال گذشته با افزایش 181 واحدی در کانال 80 هزار واحدی به کار خود در سال 94 پایان داد.

    گیوکی عنوان کرد: به هر حال بازار سرمایه ، در سال گذشته بیشتر پتانسیل های منفی خود را تخلیه کرده و اغلب ریسک های مهم خود را از سر گذرانده است. درنتیجه در سال جدید پتانسیل بورس ،مثبت خواهد بود و همچنین  می‌توان با توجه به توسعه روابط بین الملل ، سرمایه گذاری خارجی و رونق اقتصاد داخلی به تغییرات بنیادی و مهم در عملکرد بنگاه های اقتصادی و همچنین تاثیرات آن بر بازار سرمایه امیدوار بود.

    وی ادامه داد: همه این انتظارها در حالی محقق می شود که در سال 1395 ریسک سیاسی و اقتصادی جدیدی بورس تهران را با مشکلات جدیدی روبرو نکند. از طرفی به نظر می رسد اکثر مولفه هایی که می تواند بر روی شاخص بورس تاثیر گذار باشد، نسبت به سال قبل ، شرایط نسبتا مطلوب تری دارند .

    همچنین با توجه به بودجه ی سال 95 شرکت های بورسی، انتظار می رود که امسال ، توجه ویژه ای به بازار سرمایه شود . به هر حال نقش بازار سهام در رونق اقتصادی و همچنین نقش پر رنگ آن در تامین مالی شرکت ها، بر کسی پوشیده نیست و بدیهی است که رونق بازار سرمایه و رونق اقتصادی همچون زنجیری به یکدیگر متصل هستند.

    برچسب ها