عصر خودرو

بررسی و مقایسه سورن پلاس در برابر رقبا

نبرد موفق سدان خانوادگی ایران خودرو در بازار

عصر بازار- سورن پلاس، سدان میان رده جدید ایران خودرو با اصلاحات، ارتقاء ها و تغییرات متعدد نسبت به نسخه های قبلی برای بازار خودرو ایران است. این سدان جدید فاصله قیمتی و امکاناتی بین سمند LX و خانواده دنا را پر می کند. متقاضیان خرید خودرو در بازار می توانند به این محصول با توجه به سطح امکانات، به عنوان نسخه ای اقتصادی از دنا نگاه کنند که قیمت کمتری از دنا دارد.

نبرد موفق سدان خانوادگی ایران خودرو در بازار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، سورن پلاس از این جهت گزینه ای ایده آل برای مشتریانی است که به دنبال بهره گیری از امکانات سطح بالا در سدانی میان رده هستند. 5 ماه از تحویل نخستین سری این سدان جدید توسط ایران خودرو گذشته و در فروش های آتی، سورن پلاس یکی از مهمترین محصولات استراتژیک برای مصرف کنندگان واقعی بازار خودرو است که باید مورد توجه قرار گیرد. سورن پلاس با قیمت حدود 190 میلیون تومان، رقبای صفر کیلومتر و دست دومی را پیش رو دارد که در این مطلب نیم نگاهی به رقابت این سدان میان رده ایران خودرو با مهمترین رقبایش با توجه به تغییرات آن خواهیم داشت.

    سورن پلاس چه تغییراتی داشته ؟
    مهمترین تغییرات سورن پلاس به نمای ظاهری، تزیینات داخلی و امکانات رفاهی آن مربوط می شود. در نمای ظاهری گرافیک چراغ های جلو و عقب تغییر کرده و چراغ های دنده عقب و مه شکن ها نیز دستخوش اصلاحاتی در طراحی شده اند. جلوپنجره آن با رنگ مشکی، جلوه متفاوتی با دماغه خودرو بخشیده و در نمای عقب، باله کوتاهی روی درب صندوق نصب شده است. سنسورهای عقب این خودرو به سه عدد ارتقاء پیدا کرده و شیشه عقب و شیشه های جانبی عقب، دودی شده اند. همچنین طراحی جدید رینگ این خودرو که کاملا داخلی سازی شده در کنار دستگیره های آسان بازشو مشابه خانواده دنا از دیگر تغییرات مهم در نمای خارجی سورن پلاس به شمار می آید. در داخل سورن پلاس  تریم طرح فیبرکربن برای کنسول و رودری‌ها مهمترین تغییر ظاهری به شمارمی آید و از دوخت قرمز برای صندلی ها استفاده شده است. روکش صندلی ها تغییر پیدا کرده و روی فرمان از روکش چرم استفاده شده است. کنترل های سیستم صوتی روی فرمان، کامپیوتر سفری جدید و اضافه شدن کروز کنترل به آپشن های این خودرو نیز از دیگر امکانات قابل توجه این خودرو به شمار می آید. در قلب سورن پلاس پیشرانه موفق EF7 با حجم 1.7 لیتر و حداکثر توان 115 اسب بخار و حداکثر گشتاور 159 نیوتون متر قرار دارد و مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی حدود 7.5 لیتر در 100 کیلومتر است. انتقال قدرت در این سدان 4.5 متری بر عهده گیربکس 5 سرعته دستی است که قدرت را به محور جلو منتقل می کند.

    رقابت سورن پلاس با صفرکیلومتر ها در بازار آزاد
    در بازار آزاد خودروهایی نظیر  پارس معمولی، سمند LX و کوییک اتوماتیک پلاس در سطح قیمت کارخانه ای این خودرو قرار دارند. به بیان دیگر اگر قصد خرید این خودروها در بازار آزاد را داشته باشید می توانید سورن پلاس را در طرح‌های ایران خودرو ثبت نام کنید اما آیا سورن پلاس در بررسی مقایسه ای برتر از این رقبا است ؟ پژو پارس معمولی شاید از نظر ابعاد بدنه و فضای سرنشینان همانند سمند LX گزینه ای نزدیک به سورن پلاس به حساب بیاید اما عدم بهره گیری از امکاناتی نظیر کروز کنترل، تکنولوژی LED و چراغ روشنایی در روز، آینه‌های تاشونده اتوماتیک مجهز به گرم کن، تریم مدرن داخلی، تنظیم برقی صندلی های جلو و ... در بخش امکانات رفاهی، سورن پلاس را به انتخاب بهتری تبدیل می کند. همچنین در بخش مشخصات فنی، پیشرانه EF7 در دل سورن پلاس 10 اسب بخار قدرت و 17 نیوتون متر گشتاور بیشتری نسبت به پارس در اختیار شما قرار می دهد که در نتیجه کشش و شتاب بهتری را در پی خواهد داشت. همچنین مصرف سوخت ترکیبی 7.5 لیتری سورن حدود 0.6 لیتر در هر 100 کیلومتر عملکرد بهتری نسبت به پارس دارد. سمند LX که به خودی خود، یک رده پایینتر از سورن پلاس است در بازار آزاد به قیمت این خودرو رسیده در حالی که حتی با بهره گیری از مشخصات فنی مشابه از سطح پایینتری از امکانات رفاهی بهره می برد و طراحی جدید چراغ ها و تغییرات بدنه این خودرو در مقایسه با سمند LX، آن را به انتخابی ایده آل برای مشتریان بدل می کند به گونه ای که ارزش انتظار ثبت نام این خودرو را دارد. در پایان رقابت با صفرکیلومترها در بازار، نوبت به محصول جدید کوییک اتوماتیک پلاس می رسد. این خودرو هر چند یک هاچ بک اتوماتیک است اما از پیشرانه 87 اسب بخاری و گیربکس CVT بهره می‌برد. در بخش مشخصات فنی کوییک تنها در زمینه گیربکس اتوماتیک نسبت به سورن برتری دارد چرا که در ادامه اختلاف 28 اسب بخاری قدرت و حدود 40 نیوتون‌متری گشتاور بدون شک نتیجه متفاوتی را در عملکرد این خودرو رقم می زند. از طرف دیگر ظرفیت باک 41 لیتری کوییک در برابر ظرفیت 66 لیتری باک سورن، نشان دهنده آن است که کدام خودرو در سفر های طولانی می تواند کاربردی تر باشد.

    سورن پلاس در برابر کارکرده های بازار
    در بازار خودروهای کارکرده با قیمت 180 تا 220 میلیون تومان، نزدیک ترین رقبا به سورن پلاس رنو تندر90، برلیانس H230 و ام وی ام 315 است. برلیانس H230 مدل 97 حدود 20 سانتیمتر طول کمتر از سورن پلاس دارد و پیشرانه 1.5 لیتری 102 اسب بخاری آن با حداکثر گشتاور 138 نیوتون متر، 13 اسب بخار قدرت و حدود 20 نیوتون متر گشتاور کمتری از سورن پلاس تولید می کند. باک این سدان چینی 22 لیتر حجم کمتری نسبت به سورن پلاس دارد و در بخش امکانات رفاهی و ایمنی مواردی مانند عدم بهره گیری از کروز کنترل، تنظیم دستی صندلی ها و بسیاری موارد دیگر آن را در سطحی پایین‌تر از سورن پلاس قرار می دهد. تندر90 به عنوان یکی از محبوب ترین سدان های بازار خودرو کشور در مدل های 1394 یا 1395 با بودجه قیمتی سورن پلاس قابل خریداری است. این خودروهای 5 سال کارکرده در مقام مقایسه با سورن پلاس در بخش امکانات رفاهی بدون شک کسری های فراوانی دارد و در بخش مشخصات فنی نیز 10 اسب بخار قدرت و 19 نیوتون متر گشتاور کمتر آن را در جایگاه فنی ضعیف تری نسبت به سورن پلاس قرار می دهد. طراحی مدرن کابین، تریم جذاب داشبورد و صندلی ها در کنار رودری ها و طراحی مدرن چراغ های عقب و جلو خودرو سورن پلاس را در نمای ظاهری نیز نسبت به تندر90 در جایگاه برتری قرار می دهد. در نهایت نوبت به ام وی ام 315 که یک هاچ بک چینی است می رسد. 315 در تیپ اسپرت اکسلنت و مدل 97 در بازه قیمتی مشابه سورن پلاس در بازار حضور دارد. پیشرانه 1.5 لیتری این خودرو 8 اسب بخار و 19 نیوتون متر گشتاور کمتری نسبت به سورن پلاس ارائه می کند و با طول 4.2 متر، فضای بار و فضای سرنشینان کمتری را در اختیار شما قرار می دهد. در بخش امکانات رفاهی این خودرو به کروز کنترل و امکانات دیگری نظیر چراغ روشنایی در روز و ... مجهز نشده اما نمایشگر لمسی آن نسبت به سورن پلاس مورد برتری است. کیفیت ساخت یکی از مهمترین مواردی است که می توان با توجه به تجربه استفاده از این محصول در مقایسه با سورن پلاس، نماینده ایران خودرو را در این مقایسه برتر دانست.

    رقبای سورن پلاس در بازار آزاد
    سورن پلاس در بازار آزاد حدود 260 تا 280 میلیون تومان یعنی حدود 48 درصد بیش از قیمت کارخانه ای آگهی می شود. از مهمترین رقبای صفر کیلومتر سورن پلاس در این بازه می توان به پژو 207 دنده ای، دنا معمولی و جیلی GC6 اشاره کرد. 207 دنده ای هاچ بک 3.9 متری است که فضای بار و فضای نشیمن محدودترین نسبت به سورن پلاس ارائه می کند. مشتریان این خودرو عموما متفاوت با خانواده هایی هستند که به سراغ خودرویی مانند سورن پلاس می روند. از طرف دیگر 207 هر چند از پیشرانه خوب 1.6 لیتری TU5 بهره می برد اما 10 اسب بخار قدرت و 17 نیوتون متر قدرت کمتری تولید می کند و باک 50 لیتری آن نیز نسبت به باک سورن پلاس برای استفاده خانواده ها به خصوص در مسافرت های طولانی گزینه ضعیف تری است. در بخش امکانات رفاهی نیز آپشنی نظیر کروز کنترل، نکته برتری سورن پلاس در این رقابت است. دنا معمولی همان رقیب نزدیکی است که سورن پلاس در بازار آزاد دارد. دنا معمولی در بخش مشخصات فنی کاملا مشابه سورن پلاس است اما عدم بهره گیری از آپشن هایی مانند شیشه های دودی عقب، کروز کنترل، دی لایت، چراغ های تمام LED و ... آن را از نظر آپشنی عقب تر از سورن پلاس قرار می دهد و تنها در زمینه نمایشگر لمسی نسبت به سورن پلاس برتری دارد. در نهایت نوبت به رقیب چینی این بازه قیمتی یعنی جیلی GC6 می رسد که تیراژ محدود و با پشتیبانی به مراتب محدودتر از سورن پلاس در حوزه خدمات پس از فروش در بازار حضور دارد و به نظر می رسد این سدان اتوماتیک به دلیل همین مشکلات و مشکلات احتمالی پشتیبانی در آینده با چنین قیمت نازلی خرید و فروش می شود. این سدان ضمن بهره گیری از گیربکس 4 سرعته اتوماتیک به پیشرانه 1.5 لیتری مجهز شده که 10 اسب بخار قدرت و 18 نیوتون متر گشتاور کمتری از سورن پلاس تولید می کند و در بخش امکانات رفاهی هر چند به نمایشگر لمسی و سانروف مجهز است اما از کروز کنترل بهره نمی برد.

    سورن پلاس، به عنوان سدان میان رده در خانواده محصولات ایران خودرو، با تغییرات ظاهری و کابین نسبت به نسخه قبل، خودرویی ایده آل برای خانواده های ایرانی است که سطح امکاناتی نسبتا مشابه خانواده دنا دارد اما سطح قیمتی آن پایینتر از این خانواده است. با این تفاسیر می توان سورن پلاس را گزینه‌ای مناسب برای مصرف کنندگان واقعی خودرو در بازار عنوان کرد که به دنبال سدانی فراتر از سمند LX هستند و در کنار قوای محرکه قدرتمند و بهینه، امکانات سطح بالا و برتری در فضای بار و سرنشینان برایشان اهمیت دارد.

    برچسب ها