عصر خودرو

جزییات توسعه پالایشگاه های کشور در سال ۹۵/کدام کشورها پای قرارداد آمدند؟

عصر بازار- در میان همه طرف های خارجی مذاکره کننده با ایران به نظر می رسد شرکت های کره ای و ژاپنی از همه جدی تر هستند و امیدوارم سال آینده با آنها به تفاهم برسیم.

جزییات توسعه پالایشگاه های کشور در سال ۹۵/کدام کشورها پای قرارداد آمدند؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبر آنلاین ،عباس کاظمی  معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران با اشاره به اجرای برجام و لغو تحریم های بین المللی می گوید:در میان همه طرف های خارجی مذاکره کننده با ایران به نظر می رسد شرکت های کره ای و ژاپنی از همه جدی تر هستند و امیدوارم سال آینده با آنها به تفاهم برسیم.

    کاظمی با تاکید بر اینکه شرکتهای کره ای و ژاپنی دارای فناوری روز و منابع مالی مطمئن تری هستند، اظهار داشت: آن ها حاضر هستند در پالایشگاه هایی که تولید نفت کوره بالایی دارند سرمایه گذاری کنند و سرمایه و سود خود را از طریق  فرآورده برداشت کنند، از این رو امیدواریم سال آینده با این شرکت ها به تفاهم نهایی برسیم.

    وی افزود: تعدادی از این شرکتها پذیرفته اند که نیمی از سرمایه گذاری خود را در حین اجرای کار و مابقی سرمایه و سود خود را بعد از پایان کار از محل فرآورده تولیدشده برداشت کنند، به نظر من همکاری با شرکتهای ژاپنی و کره ای با این شرایط منطقی و به صرفه است. مذاکره با شرکتهای اروپایی شروع شده است .

    معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران  گفت: به جز طرح توسعه پالایشگاه آبادان که باید شرکت ملی پالایش و پخش 3 میلیارد دلار در آن سرمایه گذاری کند، پالایشگاههای تبریز، تهران، بندرعباس و اصفهان به ده میلیارد  دلار سرمایه نیاز دارند تا تولید نفت کوره آنها به زیر ده درصد برسد، البته مذاکراتی با شرکتهای خارجی برای سرمایه گذاری پالایشگاه آناهیتا نیز داشته ایم.

    او ادامه داد: سهامداران این پروژه به دلیل نیاز به منابع مالی گسترده این طرح هم اکنون استقبال زیادی برای ادامه کار نشان نمی دهند که امیدواریم صندوق توسعه ملی یا سرمایه گذاران خارجی حاضر به مشارکت در این پروژه شوند.

    کاظمی با اشاره به ساخت و بهره برداری از  طرح های پالایشی جدید در کشور عنوان کرد:به جز طرح فراگیر پالایشی سیراف که  480 هزار بشکه میعانات گازی در آن فرآورش خواهد شد، پالایشگاههای آناهیتا، پارس و بهمن گنو از جمله طرح های پالایشگاهی جدید در ایران به شمار می آیند، سرمایه گذاران این سه طرح کارهای مهندسی پایه، خرید لیسانس و خرید زمین را انجام داده اند، با احتساب طرح سیراف فکر می کنم در مجموع ظرفیت پالایش نفت خام و میعانات گازی به بیش از سه میلیون و یکصد هزار بشکه خواهد رسید.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها