عصر خودرو

بانک مرکزی ترکیه برای نخستین بار در ۱۳ ماه اخیر نرخ بهره را کاهش داد

عصر بازار- در پی درخواست گروهی از سیاستمداران ارشد به منظور نجات اقتصاد از هزینه‌های استقراضی پایین، بانک مرکزی ترکیه، در یک تصمیم شگفت‌انگیز، نرخ بهره وام را برای نخستین بار از فوریه ۲۰۱۵ کاهش داد.

بانک مرکزی ترکیه برای نخستین بار در ۱۳ ماه اخیر نرخ بهره را کاهش داد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»  به نقل از اقتصادنیوز، بانک مرکزی نرخ بهره وام را با 0.25 درصد کاهش به 10.5 درصد کاهش داد. تنها 3 نفر از 19 اقتصاددان بررسی بلومبرگ چنین حرکتی را پیش‌بینی کرده بودند و اکثریت خبر از عدم تغییر نرخ بهره می‌دادند. بر اساس خبر درج شده در وبسایت بانک مرکزی ترکیه، این بانک نرخ سپرده یک هفته‌ای و نرخ استقراض یکروزه را به ترتیب 7.5 و 7.25 درصد بدون تغییر نگاه داشت.

    بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد که کاهش نرخ بهره پس از چندیدن سال یک اقدام سنجیده شده به منظور دستیابی به سیاست تک نرخی بوده است. در حالی سیاستگذاران خبر از ساده‌سازی سیاست ها همزمان با افزایش نرخ بهره در آمریکا داده بودند، بعدها با استناد به افزایش نوسانات در بازارهای جهانی پس از افزایش نرخ بهره آمریکا در ماه دسامبر از تصمیم خود صرف نظر کردند.

    ابراهیم آکسوی، تحلیلگر سرمایه HSBC در استانبول که دقیقا افزایش نرخ بهره 0.25 درصدی را پیش‌بینی کرده بود اعلام کرد: « این تصمیم، نشانه‌ای برای آسان‌تر کردن سیاستهای پولی بوده است، حتی در حالی که بانک مرکزی اعلام کرده که نقدینگی همچنان سخت باقی خواهد ماند.»

    پس از این تصمیم، لیره به با کاهش ارزش 0.3 درصدی در برابر دلار مواجه شد. طبق آخرین معاملات هفته جاری، هر دلار ارزشی معادل 2.8836 لیره داشت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.


     

    برچسب ها