عصر خودرو

وضعیت تقاضای نفت تا پایان امسال چگونه خواهد بود؟

عصر بازار- درباره رشد اقتصادی سال ۲۰۱۶، چشم انداز روشنی وجود ندارد و رئیس صندوق بین‌المللی پول معتقد است سال آینده سالی است که اقتصاد جهان در معرض بی‌ ثباتی است. در کنار این موارد پیش بینی شده است که سال آینده سال کاهش تقاضا برای نفت نیز باشد.

وضعیت تقاضای نفت تا پایان امسال چگونه خواهد بود؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»  به نقل از ایسنا ،موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، در مقاله‌ای که در آن به بررسی وضعیت بازار نفت در سال 2016، پرداخته است، در زمینه وضعیت تقاضای نفت در بازارهای بین المللی سال 2016، آورده است: بنا بر گزارش صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی جهان از 3.4 درصد در سال 2014 به 3.1 درصد در سال 2015 کاهش یافته است.

    اگرچه رشد اقتصاد جهان کاهش یافته است اما به دلیل پایین بودن قیمت نفت، آژانس بین‌المللی انرژی رشد تقاضای جهانی نفت در سال 2015 میلادی را 1.8 میلیون بشکه در روز برآورد کرده که بیشترین میزان طی پنج سال گذشته بوده است.

    همچنین صندوق بین‌المللی پول گزارش کرده است که انتظار دارد رشد اقتصاد جهانی در سال 2016 اندکی افزایش یافته و به 3.4 درصد برسد با این وجود نااطمینانی‌هایی درباره اقتصاد جهان وجود دارد به طوری که کریستین لاگارد رئیس صندوق بین‌المللی پول، چشم‌انداز اقتصاد جهانی را در سال آینده در معرض بی‌ثباتی و ریسک بالای آسیب‌پذیری دانسته‌ است.

    در بخش دیگری از این گزارش ذکر شده است: افزایش نرخ بهره آمریکا و روند کند رشد اقتصادی چین می‌تواند از عوامل ایجاد کننده این شرایط باشد. به هر حال، افزایش رشد اقتصادی، افزایش تقاضای جهانی نفت را به ذهن متبادر می‌کند، اما پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی، حاکی از کاهش رشد تقاضای نفت از 1.8 میلیون بشکه در روز در سال 2015 به 1.2 میلیون بشکه در روز در سال 2016 است. زیرا اولا وجود مازاد عرضه 1.5 میلیون بشکه‌ای سبب افزایش ذخایر نفت خام جهان شده است. به گونه‌ای که میزان ذخایر نفت خام در سال 2015 میلادی به 4.4 میلیارد بشکه افزایش یافته است حال آن که میانگین پنج ساله ذخایر 3.8 میلیارد بشکه بوده است.

    همچنین در این مقاله به نقل از صندوق بین‌المللی پول، آمده است: ترکیب رشد اقتصادی جهان در حال تغییر است و افزایش رشد اقتصادی عمدتا در کشورهای توسعه یافته صورت می‌گیرد. با توجه به کاهش رشد اقتصادهای نوظهور انتظار می‌رود افزایش چشم‌گیری در تقاضای نفت وجود نداشته باشد.

    در این مقاله مطرح شده است: از آن جایی‌که در کشورهای توسعه یافته مالیات بر مصرف سوخت بالاست و هم چنین مقررات سختگیرانه‌ای بر سوخت‌های مصرفی و افزایش کارایی وضع می‌شود بنابراین، انتظار می‌رود با وجود افزایش رشد اقتصادی کشورهای توسعه‌ یافته رشد مصرف نفت آن‌ها همچنان پایین بماند.

    از طرف دیگر، کاهش رشد اقتصادی کشورهای درحال توسعه و اقتصادهای نوظهور تاثیر زیادی بر کاهش تقاضای نفت دارد، برای مثال با کاهش رشد اقتصادی چین که بیشترین سهم را در افزایش تقاضای نفت دارد پیش‌بینی می‌شود رشد تقاضای جهانی نفت کاهش یابد. به نقل از گروه تحقیقات بارکلیز، رشد تقاضای نفت چین در سال 2015 معادل 500 هزاربشکه در روز بوده است اما پیش‌بینی می‌شود در سال 2016 معادل 200هزار بشکه باشد.

    همچنین رشد مصرف نفت در کشورهای غیر OECD از 1.4 میلیون بشکه در روز در سال 2014 به 0.8 میلیون بشکه در سال 2015 رسیده است. بیشتر این کاهش رشد مصرف، در اوراسیا بوده است. پیش‌بینی می‌شود در سال 2016 و 2017 رشد تقاضای این کشورها 101 میلیون بشکه افزایش یابد. در مقابل، رشد مصرف نفت در کشور های OECD درسال 2015، روزانه 0.6 میلیون بشکه افزایش یافت و انتظار می‌رود در سال 2016 و 2017، به ترتیب 0.3 و 0.4 میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

    بنابر تحقیقات انجام شده مصرف انرژی کشورهای غیر OECD از سال 1993 با شیب فزاینده در حال افزایش است و از اواسط سال 2013 با کشورهای توسعه‌یافته برابر شده است. طی سال‌های اخیر، رشد مصرف انرژی در کشورهای غیر OECD به مراتب بالاتر از کشورهای توسعه یافته بوده است. همین امر نشان می‌دهد که چرا کاهش رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه باعث کاهش رشد تقاضای نفت می‌شود.»

    در بخشی از این مقاله با تاکید بر ایفای نقش منفی توسط چین در جهت شفاف نیودن فضای تقاضا در سال آینده، مطرح شده است: مسئله مهم دیگری که بر تقاضای نفت در سال آینده اثر می‌گذارد میزان ذخایر استراتژیک چین است که چینی‌ها از انتشار داده‌های آن امتناع می‌ورزند، همین امر یکی از موارد نااطمینانی در برآورد تقاضای نفت در سال 2016 است، زیرا برآورد میزان مصرف سوخت چین را با حدس و گمان همراه می‌کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها