عصر خودرو

مذاکرات ۳ میلیارد دلاری ایران-چین

عصر بازار- معاون وزیر نفت از آغاز مذاکره با فاینانسورهای چینی برای تامین ۳ میلیارد دلار اعتبار اجرای طرح توسعه پالایشگاه آبادان خبر داد و گفت: گفتگو با ژاپنی‌ها برای ساخت پالایشگاه آغاز شده است.

مذاکرات ۳ میلیارد دلاری ایران-چین
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر ،عباس کاظمی درباره آخرین وضعیت جذب سرمایه گذاران خارجی به منظور اجرای طرح های جدید پالایشگاهی در ایران، گفت: با لغو تحریم‌ها، تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های نیمه کاره و جدید پالایشگاهی یکی از برنامه‌های اولویت دار صنعت نفت است.

    مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اعلام اینکه یکی از برنامه‌های اولویت دار آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه و تثبیت پالایشگاه نفت آبادان است، تصریح کرد: بر این اساس مذاکرات با فاینانسورها و بانک‌های چینی به منظور تامین منابع مالی این طرح پالایشگاهی آغاز شده است.

    معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه بر اساس برآوردهای اولیه هزینه سرمایه گذاری اجرای طرح توسعه پالایشگاه نفت آبادان حدود سه میلیارد دلار برآورد می‌شود، اظهار داشت: بهبود کیفیت و استاندارد تولید محصولات نفتی به ویژه بنزین و گازوئیل از مهمترین اهداف اجرای این پروژه پالایشگاهی است.

    این مقام مسئول با بیان اینکه پیش بینی می شود در صورت توافق با چینی‌ها عملیات اجرایی این پروژه پالایشگاهی از سال جدید آغاز شود، بیان کرد: تاکنون پیشرفت‌های خوبی در مذاکرات با طرف‌های چینی انجام شده است.

    کاظمی در خصوص تاخیر و وقت کشی طرف چینی برای تامین اعتبار طرح توسعه پالایشگاه نفت آبادان هم توضیح داد: در ابتدا قرار بود این طرح در قالب دو فاز همزمان اجرا شود، اما بر اساس توافق و ارزیابی‌های جدید قرار است یکی از بانک‌های چینی در یک فاز شروع به کار کند و فاینانس فاز دیگر از سوی یک بانک چینی دیگر تضمین شود.

    معاون وزیر نفت همچنین از مذاکره با سرمایه‌گذارانی از کره جنوبی و ژاپن به منظور تامین منابع مالی و مشارکت درسایر طرح‌های جدید پالایشگاهی ایران خبر داد و افزود: تاکنون با دو شرکت ژاپنی و کره جنوبی برای مشارکت و سرمایه گذاری در طرح توسعه پالایشگاه نفت اصفهان مذاکراتی انجام شده است.

    کاظمی معاون وزیر نفت پیشتر از اولتیماتوم نفتی ایران به یک شرکت چینی برای تعیین تکلیف قرارداد توسعه پالایشگاه آبادان خبر داده و گفته بود: اگر چینی‌ها به وقت کشی ادامه دهند، سایر شرکت‌ها را جایگزین می‌کنیم.

    هدف از طرح تثبیت پالایشگاه نفت آبادان تثبیت ظرفیت پالایشی این پالایشگاه 100 ساله، تولید محصولات براساس استاندارد یورو ٥ اتحادیه اروپا، کاهش آلاینده های زیست محیطی، افزایش تولید گازوئیل و بنزین با بهبود تکنولوژی تولید، همچنین کاهش تولید نفت کوره و جمع آوری مخازن و تاسیسات فرسوده اجرا خواهد شد.

    وزارت نفت پیشتر اعلام کرده بود: قرارداد EPC مربوط به طرح توسعه پالایشگاه آبادان تاکنون نافذ نشده اما با امضا موافقتنامه Early Work بخش طراحی تفصیلی فاز EPC از تابستان ١٣٩٢ آغاز شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها