عصر خودرو

شاهین؛ نخستین خودرو بومی با گارانتی ۳ ساله

یک سال پشتیبانی فراتر از الزامات قانونی برای نخستین فرزند سایپای نوین

عصر بازار- شاهین نخستین خودرو ایرانی با گارانتی ۳ سال یا ۶۰ هزار کیلومتر است. جدیدترین محصول سایپا که در روزهای پایانی سال ۹۹ به نخستین خریدارانش تحویل داده شد تحولات بسیاری را پشت سر گذاشت اما در آخرین روزها و در آستانه آغاز تحویل، سایپا در خبری جالب توجه اعلام کرد که فراتر از استانداردها و الزام های قانونی کشور، این سدان را با گارانتی ۳ سال یا ۶۰ هزار کیلومتر به مشتریان تحویل می دهد.

یک سال پشتیبانی فراتر از الزامات قانونی برای نخستین فرزند سایپای نوین
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، بر اساس قانون گارانتی حداقلی که باید به خریداران خودروهای ایرانی اعطا شود، 2 سال یا 40 هزار کیلومتر است. خودروسازان برای این مدت نیازمند تخصیص بودجه مورد نظر برای خرابی های احتمالی یا هزینه های مربوط به گارانتی هستند و از این جهت تمدید گارانتی نیازمند سرمایه گذاری بیشتر خودروساز در حوزه خدمات پس از فروش است. همچنین باید توجه داشت که اضافه کردن یک سال به مدت زمان گارانتی آن هم از کیلومتر 40 تا 60 هزار در دوره ای است که هزینه های احتمالی سنگین تری می تواند از نظر فنی متوجه خودرو شود و پذیرش این دوره در گارانتی از سوی یک خودروساز برای هر خودرویی میسر نیست بلکه اطمینان فنی از یک محصول می تواند این اطمینان را به وجود بیاورد تا ریسک هزینه گارانتی گریبان گیر یک خودروساز نشود. سایپای نوین که با شاهین چهره جدیدش را نشان داد، با ارتقاء سطح گارانتی آن به 3 سال یا 60 هزار کیلومتر نشان داد که روی حداقل ها حرکت نمی کند و سنت شکنی در همه ابعاد در دستور کار این خودروساز قرار دارد.

    شاهین جدیدترین سدان کلاس C بازار خودرو کشور است که سایپا طی حدود یک سال موفق به داخلی سازی بیش از 92 درصد این خودرو شده است. شاهین الگویی جدید در زمینه طراحی و ساخت یک خودرو بومی از سوی سایپا است که مسیر متفاوتی در حوزه کیفیت و ایمنی را نسبت به تمامی خودروهای پیشینش طی کرده است. سایپا در راستای کیفی سازی این محصول جدید، تمام استاندارد ها را پیش از آغاز تولید آزمایشی این محصول مورد بررسی قرار داده و بر خلاف الگوهای پیشین مبنی بر تست نخستین نمونه های تولید شده برای تایید کیفی، در هر بخش از پروژه طراحی این محصول، مساله کیفی سازی را مد نظر قرار داده است. شاهین به واسطه خروج سدان های شرکای خارجی سایپا و همچنین خروج برندی مانند رنو یک تنه جور تمام سدان های کلاس C پیشین سایپا را به دوش می کشد. این خودرو هم از نظر سطح امکانات و هم از نظر سطح مشخصات فنی، ابعاد و فضا ها نسبت به تمامی سدان های کلاس C پیشین سایپا نظیر تندر90، برلیانس و ... برتری دارد و این موضوع نشان دهنده توجه جدی سایپای نوین به خلق سربازی همه فن حریف در سبد جدید محصولاتش بوده است. ایمنی یکی دیگر از کلیدواژه هایی است که به واسط تولید پراید توسط سایپا در فهرست مهمترین انتقادات قرار داشته. سایپای نوین با تجربه این رویکرد مسئولان و مردم، از قدم نخست مبنای شاهین را بر پایه ایمنی قرار داد و برای اثبات این موضوع تابوهای بسیاری را در صنعت خودرو شکست. شاهین موفق به پاس کردن موفقیت آمیز تست های ایمنی استاندارد ECE اروپا شد که مبنا عرضه خودرو به بازار سختگیر اروپا است. سایپا همچنین برای لمس ایمنی این خودرو ویدیو های رسمی تست های ایمنی این خودرو مانند تست کیسه های هوا و تست تصادف جانبی را برای عموم منتشر کرد تا صادقانه مراحل طراحی شاهین را با مردم به اشتراک بگذارد.
    حال شاهین که سنت شکن ایمنی بوده در حوزه اطمینان در زمینه کیفیت فنی با گارانتی 3 سال یا 60 هزار کیلومتر این پیام را القا می کند که سایپا با اطمینان از کیفیت فنی این خودرو، چنین گارانتی را ارائه کرده است. سایپای نوین در حالی چنین تغییر دقیقه نودی را در آستانه تحویل شاهین بوجود آورده است که حتی بدون این کار نیز انتقادی وارد نبود و انتظاری اینچنینی از سایپا وجود نداشت. عموما خودروسازان بزرگ و معتبر دنیا برای اعلام اطمینان از کیفیت خودروهایشان فراتر از مدت زمان عادی و رایج گارانتی اقدام به این کار می کنند اما گارانتی صرفا یک عدد نیست بلکه نیازمند سرمایه گذار قابل توجهی از یک خودروساز در حوزه خدمات پس از فروش برای پشتیبانی نیازهای احتمالی است.

    سایپای نوین مدت ها است که شکل گرفته و نخستین محصول آن شاهین است، شاهین نام یکی از قدیم ترین خودروهایی است که در ایران به تولید می رسید و اکنون نام نخستین محصول اختصاصی سایپا در کلاس C است که می توان آن را به شروعی دوباره تشبیه کرد که نگاه به گذشته در آن مگر برای درس از تصمیمات غلط وجود ندارد. راه شاهین آغاز شد و آریا و اطلس دو نوبرانه دیگر سایپا هستند که احتمالا مانند شاهین باید در انتظار سنت شکنی هایی برای این دو خودرو جدید در کلاس کراس اوورهای شهری و هاچ بک کراس نیز باشیم. بازی گارانتی، بازی کیفیت است و نمی توان به سادگی آن را بیان کرد چرا که گارانتی یک تعهد است که در تاریخ ثبت می شود و نمی تواند تنها در سطح یک شعار باقی بماند. آنچه سایپای نوین تا کنون نشان داده، تحول در عمل است و تنها به حرف در این زمینه بسنده نشده.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو