عصر خودرو

برنامه‌ای برای برداشت «هلیوم» پارس جنوبی نداریم

عصر بازار- مدیرعامل نفت‌وگاز پارس گفت: مطالعات مربوط به برداشت هلیوم در پارس جنوبی انجام شد اما با توجه به درصد هلیوم موجود در مخزن پارس جنوبی فعلا برنامه‌ای برای برداشت هلیوم نداریم و تمرکز ما روی برداشت گاز است.

برنامه‌ای برای برداشت «هلیوم» پارس جنوبی نداریم
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس ،علی اکبر شعبانپور اظهار داشت: مطالعات مربوط به برداشت هلیوم در پارس جنوبی انجام شد اما با توجه به درصد هلیوم موجود در مخزن پارس جنوبی فعلا برنامه‌ای برای برداشت هلیوم نداریم و تمرکز ما روی برداشت گاز است.

    وی تصریح کرد: برداشت هلیوم از پارس جنوبی قطعا در برنامه‌های «ما بعد تحریمی» ما هم نیست و حتی در کنفرانس‌های مربوط به قراردادهای نفتی هم معرفی نخواهد شد.

    مدیرعامل نفت و گاز پارس ادامه داد: دلیل این مساله آن است که ما آنقدر به اندازه کافی در موضوع برداشت گاز از پارس جنوبی مشغله داریم که مجال و منابعی برای برداشت هلیوم نداریم.

    وی با بیان اینکه مطالعات برداشت هلیوم فعلا در همین حد نگه داشته شده است، اضافه کرد: اگر روس‌ها یا طرف دیگری برای سرمایه‌گذاری برای برداشت هلیوم در قالب انواع قراردادهای نفتی ابراز تمایل کنند قطعا قابل مطالعه خواهد بود و ما از آن استقبال می‌کنیم.

    میدان گازی پارس جنوبی بزرگ‌ترین منبع ذخیره هلیوم طبیعی جهان محسوب می‌شود و شریک قطری ایران در فاز نخست سالانه 25 میلیون متر مکعب و در فاز دوم سالانه در مجموع 58 میلیون متر مکعب از پارس جنوبی هلیوم برداشت می‌کند.

    مطالعات برداشت هلیوم از پارس جنوبی در طرف ایرانی توسط یک شرکت روس در دو فاز نمونه‌گیری و بررسی فنی‌اقتصادی انجام شد و شرکت روس دو پیشنهاد را برای جداسازی هلیوم از گاز میدان پارس جنوبی مطرح کرد.

    پیشنهاد نخست روس‌ها جداسازی هلیوم در یک مجتمع LNG و پیشنهاد دوم آنها جداسازی هلیوم در پالایشگاه‌های فعلی و در دست ساخت پارس جنوبی با استفاده از برج‌های اتان‌زدایی بود. روس‌ها حاضر بودند پس از اجرای این پروژه تکنولوژی آن را به طور کامل در اختیار ایران قرار دهند.

    بر اساس این گزارش، علیرغم آنکه سال‌ها پیش قرار بود اجرای این پروژه پس از به نتیجه رسیدن فازهای مطالعاتی به همین شرکت روس واگذار شود اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه حتی هزینه انجام مطالعات هم به طور کامل به این شرکت پرداخت نشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها