عصر خودرو

بورس تهران تنها بورس مثبت سال ۹۴ در میان ۱۸ بورس معتبر جهان

عصر بازار- شاخص کل بورس تهران (ارزش وزنی) با ۲۸ درصد افزایش در سال گذشته تنها بورس مثبت در میان ۱۸ بورس معتبر خارجی بوده است.

بورس تهران تنها بورس مثبت سال ۹۴ در میان ۱۸ بورس معتبر جهان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم ، بنابر اعلام مدیریت تحقیق و توسعه بورس تهران بر اساس گزارش هفتگی بررسی بازارها که به بررسی عملکرد بورس تهران، فرابورس ایران، 17 بورس معتبر خارجی، قیمت جهانی فلزات اساسی و نفت پرداخته، در سال 1394 شاخص کل بورس تهران (ارزش وزنی) با 28 درصد افزایش تنها بورس مثبت در میان 18 بورس معتبر خارجی است.

    همچنین در میان این بورس ها، شاخص بورس استانبول با 4 درصد کاهش، کمترین و شاخص بورس عربستان با 31 درصد افت، بیشترین کاهش را تجربه کرده است.

    بر اساس این گزارش؛ در سال 1394 شاخص کل بورس تهران (ارزش وزنی) تعدیل شده بر حسب دلار مبادله ای 19 درصد و بر حسب یورو مبادله ای 13 درصد رشد داشته است. شاخص قیمت(ارزش وزنی) 13 درصد، شاخص کل (هم وزن) 35 درصد و شاخص قیمت (هم وزن) 24 درصد هم در این مدت افزایش پیدا کرده و شاخص فرابورس نیز 21 درصد و قیمت سکه بهار آزادی 8 درصد رشد داشته است.

    همچنین در هفته منتهی به بیست و ششم اسفند ماه سال گذشته، حجم معاملات با در نظر گرفتن یک روز کاری کمتر (تعطیلی یکشنبه) نسبت به هفته گذشته 20 درصد کاهش پیدا کرد و 3 صنعت "خودرو و ساخت قطعات"، "بانکها و موسسات اعتباری" و "فلزات اساسی" به ترتیب 33، 25 و 11 درصد و در مجموع 69 درصد از حجم معاملات هفتگی را به خود اختصاص داده اند.

    این گزارش می افزاید: البته کاهش 20 درصدی حجم معاملات در هفته پایانی سال 94، بدون در نظر گرفتن رکورد تاریخی عرضه موفقیت آمیز 50,000 میلیارد ریالی اوراق مشارکت پروژه های نفتی است و این حجم از عرضه اوراق مشارکت در روزهای پایانی سال 94، بیانگر ظرفیت بالای بورس تهران برای تامین مالی پروژه های بزرگ اقتصادی است.

    همچنین صنعت "ابزارپزشکی، اپتیکی و اندازه‌گیری" با بازدهی مثبت 244.7 درصد، در صدر صنایع بورسی در آخرین هفته معاملاتی پارسال قرار گرفته و صنعت "استخراج سایر معادن" با افت 5.3 درصدی بیشترین کاهش را در این مدت تجربه کرده است.
    از سوی دیگر در میان شرکت ها در معاملات هفته پایانی سال گذشته شرکت"کنتورسازی ‌ایران‌" با مثبت 244.7 درصد و شرکت "پارس‌ پامچال‌" با منفی 32.1 درصد به ترتیب بیشترین و کمترین بازدهی را داشته اند.

    قیمت واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های قابل معامله‌ در بورس تهران نیز در این مدت همگی افزایش یافته و در این میان صندوق سپهر اندیشه نوین با 29.4 درصد بیشترین رشد را از آن خود کرده است. در میان این نهادهای مالی نیز از نظر تغییرات ارزش خالص دارایی (NAV) صندوق پاداش سهامداری توسعه با رشد 29.7 درصدی در مدت زمان یادشده، بیشترین افزایش ارزش خالص دارایی (NAV) را داشته است.
    همچنین در بازارهای جهانی و در سال 1394، طلا با 7 درصد افزایش بیشترین بازدهی و فولاد با 67 درصد کاهش کمترین بازدهی را تجربه کرده و در 30 روز منتهی به بیست و ششم اسفند ماه سال گذشته هم قیمت نفت وست تگزاس، برنت و اپک به ترتیب با 26، 21 و 21 درصد افزایش همراه بوده است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو